LG: Hver anden vil have et 3D-TV
LG har fået foretaget en stor undersøgelse om 3D af Novus. Undersøgelsen viser, at forbrugerne er meget positivt indstillede overfor 3D-teknik. Over halvdelen af deltagerne i undersøgelsen er positive overfor muligheden for at få en 3D-oplevelse i et TV. Over en tredjedel af respondenterne vurderer, at de kommer til at have et 3D-produkt i hjemmet inden for fem år, og over halvdelen vil godt betale ekstra for at få 3D-funktion i deres TV.LGs 3D-undersøgelse
LG har sammen med Novus lavet en stor undersøgelse af 3D i Sverige. FlatpanelsDK viderebringer her nogle af LGs resultater og konklusioner fra undersøgelsen.LG melder først og fremmest, at det er en udvikling, man kan genkende i Danmark, hvor 2 procent af husstandene havde 3D-funktion i deres TV i starten af 2011. Det tal ventes at stige til 10 procent med udgangen af dette år – med forventet yderligere vækst i 2012 (ifølge BFE) – blandt andet fordi 3D ikke længere er en ’luksus’ for de få, men er blevet standard i mange modeller. - ”Det her er et spændende resultat, som også bekræftes af den øgede efterspørgsel på 3D-TV, vi har set de seneste år. Mere end hvert tiende fjernsyn vi sælger i Norden i dag har 3D-funktionalitet”, siger Thomas Wering, nordisk markedschef for Home Entertainment hos LG Electronics. ”I forbindelse med at næste års store sportsbegivenheder, OL og fodbold-EM, vil blive sendt i 3D, forventer vi en yderligere øget efterspørgsel.” Ifølge undersøgelsen tror stort set ingen af de svenske forbrugere, at 3D er en forbigående trend. I stedet tror 40 procent, at det kommer til at være en ny standard inden for fem år. Interessen og opfattelsen af 3D er øget markant siden 2010 (kategori i 2010 var 40-55 og 40-45 år i 2011, red) ifølge LG.
LG oplever øget interesse for deres Cinema 3D-teknologiFremmere og barrierer
Ifølge undersøgelsen er det hovedsageligt film, i særdeleshed action og tegnefilm samt naturprogrammer og videospil, som vi helst vil se på vores 3D-TV. Som det første land i Skandinavien har Danmark nu også fået en 3D-kanal (HIGH TV 3D), hvor der netop vises film, natur, drama, reality, sport, mode og komedier døgnet rundt.De stærkeste barrierer overfor 3D er, at der fortsat er begrænset indhold samt ubekvemme og mindre pæne briller, noget som LG mener, at de har sat fokus på i deres Cinema 3D-TV. - ”Flere og flere populære spil og film lanceres i 3D, hvilket gør, at forbrugerne har fået øjnene op for teknikken og vil have adgang til 3D i hjemmet. Men mængden af indhold er egentlig ikke noget problem, da moderne 3D-TV kan konvertere 2D-materiale til 3D. Når det gælder brillerne, er det rigtigt, at første generations aktive 3D-briller var tunge, dyre og batteridrevne oveni, men vores Cinema 3D-briller er af samme lette og bekvemme type som dem, der anvendes i biograferne. Har man allerede almindelige briller, kan man købe lette clip-ons i handlen” siger Thomas Wering.
LG vil gøre 3D mindre besværligt med billige 3D-briller og eksempelvis disse clip-on 3D-briller, billede lånt fra Engadget.com
Hobbitten kommer til december 2012 i 3D og 2DØget efterspørgsel hos LG
I dag har omkring halvdelen af de TV-modeller, LG sælger i Norden, 3D-kapacitet og mere end halvdelen har Cinema 3D-teknik. Gennem de seneste år har der været en betydelig øget efterspørgsel, og de seneste tolv måneder har LG’s salg af 3D-LCD gået fra omkring en procentandel af LCD-TV totalt til næsten elleve procent. På 3D-plasma er øgningen endnu mere markant fra omkring en procent til 22 procent. LG lavet en specifik 3D-side for, at informationstørstende kunder og 3D-fans hurtigt og enkelt kan få adgang til masser af information omkring 3D. Du kan besøge LG’s 3D-side på www.lg.com/dk/3d.Korte fakta fra undersøgelsen