Sony startede stærkt, men siden da har Samsung taget over og er nu den dominerende aktør indenfor Ultra HD-skærme i Nordamerika og Europa, ifølge to analyseselskaber.
50 procent markedsandel
Samsung er verdens største tv-producent og den sydkoreanske virksomhed dominerer tilsyneladende også Ultra HD-markedet, hvor de sælger en række mellemprismodeller samt “SUHD”-skærmene i high-end-segmentet.
Samsung’s andel i Nordamerika var imponerende 53,5 procent ved udgangen af ​​maj, ifølge NPD Group. Selskabets andel i Europa er omkring 50 procent, ifølge GfK. Tallene for Asien oplyses ikke. Der sælges i øjeblikket omkring 3 millioner Ultra HD-tv globalt per måned, men salget er stødt stigende.

Samsung har succes med de såkaldte “SUHD”-skærme, fortæller analytikere. Skærmen bruger små nanokrystaller til at udvide farverummet i forhold til traditionelle tv-skærme og skærmene desuden i stand til at gengive HDR (high dynamic range).
Samsung lancerede alle deres nye skærme i marts, hvorimod flere andre producenter først nu er ved at frigive konkurrende LCD-skærme i premium-segmentet LG har derimod valgt at satse på OLED, en ny skærmteknologi, i premium-segmentet. Salget af OLED har dog indtil videre ikke været signifikant.
- Kilde: Yonhap