Samsung tror stadig på, at OLED er fremtiden indenfor skærmteknologi, hvorfor selskabet har besluttet sig for at adskille LCD og OLED forretningerne, så de fremover drives uafhængigt af hinanden. Beslutningen kommer kort efter rygtet om et OLED-TV comeback begyndte at florere.
OLED ses som fremtiden
Hvis Samsung ønsker, at deres skærmpaneler skal sidde i fremtidens tv-skærme, mobiler og ”wearables”, så har de brug på OLED. Skærmene der er papirtynde, kan bøjes og potentielt kan sænke strømforbruget, vil muliggøre helt nye typer af produkter. Det ved Samsung.

Samsung fusionerede LCD og OLED divisionerne i 2012, men har nu besluttet sig for at adskille dem i separate forretningsområder. Opdelingen vil gøre det muligt at træffe beslutninger for OLED særskilt af den langt større LCD-forretning. Det ses af koreanske industriobservatører som en ny chance for OLED. Kilder mener også at vide, at Samsung overvejer yderligere investeringer i OLED-produktion, ud over den nye fabrik til $3,6 milliarder der skal producere OLED-skærme, herunder bøjelige skærme.
Beslutningen kommer desuden kort efter, at rygtet om et comeback indenfor OLED-TV begyndte at florere. Den koreanske virksomhed stoppede OLED-TV produktionen i starten af 2014 fordi de ikke var i stand til at sænke produktionsomkostningerne.
Samsungs skærmforretning havde et hårdt 2014, hvor rentabiliteten indenfor LCD-paneler tog et dyk. OLED-paneler – der primært bruges i Galaxy-telefonerne – er derimod stadig en god forretning for Samsung Display.
Navnene på de to nye divisioner kendes endnu ikke.
- Kilde: BusinessKorea