Under CES annoncerede BenQ nye gamerskærme med den nye 24-tommer XL2420G og den nye 27-tommer XL2720G. Begge skærme understøtter det nye G-sync system, samt BenQ’s nye ”backlight blinking” - dog ikke på samme tid.
BenQ første skærme med G-sync
BenQ forsøger at flytte grænserne for gamerskærme med hjælp fra flere nye teknologier. Vi hørte for nylig om BenQ’s nye "Z"-modeller, som bruger en bagbelysning, der blinker ved høj frekvens for at reducere bevægelsesslør.
De to nye 24-tommer XL2420G og 27-tommer XL2720G skærme understøtter samme system, men tilføjer endnu en teknologi i puljen. Man kan vælge enten at bruge ”Motion Blur Reduction"-systemet eller den nye G-sync-funktion – dog ikke på samme tid.

G-sync er udviklet af Nvidia i et forsøg på at synkronisere billedfrekvensen på skærmen med billedfrekvensen fra grafikkortet. Når et grafikkort beregner billederne i et spil sker det ikke nødvendigvis ved en konstant billedfrekvens. Den kan godt svinge afhængigt af hvor meget der sker i spillet. Ved at lade skærmen følge frekvensen fra videoudgangen på grafikkortet (i stedet for at konstant opdatere ved f.eks. 60 eller 120 Hz), kan man reducere forsinkelse i billedet og fjerne det såkaldte ”tearing” (hvor billedet deles i to - øverst og nederst - i spilsekunder).
For at bruge anvende G-sync kræver det et nyere Nvidia-grafikkort med DisplayPort. HDMI og DVI-portene virker ikke, og er i øvrigt heller ikke at finde i BenQ’s nye skærme. Begge skærme anvender TN-paneler med 1920x1080 pixels, 1 ms (g2g) responstid og 144 Hz opdateringshastighed. Skærmene understøtter også 3D Vision.
De to nye modeller er flimmerfri, når man ikke bruger ”backlight blinking”-funktionen og lander i handlen i 1. kvartal, siger BenQ.
BenQ Danmark melder også, at deres 27” Z-model lander i februar til 3790 kroner.