Andelen af egenproduktioner på Netflix har været stødt stigende siden tjenesten i 2013 kastede sig over den første tv-serie, House of Cards. Indenfor 5 år vil halvdelen af kataloget være eksklusivt indhold, siger Netflix til Variety.
Mere eksklusivt indhold
Netflix frigav de første eksklusive tv-serier i 2013 og udvidede i årene derefter med dokumentarer, film, comedy, talkshows og andre typer underholdning. Alene i 2016 forventer selskabet at producere 600 timers originalt indhold, en stigning fra 450 timer i 2015.
I 2017 budgetterer Netflix med at bruge 6 mia. dollars – 40 mia. danske kroner – på at producere indhold.
- “We’ve been on a multiyear transition and evolution toward more of our own content,” sagde David Wells, CFO hos Netflix, på Goldman Sachs’ Communacopia konferencen.
Indenfor fem år skal halvdelen af indholdet i kataloget været egenproduktion, altså indhold som kun kan ses med et Netflix abonnement. Wells siger, at man er omkring ”en tredjedel til halvvejs” mod at realisere dette mål.
Udenfor USA sigter Netflix imod at gøre 20% af egenproduktionerne lokale for regionen, eksempelvis indhold med dansk sprog. Denne type fleksibilitet er netop en af forcerne ved streamingplatformen, lyder det fra Wells.
- “The nice thing about the platform is it allows a lot of creative freedom.”

Flere film lige på trapperne
I satsningen på eksklusivt indhold kom Netflix godt fra land med successer som House of Cards og Orange is the New Black.
Siden da har der været lidt længere imellem de store hits, men tv-serien Stranger Things var angiveligt en stor succes i lanceringsugen, kun overgået af konkurrenten HBO’s Game of Thrones.
Netflix har allerede frigivet de første film, herunder Beast of No Nation og Crouching Tiger, Hidden Dragon 2, men over de kommende to år vil satsningen for alvor blive synlig for seerne. Her får store produktioner såsom War Machine med Brad Pitt og Bright med Will Smith premiere.
Som bekendt får Netflix’s egenproducerede film premiere online samtidig med biografen.
- Kilde: Variety