Markedet for plasma-Tv i fremgang
Markedet for plasma-Tv er kun en brøkdel af det for LCD/LED, som bruges i en lang række enheder lige fra små mobiltelefoner til store fladskærms-Tv. Analyseinstituttet DisplaySearch melder, at markedet for plasma-Tv imidlertid viste betydelig fremgang i 2010 efter at være faldet tilbage i 2009. Panasonic er stadig ledende.Plasma-Tv marked i fremgang
Plasma-Tv er populære blandt billedentusiaster, selvom det på global basis er LCD/LED-fladskærme, som trækker det store læs. I 2010 blev der i alt solgt 19,1 millioner plasma-Tv sammenlignet med 14,8 millioner i 2009 og 15,1 millioner i 2008, melder det anerkendte analyseselskab DisplaySearch.Panasonic er stadig ledende på plasma-Tv markedet med en markedsandel på 40,7 %. Samsung er nummer to med 33,7 % og LG nummer tre med 23,3 %. Panasonics markedsandel er imidlertid faldet i forhold til 2009, mens Samsung og LG er gået frem.
I slutningen af 2009 og primært i 2010 så vi også en ny kinesisk spiller træde ind på plasma-markedet kaldet COC.
3D og store skærme driver plasma
Fremgangen i plasma-markedet var uventet og er sket i et 2010, hvor markedet for Tv-fladskærme er faldet lidt tilbage i forhold til året før. DisplaySearch pointerer, at det primært er efterspørgslen på store skærme og 3D, som har drevet plasma-Tv frem. DisplaySearch pointerer også, at plasma-skærmene har haft en fordel på 3D, fordi der generelt er enighed om, at det er her den bedste 3D-billedkvalitet findes. I 2011 lanceres der også billigere plasma-Tv med 3D I 50”+ segmentet har plasma-Tv stadig en betydelig prisfordel og det vurderes derfor, at plasma-producenter i stigende grad vil fokusere på 50 tommer og derover. Faktisk blev næsten 41 % af alle plasma-Tv solgt som 50 tommer eller større. 32 tommer markedet er ikke længere interessant for plasma-producenterne, og priskonkurrencen i 42 tommer segmentet får i stigende grad producenterne til at vige. Udsigterne for 2011 nævnes ikke i konkrete tal, men det er forventningen, at plasma-Tv igen vil opleve fremgang baseret på ønsket om større fladskærme i hjemmene og 3D. Kilde: DisplaySearch