Apple TV boksen runder snart tre år uden en opdatering, selvom Apple fortsætter med at understrege, at de har store planer for tv. I de tre første kvartaler af 2014 blev der for første gang solgt flere Chromecast end Apple TV, men Roku fører stadig i USA.
Men amerikanske Roku er førende
I Danmark har vi endnu ikke fået gavn af mange af nylanceringerne, men der er da begyndt at ske lidt med lanceringer af Chromecast, Amazon Fire TV, Fire TV Stick og nye Roku-bokse. Parks Associates frigiver løbende opgørelser over det amerikanske marked og rapporten for de tre første kvartaler af 2014 viser, at markedet er i forandring.
Roku – som stadig ikke er lanceret i Danmark – fører stadig, men deres forspring er langt mindre end i 2013 (46% vs. 29%). Parks talte ikke Chromecast-salget i 2013, men deres optælling for 2014 viser, at der er blevet solgt flere Chromecast i 2014 end den aldrende Apple TV, der trænger til en opdatering. Amazon kom ind i top-4 med 10 % markedsandel.

Det samlede kumulative salg af Apple TV er dog formentlig stadig højere end Chromecast.
De seneste tal for Danmark kommer fra februar 2013, hvor Apple TV stod i 8 % af de danske hjem. Dengang var Chromecast ikke lanceret.
- "Nearly 50 percent of video content that U.S. consumers watch on a TV set is non-linear, up from 38 percent in 2010, and it is already the majority for people 18-44." siger Barbara Kraus, Parks Associates Director of Research
Parks siger videre, at 10 % af alle amerikanske hjem med en bredbåndsforbindelse købte mindst én streamingboks i perioden. Det er en betydelig andel, der understøtter, at streaming kommer buldrende. De noterer sig også, at knap 50 % af alt tv-indhold i USA nu leveres via streaming. For gruppen 18-44 år er tallet højere.
Spilkonsoller er ikke talt med i opgørelsen, selvom de også tilbyder streaming-apps.
Parks forventer, at populariteten af streamerbokse vil fortsætte med at stige. De anslår, at 50 millioner vil være solgt på global basis i 2017.
- Kilde: Parks Associates