Med tjenesten ”the Screening Room” vil et selskab forsøge at tilbyde biografaktuelle film til leje i de hjemlige omgivelser for $50 per film. Steven Spielberg, Peter Jackson, Martin Scorsese og J.J. Abrams støtter op, men andre kræfter i branchen er lunkne overfor idéen. Det skriver Variety.
The Screening Room
Tjenesten er vel og mærke ikke lanceret endnu, men dollarmilliardæren Sean Parker, med en fortid i Napster og Facebook, og Prem Akkaraju, med rødder i musikindustrien, tager lige nu runden på Hollywood-kontorerne for få lukket aftalerne, beretter mediet Variety.
Tjenesten ”the Screening Room” er i essensen en biograf i stuen. Film frigives således til leje samtidig med biografpremieren. For $50 dollars per film får man adgang til at se filmen i 48 timer i hjemmebiografen. Herudover skal man købe en tv-boks til $150 dollars.
En sådan online-tjeneste er dømt til at være kontroversiel. Hollywood-industrien er opbygget omkring såkaldte ”vinduer”, hvor biograferne næsten altid har eksklusiv ret til at vise filmen i de første måneder. Først herefter kommer filmen til salg og leje.
En lignende tjeneste blev forsøgt etableret for fem år siden uden held.

Filmskabere støtter op, andre kæmper imod
The Screening Room er selvsagt en sag, der deler vandene. Biograferne, som sørger for den største indtægt til mange film, vil gerne beholde eksklusivretten til at vise film i første udgivelsesvindue.
Det forlyder, at folkene bag The Screening Room er klar til at lade biograferne få en andel af salget; måske endda op til $20 dollars for hver titel. Det skal give køberen to billetter til at se filmen i biografen. For biograferne giver det mulighed for at sælge popcorn til overpris.
Variety skriver, at der har været afholdt møder med alle de store filmstudier og at der vises seriøs interesse fra Universal, Fox og Sony. Disney, som ofte går egne veje, vil angiveligt ikke deltage. En aftale med AMC, der står til at blive verdens største biografkæde efter en fusion, er tæt på at blive underskrevet, fortæller en kilde. En af de andre store biografkæder, Regal, stiller sig skeptisk overfor projektet. The Screening Room søger angiveligt forsøge at få eksklusive rettigheder til filmen i stuen, mens filmen kører sideløbende i biografen.
Blandt andet Steven Spielberg, Peter Jackson, J.J. Abrams, Martin Scorsese, Ron Howard og Brian Grazer støtter op om projektet, ifølge kilder. De har alle andele i selskabet, men har ikke alle investeret penge. Næstformanden i Sony Pictures har ligeledes aktier i selskabet.
Peter Jackson har også kommenteret offentligt på tjenesten ved at sige, at ”Screening Room will expand the audience for a movie - not shift it from cinema to living room”.
Selskabet bag The Screening Room har endnu ikke kommenteret offentligt på sagen.
- Kilde: Variety (1, 2)