Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonLG: Hver anden vil have et 3D-TV - FlatpanelsDK

LG: Hver anden vil have et 3D-TV

20 Dec 2011 | Rasmus Larsen |

LG har fået foretaget en stor undersøgelse om 3D af Novus. Undersøgelsen viser, at forbrugerne er meget positivt indstillede overfor 3D-teknik. Over halvdelen af deltagerne i undersøgelsen er positive overfor muligheden for at få en 3D-oplevelse i et TV. Over en tredjedel af respondenterne vurderer, at de kommer til at have et 3D-produkt i hjemmet inden for fem år, og over halvdelen vil godt betale ekstra for at få 3D-funktion i deres TV.

LGs 3D-undersøgelse

LG har sammen med Novus lavet en stor undersøgelse af 3D i Sverige. FlatpanelsDK viderebringer her nogle af LGs resultater og konklusioner fra undersøgelsen.

LGs Cinema 3DTV
LG oplever øget interesse for deres Cinema 3D-teknologi

LG melder først og fremmest, at det er en udvikling, man kan genkende i Danmark, hvor 2 procent af husstandene havde 3D-funktion i deres TV i starten af 2011. Det tal ventes at stige til 10 procent med udgangen af dette år – med forventet yderligere vækst i 2012 (ifølge BFE) – blandt andet fordi 3D ikke længere er en ’luksus’ for de få, men er blevet standard i mange modeller. - ”Det her er et spændende resultat, som også bekræftes af den øgede efterspørgsel på 3D-TV, vi har set de seneste år. Mere end hvert tiende fjernsyn vi sælger i Norden i dag har 3D-funktionalitet”, siger Thomas Wering, nordisk markedschef for Home Entertainment hos LG Electronics. ”I forbindelse med at næste års store sportsbegivenheder, OL og fodbold-EM, vil blive sendt i 3D, forventer vi en yderligere øget efterspørgsel.” Ifølge undersøgelsen tror stort set ingen af de svenske forbrugere, at 3D er en forbigående trend. I stedet tror 40 procent, at det kommer til at være en ny standard inden for fem år. Interessen og opfattelsen af 3D er øget markant siden 2010 (kategori i 2010 var 40-55 og 40-45 år i 2011, red) ifølge LG.

Fremmere og barrierer

Ifølge undersøgelsen er det hovedsageligt film, i særdeleshed action og tegnefilm samt naturprogrammer og videospil, som vi helst vil se på vores 3D-TV. Som det første land i Skandinavien har Danmark nu også fået en 3D-kanal (HIGH TV 3D), hvor der netop vises film, natur, drama, reality, sport, mode og komedier døgnet rundt.

LGs clip-on 3D-briller
LG vil gøre 3D mindre besværligt med billige 3D-briller og eksempelvis disse clip-on 3D-briller, billede lånt fra Engadget.com

De stærkeste barrierer overfor 3D er, at der fortsat er begrænset indhold samt ubekvemme og mindre pæne briller, noget som LG mener, at de har sat fokus på i deres Cinema 3D-TV. - ”Flere og flere populære spil og film lanceres i 3D, hvilket gør, at forbrugerne har fået øjnene op for teknikken og vil have adgang til 3D i hjemmet. Men mængden af indhold er egentlig ikke noget problem, da moderne 3D-TV kan konvertere 2D-materiale til 3D. Når det gælder brillerne, er det rigtigt, at første generations aktive 3D-briller var tunge, dyre og batteridrevne oveni, men vores Cinema 3D-briller er af samme lette og bekvemme type som dem, der anvendes i biograferne. Har man allerede almindelige briller, kan man købe lette clip-ons i handlen” siger Thomas Wering.

Hobbitten kommer til december 2012 i 3D og 2D
Hobbitten kommer til december 2012 i 3D og 2D

Øget efterspørgsel hos LG

I dag har omkring halvdelen af de TV-modeller, LG sælger i Norden, 3D-kapacitet og mere end halvdelen har Cinema 3D-teknik. Gennem de seneste år har der været en betydelig øget efterspørgsel, og de seneste tolv måneder har LG’s salg af 3D-LCD gået fra omkring en procentandel af LCD-TV totalt til næsten elleve procent. På 3D-plasma er øgningen endnu mere markant fra omkring en procent til 22 procent. LG lavet en specifik 3D-side for, at informationstørstende kunder og 3D-fans hurtigt og enkelt kan få adgang til masser af information omkring 3D. Du kan besøge LG’s 3D-side på www.lg.com/dk/3d.

Korte fakta fra undersøgelsen

  • 65 procent af deltagerne er positive overfor 3D-teknik generelt. 52 procent er positive overfor 3D–TV.
  • Kun ni procent er udpræget negativt indstillet overfor 3D-TV i forhold til seks procent, som er negative overfor 3D i biografen.
  • De medier, som bruger 3D mest, er biografer (83 %) og TV (74 %).
  • 72 procent har oplevet 3D i biografen og 34 procent har oplevet 3D på TV.
  • På spørgsmålet om hvilke produkter med 3D-funktionalitet, som respondenterne helst ville have, kommer TV først med 50 procent. Spillekonsoller kommer på en andenplads (27 %) og bærbare pc’ere på en tredjeplads (19 %).
  • Fire ud af ti tror, at 3D vil være den nye standard indenfor de næste fem år.
  • Tre ud af ti tror, at der i fremtiden vil være en fælles standard for alle 3D-produkter.
  • Når vi køber et 3D-produkt er de vigtigste kriterier god billedkvalitet (95 %), at du kan teste produktet i butikken (88 %) samt at butikspersonalet er vidende (86 %).
  • De positive effekter ved 3D angav deltagerne som de cool, stærke effekter samt følelsen af at befinde sig i centrum af begivenhederne.
  • De negative egenskaber ved 3D anførte deltagerne var mangler på indholdssiden, grimme og ubekvemme briller og at de ikke kender nok til teknikken. Om undersøgelsen: Undersøgelsen er gennemført af researchfirmaet Novus i perioden fra 23. september til 3. oktober 2011. Formålet var at kortlægge svenskernes 3D-vaner og forbrugernes måde at anvende produkter som TV-apparater, mobiltelefoner og pc’ere – hvordan de forskellige produkter er i forhold til hinanden og hvordan forbrugerne ser på den nye 3D-teknik. Antallet af respondenter var 1101 personer, mænd og kvinder i alderen 18-45 år i Sverige. Hvad mener du? Tager du 3D med i dit næste Tv og ser du potentiale i teknologien? - Kilde: LG og Novus
  • Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

    Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

    Flere nyheder

    Massiv stigning af tv-pirater i Norden

    03 Jun 2024 |

    Acer afslører sine første 480Hz OLED-monitorer & Google TV-monitorer

    03 Jun 2024 |

    Netflix appen fjernes på 2014 Sony TV

    03 Jun 2024 |

    Streaming-kalenderen: Nyt på Amazon i juni

    02 Jun 2024 |

    Test: Canvas

    31 May 2024 |

    Mere 4K-indhold efter Max-relanceringen

    31 May 2024 |