Der blev solgt flere Ultra HD-skærme globalt i 2. kvartal af 2014 end i hele 2013, beretter analysefirmaet DisplaySearch. Kineserne køber stadig klart flest, men også europæerne og amerikanerne er begyndt at få øjnene op for de nye tv.
Stigende salg i lanceringskvartal
De fleste tv-producenter lancerede nye Ultra HD-tv i 2. kvartal af 2014, og i samme kvartal begyndte salget at stige betydeligt. Priserne på Ultra HD-skærme er stadig høje, men i de seneste måneder er flere producenter begyndt at introducere modeller i mellemprissegmentet.

Salget i 2. kvartal 2014 var 2,1 millioner skærme, sammenlignet med 1,6 millioner i hele 2013. I 2013 blev 80 % af skærmene solgt i Kina, men i 2. kvartal 2014 udgjorde Kina en mindre andel af det samlede salg i takt med at europæerne og amerikanerne er kom på banen. Salget i Kina er dog stadig steget i absolutte termer.
Tallene udspecificeres ikke per land, men BFE har tidligere fortalt, at der i april 2014 blev solgt omkring 2.000 Ultra HD-tv i Danmark i forbindelse med de mange nylanceringer. Inden da lå tallet på omkring 1.000 Ultra HD-tv om måneden.
På kort sigt kan manglen på 4K-indhold lægge en dæmper på salget, mener analytikere. I øjeblikket udbyder kun ganske få streamingtjenester såsom Netflix 4K-indhold. Amazon melder sig på banen senere i oktober, men kun meget få tv-distributører har delt planer om at sende tv-kanaler i 4K-opløsning. En 4K Blu-ray-standard forventes ikke lanceret før sent i 2015.
Har du købt et Ultra HD-tv?