Danskernes tid foran tv-skærmen er øget gennem en del år, men i 2013 står tv-seningen til at falde 8 % i forhold til 2012. Streamingtjenester har været med til at ændre tv-vanerne. Det skriver Mediawatch baseret på tal fra Gallup.
Tv-sening falder 8% ift. 2012
Tiden foran tv-skærmen har i mange år været domineret af tv-kanaler, og det er den for så vidt stadig. Der er dog tegn på, at tv-markedet er i forandring. I 2013 står danskernes tv-sening til rent faktisk at falde tilbage, markant.
Indtil videre er tallet faldet 8 % i forhold til 2012, men dykker man ned i tallene viser det sig, at det blandt andet er de 15-30-årige, som driver tendensen. Her er tv-seningen faldet 15 %, mens den i børnefamilier er faldet 16 %. For gruppen på over 50 år er faldet kun på 1 %.

Streamingtjenester såsom Netflix er med til at ændre danskernes tv-vaner
Tv-scenen er langt mere mangfoldig i dag end for bare 2-3 år siden, og for lidt over 1 år siden så vi også flere prominente streamingtjenester gøre entré i Danmark. I dag kæmper tv-kanalerne ikke kun mod hinanden om danskernes gunst, men også mod streamingtjenester, YouTube og mange andre videotjenester. Netop disse tjenester får da også en del af ”skylden”, da de ikke tæller med i målingerne, men der er også andre faktorer, mener markedsobservatører.
- “Vi estimerer, at 30-40 pct. af tv’s tilbagegang i forhold til 2012 skyldes sening af tv on-demand, mens resten kan relateres til andre faktorer. De faktorer er bl.a. TV 2’s tab af husstande i 2012 og efterdønningerne af dette, ingen særlige sportsevents i år, og danske familier med stadig mindre tid i hverdagen til tv,“ siger broadcast director Jakob Olsen, IUM til Mediawatch.
Netflix vurderes at være i 16-17 % af de danske husstande, ifølge en måling af YouGov i maj.
Hvordan er tilstanden i jeres hjem? Har I ændret medievaner markant indenfor det seneste år? Eller 3 år?
- Kilde: Mediawatch