Oculus fortsætter med at forbedre deres Oculus Rift prototyper. På CES blev en ny version af virtual reality-hjelmen afsløret, døbt Crystal Cove. Den nye version bruger en OLED-skærm til at forhindre sløring og forbedre indlevelsen.
Oculus Rift skifter til OLED
Vi har en omfattende test af Oculus Rift her på FlatpanelsDK. Nogle af vores kritikpunkter gik på kvaliteten af skærmen, som havde sløring ved bevægelse, et ”pixelnet” og for lav opløsning. En del af disse problemer er addresseret med den nye Crystal Cove prototype, siger Oculus.

Oculus' nye Crystal Cove prototype skifter til OLED-skærm
Crystal Cove versionen skifter til en OLED-skærm i stedet for LCD. I stedet for at opdatere billedet med sample-and-hold-metoden (hvor billedet holdes fast indtil den nye frame), bruger Oculus nu en pulserende skærm. OLED-skærmen opdateres så at sige i små pulseringer, hvor der indsættes sorte frame imellem. Dette bidrager til at fjerne sløring ved bevægelse. Det er en ret almindelig teknik på tv-skærme, men det er første gang, at det bruges i Oculus Rift.
Ved at udnytte en OLED-skærm har Oculus også formået at nedbringe forsinkelsen på billedet og øge kontrasten. Den nye OLED-skærm har stadig ”kun” Full HD opløsning, men vi forestiller os, at det næste – og måske sidste – skridt for Oculus er at springe til for eksempel 4K – eller noget imellem de to. Indtil videre understreger Oculus, at Crystal Cove ikke er det endelige produkt.
En anden forbedring af Rift er det nye tracking-system, som nu gør det muligt at bevæge hovedet frem for at kigge ud over en skrænt eller at kigge omkring hjørner. Det er med andre ord tættere på et fuld tracking-system, der præcis kan måde din position i et 3D-felt, og således en af de mest markante forbedringer af tracking siden de første prototyper.
Oculus har endnu ikke annonceret en udgivelsesdato, men indikerer, at 2014 bliver et stort år for virtual reality.