Når du shopper rundt i butikkerne ser du “HD Ready”, “YouSee Ready” og mange andre logoer. Inden længe dukker et Netflix-logo op. Det rulles ud i USA i 2015 og handler først og fremmest om en god brugeroplevelse.
Netflix Recommended-logo
Det er ikke nok at have en Netflix-app i tv’et. “Recommended for Netflix”-logoet gives kun til tv-skærme, som giver en brugeroplevelse, som Netflix kan stå inde for, fortæller firmaet til FlatpanelsDK da vi mødte dem i dag.
Med brugeroplevelse tænker Netflix specifikt på om navigeringen i Netflix-app’en foregår flydende, samt om tv-skærmen og Netflix-app’en starter hurtigt op. Helt generelt om tingene kører flydende og problemfrit.

Det betyder dog ikke, at billedkvaliteten ikke er med i betragtningen. Før et Ultra HD-tv kan få logoet, skal det understøtte 4K-streaming fra Netflix. Som bekendt er det ikke alle Ultra HD-tv der klarer den sag, da mange stadig mangler HEVC-dekodning.
Og så hjælper det også på sagen, hvis tv-producenten har placeret en Netflix-knap på fjernbetjeningen, selvom det dog ikke er et krav. Blandt andet Sony har placeret en Netflix-knap på deres nye 2015-skærme. Tv-skærmene behøver ikke nødvendigvis være dyre modeller. Netflix har allerede godkendt Smart TV helt ned til 350 dollars.
Til at starte med vil der kun findes ét logo til både Full HD og Ultra HD-skærme, men Netflix overvejer at indføre Gold / Silver versioner, der f.eks. differentierer på opløsning / billedkvalitet. FlatpanelsDK tog også en generelt snak med Netflix omkring billedkvalitet og fremtidensplanerne. Mere om det i en senere artikel.
I 2015 rulles “Recommended for Netflix”-logoet ud i USA sammen med lanceringen af nye tv-skærme i marts. Hvornår logoet præcis kommer til Europa er ikke planlagt, men det bliver nok ikke i 2015, siger Netflix til FlatpanelsDK.