Hvis tv-branchen havde håbet på, at danskernes utilfredshed med tv-pakkerne var midlertidig, så tog de fejl. Danskerne fortsætter med at nedgradere pakken, men mange forlader også helt universet. Tv-seerne flokker i stedet til streaming, viser en undersøgelse fra Wilke og Zibra Digital Media Group.
Største tendens er nedgradering
Der er en kraftig tendens til nedgradering. Faktisk har over 600.000 danske husstande skåret i eller opsagt deres tv-pakke over det seneste halve år, hvilket betyder et månedligt tab på næsten 26 mio. kroner hver måned for tv-branchen. Prognoserne peger på, at tendensen kun lige er begyndt.
Det er særligt den store pakke, som nedgraderes. Selv på en relativ kort periode på 6 måneder, er der sket betydelige forskydninger. I maj 2015 havde 40%, 20%, 29% og 5% hhv. stor, mellem, lille og bland selv. I november 2015 havde 37%, 24%, 25% og 6% hhv. stor, mellem, lille og bland selv. De resterende svarede ”ved ikke”, men hvis man kigger på forskydningerne, er mange forsvundet fra den store pakke og andre har helt forladt tv-kanal-universet.
Men betyder det så, at danskerne ser mindre tv? Nej, de supplerer med eller skifter helt til streamingtjenesterne. De største af dem er ved at blive mastodonter.
YouTube og DR TV er de største
Undersøgelsen kaster også lys over, hvilke streamingtjenester danskerne bruger. Fra maj 2015 til november 2015 har næsten samtlige tjenester oplevet fremgang.
DR TV og YouTube er de største, men når danskerne spørges om deres foretrukne, så peger de på Netflix. Hvis tallene skal tages for pålydende, så har 36% af danskerne nu adgang til Netflix, men det kan ikke oversættes direkte til abonnenter, da mange familier deler abonnement.
Streaming overhaler gammeldags flow TV i 2018
I stedet estimerer Wilke, at 26% af de danske husstande betaler for Netflix, hvilket svarer til cirka 685.000 husstande. Det er konservativt sat, siger de. Stemmer det tal, så betyder det, at Netflix henter lige over 60 millioner kroner i Danmarks lommer hver måned.
Netflix trådte ind i Danmark i slutningen af 2012 og er på bare 3 år vokset fra ingenting til en sand mastodont.
Til sammenligning har Danmarks største tv-udbyder YouSee lige over 1,1 millioner husstande som tv-kunder, hvilket er et fald fra tæt på 1,2 millioner i slutningen af 2012.
I november 2015 streamede 48% af den danske befolkning hver uge. For hele befolkningen forventes streaming at overhale gammeldags flow TV i 2018, men kigger man isoleret på de unge i alderen 18-29 år, så skete det allerede i anden halvdel af 2014.
Flest timer på Flow TV
På trods af skiftende tider, ser danskerne som samlet masse stadig klart mest ”flow TV”, altså tv-kanaler.
I gennemsnit ser en dansker 14 timer og 54 minutter flow TV om ugen, mens tallet er 3 timer og 49 minutter for streaming. Tallene er dog divideret ud på samtlige danskere og da mange danskere ikke streamer endnu, er fordelingen ikke repræsentativ for gruppen isoleret set.
Til sammenligning siger Netflix, at deres brugere i gennemsnit ser 55 timer om måneden – vel og mærke kun på Netflix. Det svarer til tæt på 13 timer om ugen.
- Kilde: Wilke / Zibra Digital Media Group