Sony har været ledende på salget af de nye 4K – eller Ultra HD – tv-skærme siden de lancerede deres første Bravia 4K-tv sidste år, men Samsung haler ind. Panasonic og LG er langt bagefter, ifølge DisplaySearch.
Sony sælger flest 4K-tv
Mange tv-producenter introducerede deres første 4K-tv til forbrugermarkedet i 2013, og 2014 ser ud til at blive en krigszone. Til foråret vil det vælte ud med nye 4K-modeller fra de velkendte, mindre kendte og endda ukendte tv-producenter.
Sony har hidtil været dominerende med deres X9 og X8 modeller, hvor sidstnævnte ikke sælges i Danmark. I 2. kvartal af 2013 kaprede Sony hurtigt en andel på 42,4 % i en tid, hvor kun få andre tv-producenter havde lanceret 4K-modeller. Samsung introducerede deres F9005 model senere i 2013.
Sony solgte stadig flest 4K-tv i 4. kvartal af 2013, men deres forspring skrumper. I 4. kvartal af 2013 sad Sony på en 18,2 % andel, mens Samsung sad på 14,9 %. Kinesiske Skyworth, Changhong og Hisense rangerede som henholdsvis tredje, fjerde og femte, efterfulgt af LG og Sharp. Panasonic er langt bagefter, rangeret som ottende producent.
I Europa er Samsung førende med en andel på 40 % efterfulgt af Sony på 30,3 %. I Nordamerika leder Sony an med 46,3 % i forhold til Samsungs 34,4 %.
Samsung er den førende tv-producenter på samlet salg, men Sony har meldt ud, at de fremover vil fokusere på high-end 4K-tv, så det bliver interessant at se, hvordan tingene udspiller sig i 2014. Kan Sony holde fast i deres føring indenfor 4K-tv? Og hvor lang tid går der inden 4K-skærme ikke længere er forbeholdt high-end-segmentet?
- Kilde: DisplaySearch via Yonhap