I slutningen af 2013 svarede 7 %, at de ville droppe tv-pakken indenfor et år. I slutningen af 2014 er det tal steget til 10 %, samtidig med, at mange flere er gået i tænkeboks. Vi bruger i gennemsnit 19 Euro om måneden på streaming, viser en analyse fra Arkena.
Flere cuttere og shavere
Mange analytikeres øjne er rettet mod Norden, hvor folk har taget streaming til sig. Vi leder en tendens, som man forventer, vil påvirke mange andre markeder i takt med at deres internetinfrastruktur udbygges. For at forklare tendensen har man lånt to herlige engelske udtryk i form af ”cutte” og ”shave”.
En ”cutter” dropper tv-pakken fuldstændig, mens en ”shaver” nedgraderer tv-pakken. Over det næste år forventer 10 % af kunderne i de fire nordiske lande at gøre en af de to ting, ifølge en analyse fra Arkena, baseret på 4055 interviews af Epinion. 14 % forventer at gøre det ”eventually”, mens 29 % er i tænkeboks. 46 % siger, at de ikke har planer om at nedgradere indenfor næste år, hvilket dog er markant færre end 68 % der sagde ”nej” året før.
Herudover viser rapporten, at 59 % af dem som streamer i Danmark, også betaler for et abonnement. De andre nøjes med gratistjenester såsom YouTube, Vimeo og lignende. PC’en er stadig den mest anvendte enhed. De nordiske brugere peger på billedkvalitet som den vigtigste parameter i en god brugeroplevelse, dernæst lydkvalitet samt ”hjælp til at finde interessant indhold” på delt andenplads.

- Kilde: Arkena (Nordic Video Index)