Bruger du en smartphone eller tablet mens du ser tv?
Vi er ikke fuldt engagerede, når vi sidder foran tv-skærmen. Ud af den gruppe, som ejer en smartphone eller tablet bruger over 80 % enheden mens de ser tv på tv-skærmen. Kan du genkende mønstret? Tv-selskaberne vil drage fordel og går målrettet efter at udvikle den såkaldte ”second screen”-oplevelse.Vi ser ikke kun tv, når vi ser tv
Det er analysefirmaet Nielsen, som har undersøgt forbrugernes tv-vaner i fire lande. Ikke overraskende er tendensen mest synlig i USA, men vores naboland Tyskland viser et lignende mønster. Analysen er rimelig klar. Når folk ser tv sidder de samtidig med en tablet eller smartphone; ikke altid, men ofte. Hele 88 % af tablet-ejerne og 86 % af smartphone-ejerne erkender sig skyldige i USA.Man kan belejligt spørge: Hvorfor? Er det fordi tv-udsendelser er for kedelige? Går det for langsomt? Lukker folk øjnene for reklamerne og bruger deres tablet i reklamepausen? (svaret er ja) Er tv-udsendelser ikke interaktive nok til det informationshungrende samfund? Eller er det simpelthen bare fordi tv ofte er baggrundsstøj?
De fleste tablet-ejere bruger deres tablet mens de ser tv. Gør du?Tv-selskabernes vådeste drøm er at servere reklamer på tablet-skærmen, som relaterer sig til tv-udsendelsenUanset hvad, er tendensen klar og Nielsen peger på en interessant detalje. Selvom aktiviteten på tablet og smartphone-skærmen ofte er helt uafhængig af, hvad der foregår på tv-skærmen, er der alligevel mange seere, som søger information om produkter, skuespillere, instruktører eller andre elementer relateret til den tv-udsendelse der ruller hen over skærmen.Second screen-oplevelsen
Tv-udbyderne vil drage fordel af denne second screen-oplevelse og flere arbejder på apps, der kan kombinere tv-oplevelsen og tablet-oplevelsen. Allerede nu viser de amerikanske tv-selskaber apps frem, men den magiske opskrift på succes er endnu ikke fundet.Tv-selskaberne forestiller sig at tv-kiggeri kan blive interaktivt; f.eks. Melodi Grand Prix, hvor brugerne kan stemme direkte på deres tablet via en app, der er synkroniseret med tv-showet. De forestiller sig apps, der konstant følger en tv-serie eller en film, med baggrundviden om de enkelte skuespillere og scener, og de forestiller sig interaktive talkshows, hvor brugerne kan dele deres mening eller stemme. Og så er der naturligvis tv-selskabernes vådeste drøm om reklamer på tablet-skærmen, der relaterer sig til tv-udsendelsen.
Tv-selskaber forestiller sig, at du kan få supplerende information om f.eks. skuespillere under en tv-udsendelseMen er det overhovedet det folk vil have eller er der en helt anden grund til at folk kigger væk mens de ser tv? Tv har kun ændret sig minimalt op gennem tiden og de genrer, der har præget sendefladen er stort set uændrede. Drama er stadig populært og Western er en af de få genrer, som er stort set uddød. Hvad med dig? Hører du til blandt de mennesker, som multitasker foran tv-skærmen? Hvorfor gør du det? Del dine oplevelsen nedenfor.
Kan second screen virkelig fungere i en tv-virkelighed, der er så fastgroet eller det symptom på et større problem?