DR har i dag to børnekanaler, Ramasjang og Ultra, men fra 2020 fjernes Ultra fuldstændig fra kanalsendefladen og omdannes til et digitalt onlineunivers. DR Ultra app’en findes allerede.
Skal være et onlineunivers
Målgruppen for DR Ultra er de 7-12 årige og alle statistikker viser, at drenge og piger i denne målgruppe hastigt forlader tv-kanalerne for at blive underholdt online. Alene sidste år faldt kanal-seningen i målgruppen med 17%.
Det vil DR tage konsekvensen af ved at lukke Ultra-kanalen for i stedet at tilbyde indholdet som en mere tidssvarende onlinetjeneste.
- "Vi kan se, at Ultra-børnene bliver mere og mere digitale, og deres forbrug af flow-tv er for nedadgående. Hvis vi fortsat skal være relevante for dem i fremtiden, skal vi opprioritere det digitale indhold," siger Maria Rørbye Rønn, DR's generaldirektør.
Året 2020 er valgt fordi DR til den tid ikke længere ser en tv-kanal som gangbar, men det understreges, at tidspunktet kan ændre sig.

DR Ultra app’en findes allerede
DR Ultra findes allerede i dag som en app til Apple iOS og Google Android, hvis dine børn ikke gider vente helt til 2020. App’en understøtter Airplay, men ikke Chromecast. Du kan læse mere om DR Ultra app’en her.
Det nye medieforlig skal først træde i kraft fra starten af 2019, så beslutningen kommer som følge af en midtvejsrevision. Med mindre DR i mellemtiden foretager andre ændringer, vil de dermed reducere antallet af tv-kanaler fra 6 til 5.
DR Ultra blev lanceret i foråret 2013 og har sidenhen været under kritik for at sigte mod en platform, som børnene i mindre omfang benytter sig af.
- Kilde: DR via Finans