Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFørste indtryk: VRR-gaming på PlayStation 5 - FlatpanelsDK

Første indtryk: VRR-gaming på PlayStation 5

28 Apr 2022 | Rasmus Larsen |

PlayStation 5 kan endelig afvikle konsolspil i VRR. Her er vores første indtryk efter at have brugt nogle timer på at spille supporterede og ikke-supporterede spil.

VRR kræver ikke en systemopdatering. Genstart din PS5-konsol og tjek efter et par minutter under 'Skærm og video'-indstillingerne. VRR-menuen kommer frem automatisk. VRR skal desuden være supporteret og aktiveret på dit TV, enten som automatisk indstilling (f.eks. LG) eller ved at skifte til den specifikke HDMI VRR-tilstand (f.eks. Sony).

 Læs også: Guide: Hvad er HDMI 2.1 VRR og hvilke TV understøtter det?

Spider-Man 120Hz PS5
Husk at aktivere Spider-Man: Miles Morales' 120 Hz Display Mode. Screenshot: Flatpanels
Ved lancering har kun en håndfuld PS5-spil officiel understøttelse af VRR, men PS5 har en valgfri indstilling kaldet 'Apply to Unsupported Games', der åbner bredere for VRR i spil. Vi testede på et LG GX OLED TV. Spider-Man: Miles Morales er et af de PS5-spil, der er blevet opdateret til VRR, så vi åbnede spillet og sørgede for, at '120 Hz Display Mode' var aktiveret, hvilket er noget, du også bør gøre i andre spil. I vores test valgte vi 'Performance'-tilstand i spillet.

Gaming i VRR, op til 120Hz

Som du måske ved sørger VRR for, at skærm og PS5 forbliver synkroniseret i realtid, selv når spillets billedrate (fps) svinger. Vi optog en kort video for at demonstrere, hvordan Spider-Man: Miles Morales svinger imellem ca. 85–105Hz output på PS5 i åbningssekvensen af spillet. At svinge gennem New Yorks betonjungle føles meget flydende og responsivt uden 'tearing' eller hak – ganske imponerende.
Astro's Playroom er et andet spil, der virker med VRR, men PS5's output forbliver fastlåst på cirka 60Hz, så den eneste fordel her vil være reduceret input-forsinkelse (på grund af lavere forsinkelse i VRR-tilstand på TV'et). Måske vil en efterfølgende opdatering forbedre VRR-support i dette spil. PS5 skiftede stadigvæk til HDMI 2.1 (FRL)-tilstand i Astro's Playroom, hvilket er interessant, idet det synes til at bekræfte, at spil skal implementere en 120Hz-visningstilstand for at få PS5 til at låse op for 60Hz+ VRR-frekvensspændet – i hvert fald indtil videre.

PS5 VRR

VRR på PS5. Foto: Flatpanels

Vi aktiverede 'Apply to Unsupported Games' og prøvede en håndfuld ikke-understøttede spil. Mærkeligt nok forblev både Uncharted 4 og Horizon Zero Dawn i fast opdateringsfrekvens (60Hz) selvom den valgfri indstilling var aktiveret. På nuværende tidspunkt kan man altså ikke bruge PS5's VRR med alle spil.

Uncharted 4

Uncharted 4 aktiverer ikke VRR selv når 'Apply to Unsupported Games' er aktiveret. Foto: Flatpanels

WRC 9 120Hz PS5
WRC 9 har en 120Hz Performance Mode. Screenshot: Flatpanels
Et spil, der skifter til VRR-tilstand, selvom det ikke er på den officielle liste over understøttede spil, er racerspillet WRC 9 FIA World Rally Championship. Husk at aktivere 120Hz Performance Mode, som internt kører ved 1080p opløsning (opskaleret til 4K-output af PS5) i 120fps (frames per second, altså billeder per sekund). WRC 9 holdt sig tæt på 120Hz output det meste af tiden, men faldt af og til ned i 90-100 afhængigt af vejrforholdene og banens design. Det føltes super-flydende og meget responsivt, hvilket fik et meget svært racerspil til at virke en smule lettere.

WRC 9 VRR PS5

WRC 9 virker med VRR på PS5 selvom det ikke er på den officielle liste. Foto: Flatpanels

Demon's Souls aktiverede VRR-tilstand, men forblev fastlåst til 60Hz output. Borderlands 3 aktiverede VRR-tilstand, men forblev fastlåst til 120Hz output (i Performance Mode, som kører 120fps ved reduceret intern opløsning, opskaleret til 4K af PS5). Man kan også bruge PS5's VRR med 'Fidelity'-tilstand i spil for at nyde den bedre grafik ved lavere billedrate; VRR vil stadig give forbedret respons. Et eksempel er Spider-Man: Miles Morales.

Borderlands VRR PS5

Borderlands 3 aktiverer VRR på PS5 men forbliver altid tæt på 120Hz. Foto: Flatpanels

Andre observationer

Det er værd at bemærke, at spil skal køre med ulåst billedrate for at drage fuld fordel af VRR. Du bør også være opmærksom på forskellen imellem Hz og fps. PS5's standard-output er 60Hz, men det betyder ikke, at alle spil kører ved 60fps. Et spil kan f.eks. køre med 30fps (med fordobling af billedraten) i fastlåst 60Hz output, så pas på med at blande fps og Hz sammen, når du bruger HDMI-diagnoseværktøjer såsom den "grønne knap" på LG TV. Forbedringssystemer såsom LFC (Low Frame-rate Compensation) er kildeafhængige – dvs. det sker ikke i TV'et. PS5 understøtter 48-120Hz VRR-frekvensspænd. For at forbedre ydeevnen i ​​30fps spil til f.eks. at få dem til at køre med 30-50fps i nogle scener vha. VRR, kan udviklere tage den tilgang, som Insomniac Games tog med Ratchet & Clank: Rift Apart, hvor 120Hz Display Mode giver spillet mulighed for at sigte mod 40fps (Fidelity mode) med en multiplikator. Dette reducerer input-forsinkelse og forbedrer derfor følingen med spillet, samtidig med, at det passer ind i TV-skærmes VRR-frekvensområde, som typisk starter ved 40 eller 48Hz. Vi stødte ikke på spil med "uventede visuelle effekter", som Sony udtrykker det, når 'Apply to Unsupported Games' var aktiveret. Vi har dog indtil videre kun prøvet en håndfuld spil. Som nævnt i vores TV-anmeldelser lider både LCD og OLED TV af forskellige VRR-problemer i dag, herunder deaktivering af zone-styring (dvs. meget lavere kontrast og lavere lysstyrke), øget sortniveau og flimmer. Disse forhold er ikke relateret til PS5's VRR-implementering, så vi henviser til vores anmeldelser for mere information. Vi var lidt skuffede over at konstatere, at PS-eksklusive spil såsom Gran Turismo 7 ikke er blandt lanceringstitlerne med VRR, så vi håber, at Sony og partnere lægger de timers arbejde i, som det kræver for at få skudt VRR i gang på PS5. Ejere måtte vente halvandet år på, at VRR landede til PS5, selvom VRR var understøttet fra dag ét på Xbox Series X, men overordnet set virker VRR-funktionen lovende. Vi tester videre i den kommende tid, når flere spil er blevet opdateret, og tilføjer dernæst en VRR-sektion i vores dybdegående test af PlayStation 5.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |

Hvorfor 24fps ikke er nok til HDR-film

02 Feb 2024 |

Fremtidens skærme: Hvad vi så hos LG Display & Samsung Display

31 Jan 2024 |

Første kig: Sonys næste-generations miniLED LCD TV teknologi – opdateret

04 Jan 2024 |