Når YouSee lancerer deres nye tv-boks i marts, optrappes fokus på at få tv-boksen ud i stuerne. YouSee sigter mod at hæve andelen af kunder med tv-boks fra 27% i dag til 45% i 2018.
Flere skal have en tv-boks
Det er ikke mange år siden, at YouSee søsatte et større initiativ, der fjernede krypteringen på kanaler, så tv-ejere blev i stand til at modtage tv-kanaler fra YouSee uden brug af boks. Nye tider kalder på nye metoder, så nu vender YouSee skuden og trækker i den modsatte retning.
Ved præsentationen af ny strategi i går fortalte YouSee, at målet er at hæve ”boks-penetrationen fra 25% i dag til 45% i 2018”. Regnskabet viser, at det præcise tal i dag er 27,3% og at det allerede er stigende. Det skal gøres for at give kunderne adgang til filmleje, ”start forfra” og andre tv-funktioner, som de ikke får fra YouSee, når de sætter antennekablet direkte i tv-skærmen.
Foruden den nye boks, har YouSee identificeret 3 hovedområder, der skal ”løses, og løses hurtigt” og som skal gøre dem til danskernes foretrukne tv-udbyder:
- En fornyet pakke-struktur med større fleksibilitet
- Flere rettigheder, særligt til bagkataloget, så man f.eks. kan se samtlige sæsoner af en tv-serie
- En intuitive og let brugerflade
På trods af muligheden for fleksibelt at kunne vælge tv-kanaler fra og til, vil YouSee’s primære fokus dog stadig være at ”sælge pakker”, forlyder det.
På vejen med at udbrede en tv-boks i flere stuer står YouSee overfor amerikanske giganter, såsom Apple, Google, Microsoft og Amazon, der forsøger at bygge komplette tv-styresystemer. YouSee siger, at de i et vist omfang vil åbne for apps såsom Netflix og HBO på deres bokse, men der er ikke lagt op til, at der bliver adgang til en åben app-butik, hvorfra brugeren kan hente tusindvis af apps, ligesom hos konkurrenterne.
YouSee har indtil videre afvist at udvikle apps til de konkurrerende tv-platforme.
Den gamle YouSee-boks blev lanceret i slutningen af 2008.

En ”fantastisk brugerflade”
TDC TV bliver til YouSee d. 1. juli 2016, men til at starte med vil de stadig køre på to forskellige tekniske platforme. TDC TV-kunder modtager tv-signaler via IP-TV og kan derfor ikke undvære boksen med nuværende opsætning. YouSee-kunder modtager tv-kanaler via DVB-C og kan derfor selv vælge om de vil have en boks.
Den nye YouSee-boks kommer på markedet inden udgangen af marts. Den skal muliggøre større fleksibilitet i kaneludvalget og har en ”fantastisk brugerflade”, som vi være en ”helt ny oplevelse for dem, som kommer fra traditionelt flow-tv”. På boksen får man også adgang til udvalgte streamingtjenester udenfor YouSee-universet.
Kunder der i dag har TDC TV vil beholde deres IP-TV-boks. Dermed vil YouSee fortsætte på to tekniske platforme til at starte med. Det skal ændres, men det vil tage nogle år.
- “Det er ikke nødvendigvis en langsigtet løsning, men lige nu har vi brug for den (YouSee-boksen, red), for i 2018 vil vi have én fælles TV-platform for vores aktiviteter i Danmark og Norge”, sagde TDCs topchef, Pernille Erenbjerg ifølge Berlingske.
YouSee sagde også, at 25% af kunderne i dag bruger deres mobile apps; et tal som de også gerne vil have hævet.
De tekniske detaljer om den nye YouSee-boks må vi vente lidt længere på. Selskabet har dog tidligere sagt, at boksen skal koste 99 kroner per måned.
Efter sammenlægningen vil YouSee have 1,38 millioner tv-kunder.
- Kilde: YouSee & Berlingske