Da YouSee i marts omlagde tv-kanalerne, begyndte kunder i København at melde om manglende signal på DR1 og DR2. Ingeniøren har gravet i sagen og fundet ud af, at forstyrrelserne skyldes sendemast på eget tag på Borups Allé.
YouSee erkender problemet
FlatpanelsDK modtog henvendelser fra frustrerede YouSee-kunder i dagene efter YouSee’s kanalomlægning d. 1. marts. Der var knas på signalet på to af de mest sete kanaler, DR1 og DR2, som begge var flyttet til UHF kanal 35 (582-590 MHz). Kunder på Frederiksberg syntes at være særlig hårdt ramt – og det er ikke så underligt. YouSee lagde dengang ansvaret over på kunderne.
Ingeniøren har gravet i sagen og fundet ud af, at signalforstyrrelserne denne gang hverken skyldes bybusser, konkurrenter eller andre kilder. I stedet skyldes forstyrrelserne en sendemast på Borups Allé på YouSee's eget tag, på netop Frederiksberg.
YouSee advarede selv imod at bruge frekvenserne til tv-kanaler i et internt dokument fra 2013, hvor de noterede, at forstyrrelser kunne opstå fra ”DTT sender BOA” (Digital Terrestrisk TV sender på Borups Allé).

Nye kabler – ellers tekniker
YouSee har siden marts opfordret kunderne til at købe nye afskærmede og godkendte antennekabler. FlatpanelsDK har været i kontakt med kunder, der allerede har købt afskærmede kabler, uden at det har afhjulpet problemet.
YouSee havde en supportside, hvor de umiddelbart efter kanalomlægnignen erkendte, at der var en fejl hos dem, som de forsøgte at udbedre. Siden blev kort efter slettet.
Nu erkender YouSee så, at fejlen var - eller burde været - kendt.
- ”Der er sket en menneskelig fejl, og det kan vi kun beklage. Vi burde have vidst det, og det har vi i princippet også, men vi har ikke været opmærksomme på det på grund af en menneskelig fejl,” siger presserådgiver i TDC Rasmus Avnskjold til Ing.dk.
Danmarks største tv-udbyder afviser, at der er tale om en kalkuleret risiko. De fastholder, at de ikke kendte til årsagen på forhånd og afviser at rykke kanalerne tilbage igen. Løsningen hedder stadig nye kabler, siger YouSee, og dem vil de nu udlevere til kunder, som er ramt.
Hvis det ikke hjælper, skal man have en tekniker på besøg. Et par tusinde kunder har kontaktet YouSee, oplyses det, men tallet er sidenhen faldet til under 10 nye henvendelser dagligt.
Senderen på Borups Allé vil fortsætte testsendinger på frekvensen frem til minimum 6. april 2019. Det er selskabet Open Channel, der tester diverse signaler på senderen og frekvensen.
- "Det er helt klart vores signal, der kan forstyrre, hvis kabel-tv-kunderne bruger gamle og utætte kabler. Det er den kanal, vi sender på, og det område, vi dækker. Derfor er jeg slet ikke i tvivl om det," siger Open Channel direktør Kenneth Wenzel.
- Kilde: Ing.dk