Hvad blev der egentlig af de store udrulninger af Google TV på CES 2011? Før Las Vegas messen florerede rygter om, at de fleste producenter ville springe med på vognen, men på messegulvet var der forholdsvis dødt. Her er forklaringen.
Hvad blev der er Google TV på CES 2011?
Google TV er en af kandidaterne til fremtidens Tv-platform, hvor man kan kombinere Tv-kanalerne fra Tv-udbyderne med video-indhold fra nettet, og udnytte Googles velfungerende søgefunktionalitet til at binde det hele sammen.
Sony var den første til at lancere en fladskærm med Google TV og Logitech lancerede en separat boks, så Google TV også kunne nydes på fladskærme uden tjenesten indbygget. Op til den store CES 2011 udstilling i Las Vegas rapporterede mange af de store medier, såsom Bloomberg og New York Times, at Google TV også ville finde vej ind i Samsungs Tv, Toshibas Tv og den amerikanske producent Vizios Tv. Kun sidstnævnte blev en realitet.

Ovenfor ses Sonys Google TV
Men hvorfor?
Google TV har fået en lunken modtagelse. Det var ikke den store revolution, som alle havde håbet på, og de amerikanske brugere, der fik adgang til Google TV som de første, kunne melde om en del fejl og mangler. Det blev ikke bedre af, at flere af de store Tv-stationer spærrede for adgang til deres video-indhold på deres hjemmesider fra Google TV-enheder. Det gjorde Google TV-boksen ekstremt handikappet.

Google TV
Google tøvede op til CES
Kort før CES-udstillingen gik i luften begyndte der at florere rygter om, at Google havde bedt Tv-producenterne om at vente med lanceringen af deres planlagte Google TV baserede fladskærme. Hvad der er foregået bag kulisserne er naturligvis svært at blive klog på, men rygterne ville vide, at Google ville klargøre Google TV 2.0 før de kunne stå inde for en storstilet udrulning på de store producenters fladskærme.
Efter alt at dømme satte det en stopper for Tv-producenternes planer, for CES 2011 annonceringerne var nu engang meget fattige på nyheder omkring Google TV – på trods af, at alt pegede på det modsatte.
Kun den amerikanske producent Vizio – der pt. er blandt de største i USA – lancerede to modeller med Google TV, og de var endda godt gemt i listen med skærme, hvilket kunne tyde på, at Google havde bedt Vizio om at gå stille med dørene.
Google var ellers allerede begyndt at lægge i ovnen til en stor lancering og der blev også kørt større Tv-kampagner med den kendte skuespiller Kevin Bacon i hovedrollen. Den kan du se herunder.
Får Google TV sit gennembrud
Alligevel synes Google TV bare ikke rigtig at have fået sit gennembrud. Google kan muligvis forbedre tingene med version 2.0 og det må tiden vise. Indtil da ser det ud til at Google TV forbliver et amerikansk fænomen.
Ingen Tv-producenter har endnu talt om en Europæisk lancering og det fleste holder fast på, at det hvert fald ikke sker i 2011. Når alt kommer til alt, afhænger europæernes skæbne nok af, hvordan det går på den anden side af Atlanten.
Indtil da, så læs hvad de forskellige producenter på nuværende tidspunkt satser på mht. ”internet-i-Tv-systemer i overblikket fra CES 2011.