Masser af fladskærme under juletræet i år
Meget tyder på, at der vil ligge en masse flade pakker under danskernes juletræer igen i år. Brancheforeningen ForbrugerElektronik (BFE), som opgør salget herhjemme, melder, at danskerne køber flere fladskærme til under juletræet i år end sidste år. 2/3 er 40-tommer eller derover.Flade pakker under juletræet
Danskerne køber nye fladskærme og udskifter i stigende grad til større modeller. Julesalget giver nu markedet et boost.- “De sidste 2 måneder har branchen solgt flere fladskærme ind til butikkerne end de tilsvarende måneder sidste år. Der er en kæmpe interesse for fladskærme - og selv om der var et dyk i salget i sommer, så vil vi igen i år komme op på et meget stort salg”, siger BFE's direktør Kurt Frausing. Der er flere grunde til, at BFE venter et stort salg til jul: Januars skift fra MPEG2 til MPEG4 vil få flere til at skifte fjernsynet ud med et nyt, der er det sidste par år kommet mange features med - eksempelvis 3D, Smart TV og trådløst internet - lige som billedkvaliteten hele tiden forbedres. Endelig vil mange have større skærm i stuen så de får fuldt udbytte af HD; tendensen viser at der især sælges skærme mellem 40 og 50 tommer. Faktisk er hele 2/3 af alle de fladskærms-Tv der sælges i Danmark lige nu 40-tommer og derover, oplyser BFE. - ”Forbrugerne får i dag utroligt meget for pengene, fordi priserne er faldet kraftigt samtidig med at der kommer flere og flere features”, siger Kurt Frausing. BFE venter, at salget af fladskærme i år kommer til at ligge mellem 650.000 og 680.000 styk. I 2010 var tallet 715.000, i 2009 – året med analogt sluk – var salget på 780.000 og i 2008 blev der langet 630.000 fladskærms-Tv over disken. For 2012 forventes EM i fodbold og de Olympiske Lege at øge interessen for endnu større fladskærms-Tv til de danske stuer. Af landets 5,5 millioner fjernsyn er 1 million ikke HD Ready og herudover er 1,7 million stadig billedrørs-Tv.
Danskerne køber masser af fladskærme til under juletræet igen i år