Salget af fladskærms-tv falder en smule i næsten alle regioner, undtagen Kina og andre dele af Asien. Tallene afslører dog også en anden tendens. Plasma-tv er døende og udgør nu kun 5 % af tv-salget.
Salg af plasma-tv knap halveret på 3 år
DisplaySearchs tal for tv-markedet afslører, at salget er faldende i både Europa og USA, samtidig med, at væksten i Kina ikke er lige så stærk som den har været. 3D og Smart TV har ikke skabt den fornødne interesse til at drive markederne yderligere fremad, så nu håber tv-producenterne på, at 4K og OLED kan skabe interesse.
I tallene ligger dog også det lidt ærgerlige faktum, at plasma-tv er døende, på trods af at teknologien stadig foretrækkes af mange entusiaster. Tallene for 2. kvartal af 2013 viser således, at der blev solgt 19 % færre plasma-tv i forhold til samme kvartal i 2012. Tendensen har stået på i et stykke tid og ser ikke ud til at vende. Siden 2010 af er salget af plasma-tv næsten halveret.
I 1000'er. Kilde: DisplaySearch, aggregeret af FlatpanelsDK
Hvad nu?
Pioneer træk sig som bekendt ud af plasma-markedet i 2008 og i årene forinden havde flere andre store tv-producenter valgt at satse på LCD-teknologien. I årene efter 2008 har tre producenter støttet op omkring plasma-tv; Panasonic, Samsung og LG.
Alle tre producenter er stadig med på vognen, men Samsung og LGs fokus har uden tvivl været på LCD-teknologien. Det har været tydeligt gennem flere år nu. I år valgte LG sågar at droppe topmodellen, så de kun har plasma-tv i lavpris og mellempris-segmenterne. Samsung sendte en topmodel på markedet, men udvalget er skrumpet betydeligt i forhold til tidligere år.
Men den mest opsigtsvækkende udvikling ses hos Panasonic, som har været fanebærer for plasma-teknologien i mange år. Panasonic er i de seneste år begyndt at fokusere mere på LCD-teknologien og har lukket flere plasma-fabrikker i Japan. De har nu kun en enkelt fabrik til produktion af plasma-tv tilbage, og rygtet går, at den lukkes ned allerede i marts 2014, hvilket reelt vil betyde, at årets plasma-tv fra Panasonic bliver de sidste.
Producenterne af plasma-tv har stået med flere udfordringer, ikke mindst at LCD-TV er blevet stadig bedre og billigere i store formater. Forbrugerne har efterspurgt stadig slankere og mere elegante tv og sideløbende har specielt EU’s krav til strømforbrug gjort det vanskeligt for producenterne at manøvrere – på trods af, at der har været arbejdet på det.
Plasma-teknologien har været døende i et stykke tid, men nu ser det ud til, at det endelige dødsstød er nær. Man kan måske finde trøst i, at OLED-teknologien snart er moden nok til at tage over, men afsked er altid en smule vemodigt.
- Talkilde: DisplaySearch