Der sælges færre tv, bokse & afspillere i Danmark
På årets IFA frigav den danske brancheforening for forbrugerelektronik, BFE, traditionen tro tal for salget af forbrugerelektronik, fordelingen af tv-udbyderne og mere. Salget af klassisk forbrugerelektronik i Danmark er faldende.Der købes færre tv i Danmark
Der købes færre tv-skærme i Danmark, og ligeledes købes der færre tv-bokse, Blu-ray-afspillere og radioer. Smartphones og tablets er derimod populære blandt danskerne.Paradoksalt nok berørte finanskrisen for nogle år tilbage ikke salget af tv-skærme i Danmark. Nærmere tværtimod. I 2013 forventes der dog at blive solgt færre tv-skærme end i en del år. Det forventes at danskerne vil købe 410.000 tv, og det forventes også, at der vil stå et fladskærms-tv i 92 % af de danske hjem. 410.000 er cirka samme niveau som i 2006.
Der købes færre fladskærms-tv i DanmarkDet er dog ikke kun tv-salget der er nedadgående. BFE beretter, at også tv-bokse, afspillerbokse, HiFi og meget andet er nedadgående. En interessant detalje er, at salget af harddiskopdatere nærmest er gået i stå. Formentlig pga. at mange danskere har optagefunktion i deres tv-boks fra tv-udbyderen eller direkte i tv-skærmen. BFE fortæller desuden, at tv-skærme i dag udgør 50 % af salget (PC, smartphone, tablet undladt) målt på styk og hele 75 % målt på omsætning. Det er første år, at salget af Blu-ray-afspillere overhaler DVD-afspillere i Danmark, men samtidig ser det også ud til at Blu-ray-salget allerede har toppet. Blu-ray har aldrig nået den samme popularitet som DVD, og i takt med at flere streamingtjenester er kommet til, vælger danskerne dem over fysiske medier. Fremadrettet ser branchen dog flere triggere, som kan bringe købelysten tilbage. Salget af spilkonsoller forventes faktisk at falde i 2013 selvom der kommer en PS4, men den kommer naturligvis også sent på året og vil derfor først for alvor slå igennem i de kommende år.
Mange af de klassiske kategorier falder tilbagePå tv-fronten forventes det også, at Ultra HD / 4K kan give fornyet interesse for tv, men det er derimod svært at se hvordan DVD / Blu-ray-afspillere, tv-bokse og harddiskoptagere skal få en renæssance. De er på vej ud. Til gengæld er danskerne vilde med smartphones og tablets, men det har naturligvis også negativ påvirkning på salget af f.eks. kameraer, mp3-afspillere, PC’er, bærbare, navigation og en del andet. Netbooks er også uddøende.
Smartphones og tablets er populæreEndelig fortælles det, at danskerne køber større og større fladskærme. I dag udgør ”over 40” segmentet” 2/3. af salget. Måske overraskende købes fladskærme stadig i 79 % af tilfældene i fysisk butik og kun 18 % af tilfældene online. 3 % ved ikke om de har købt i fysisk butik eller online, men det kan naturligvis også være svært at være helt sikker i disse moderne tider.
Danskerne køber større fladskærms-tvTrends på tv-udbydermarkedet
BFE talte også om trends indenfor tv-udbydere, hvor kabel-tv fortsætter sin fremgang. 40 % af de danske husttande har nu kabel-tv. Det skal samtidig noteres, at de lidt over 30 % der er tilsluttet gennem fællesantenne også i mange tilfælde får tv-signal via kabel-tv. Der kom ikke tal på bordet for streaming, men en anden interessant detalje, som er værd at bemærke er, at tv-forbruget på tv-kanaler er konstant på trods af de nye streamingtjenester. Det fortolker BFE som, at tv-forbruget i Danmark er steget kraftigt i 2013. Danskerne bruger lige så meget tid på at se tv-kanaler som de hidtil har gjort, men lægger så ekstra minutter ovenpå dagligt via streaming. Streamingtjenesterne ser således ud til at supplere i stedet for at tage tid væk fra tv-kanalerne lige nu. I de kommende år forventer man, at der bliver større valgfrihed på tv og at tv vil kunne ses fra flere enheder og uanset hvor man befinder sig.






