Det er ikke længe siden, at mennesker primært kommunikerede via tekst, men mere og mere kommunikation og underholdning sker i dag visuelt med billeder og video. Det næste store skridt efter video bliver virtual reality, mener grundlæggeren af Facebook, Mark Zuckerberg.
Virtual Reality er næste skridt
Det skal en mand, der besluttede at spendere knap 11 milliarder kroner ($2 mia. dollars) på Oculus nok insistere på udadtil, men der er ikke desto mindre stigende begejstring for virtual reality fra flere kanter.
Virtual reality kræver indtil videre, at man ifører sig en brille med skærme indeni. Små sensorer reagerer på bevægelser, så man kan kigge naturligt rundt i en verden, der til tider føles så virkelig, at kroppen reagerer instinktivt.

Hr. Zuckerberg tror på, at VR til at starte med vil blive stort for video og gaming, men at det på sigt også kan blive en social platform, hvor folk kan mødes i “cyberspace”. Holdet bag Oculus, der i dag ejes af Facebook, har flere gange sagt, at de tror på, at VR kan blive den mest sociale platform til dato fordi interaktionen føles så ægte.
- ”I can talk about Oculus. The reason we’re excited in this space is the continued progression of people getting richer and richer ways to share what's on their mind. Ten years ago it was text. Now it’s mostly visual and photos, then primarily video and we’re seeing huge growth there, but that is not the end of the line… I think that immersive 3D content is the obvious next thing after video.” sagde Mark Zuckerberg.
Bemærkninger kom i forbindelse med Facebook’s regnskabsfremlæggelse, hvor de sagde, at 968 millioner mennesker er aktive på tjenesten dagligt. De besøgende ser 4 milliarder videoer hver dag.
Om Facebook-stifteren får ret vil tiden vise. Første skridt bliver taget i 2016, hvor Oculus lancerer deres Rift-brille. Flere konkurrenter har ligeledes udset 2016 som lanceringsåret.
- Kilde: Facebook