Alienware AW2310 test - FlatpanelsDK
Alienware AW2310 test

Test: Alienware AW2310

07 Jun 2010 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk)


Alienware OptX AW2310 test

Alienware er kendt for deres hjtydende spilsystemer og har nu frigivet deres frste 120 Hz 3D skrm kaldet AW2310. Vi har tidligere kaldt introduktionen af 120 Hz skrme for en lille revolution indenfor gaming-skrme, og vi hber, at Alienware kan levere nste generation indenfor spil med den 23 store AW2310, som ogs understtter 3D med Nvidias 3D-briller.

Men hvordan klarer AW2310 sig, og kan den forlse 120 Hz teknologiens potentiale? Hvor god er 3D spiloplevelsen? Og er Alienware AW2310 de ekstra kroner vrd i forhold til den frste 120 Hz skrm fra Samsungs kaldet 2233rz? Det finder vi ud af i denne anmeldelse, hvor vi kigger p billedkvalitet, 120 Hz og 3D.

Nvidias 3D system er desuden testet separat i denne anmeldelse: Nvidia 3D Vision test.

Panelstrrelse: 23"
Oplsning: 1920x1080
Responstid: 3 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold: 80000:1 (dynamisk)
Lysstyrke: 400 cd/m
Farveunderstttelse: Op til 16.2 millioner farver
Farvespektregengivelse: 72 % af NTSC
Signal processering: 6 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V): 170/160 (kontrasttab 10:1)
Dotpitch: 0.265 mm
Panelnummer (Type): TN
Vgmontering:
Strrelse (HxBxD): 46.7cm x 54.9cm x 19.3cm (med fod)
Vgt: 7,5 kg
Justeringsmuligheder

Tilt
Swivel
Hjde
Pivot
Indbyggede hjttalere:
Indgange
VGA
DVI
DisplayPort
Audio (type)
SCART
S-video
Komposit
Komponent
HDMI
Andet 4-ports USB hub, 120 Hz
Garanti:
Pixelgaranti: -
Diverse:


Pris og forhandler:


De frste indtryk

Alienware AW2310 har et sort, mat kabinet med det karismatiske og velkendte Alienware logo i midten.

Alienware


Foden er flad og tilbyder hjde, tilt og dreje-justering. Det er sjldent gamer skrme har sdanne ergonomiske funktioner, og det er derfor en meget krkommen tilfjelse p AW2310.

Alienware


Foden fles solid og bedre end p de fleste andre spilskrme. Indgange tilsluttes p bagsiden, hvor der ogs findes indgange til USB og lyd.

Alienware


P hjre side af rammen er der placeret berringsflsomme knapper, som kommer til syne, nr hnden nrmer sig.

Menuerne ligner dem p Dells skrme. Her kan der justeres lysstyrke, kontrast, skarphed, dynamisk kontrast og responstid (overdrive).

Alienware


Du kan ogs vlge mellem disse billedprofiler: Standard, Multimedia, Game, Warm, Cool og Custom (RGB).

Strmforbrug

Sammenlign strmforbruget p tvrs af fladskrme vha. vores nye interaktive applet her: Sammenlign strmforbug p fladskrme.

Strmforbrugmlingerne p Alienware AW2310 kan ses nedenfor.

Out-of-Box Efter kalibrerng
Standby 0,6 W 0,6 W
PC35.8 W31.8 W



Strmforbruget p AW2310 blev mlt til 31,8 W efter kalibrering. Det er ikke hjt, men ikke meget lavere end typiske PC monitors. Til sammenligning forbruger Samsung XL2370 24,8 W, men her dog ogs en mere strmbesparende LED baggrundbelysning.

Forud for testen

Bemrk at skrmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Geforce GTX260.

Skrmen vil blive testet og vurderet ud fra monitorTest her p siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skrmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.

Billedkvalitet p Alienware AW2310

Nedenfor har jeg mlt out-of-box billedkvaliteten p AW2310. Mlingen er foretaget i billedprofilen Standard.

Alienware


For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:

Det frste tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta vrdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning p gymnasiet eller folkeskolen, s er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilflde er alts forskellen mellem den viste farve p skrmen og den nskede farve p skrmen (fra grafikkortet eller anden kilde).

  • En deltavrdi p over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltavrdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta p mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta vrdier p under 1 giver meget tt p perfekte farver, hvor vi naturligvis gr mod 0 for det bedste resultat man kan opn.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ndringer for det menneskelige je.

    Billedkvalitet i standard billedprofilen er ikke korrekt. Gamma er for lav og stiger fra 1,7 i de lyse nuancer til 1,95 i de mrke nuancer. Det betyder, at stort set alle farver er for lyse og for intense. Grafen foreslr ogs, at der er afvigelser i de mrkegr nuancer, og det betyder ogs, at shadow detail pvirkes. Jeg vender tilbage til dette senere.

    Farvetemperaturen er dog ret tt p vores ml p 6500 Kelvin. Dette sikrer et varmt billede. Lysstyrken blev mlt til 226 cd/m2 i standardprofilen. Dette er hjt, men samtidig foretrkker de fleste ogs en hj lysstyrke til spil. 3D krver i vrigt ogs en hj lysstyrke, da 3D brillerne lukker ned for meget lys. Til kontorbrug og internet surfing er lysstyrken dog for hj.

    Ls mere om hvad udtryk som gamma og farvetemperatur betyder for billedkvaliteten i praksis i denne artikel:
    Hvordan ser det forkerte billede ud?

    Jeg forsgte at finde en billedprofil med mere prcise billedegenskaber, og jeg forsgte med med profilen kaldet Warm. Denne ligner dog i hj grad standard-profilen bortset fra en lavere farvetemperatur, som gr billedet for rdligt.

    I stedet skiftede jeg til Multimedia billedprofilen og den viste sig at vre et langt bedre valg. Se mlingen nedenfor.

    Alienware


    Multimedia billedprofilen giver os langt bedre billedegenskaber. Farveafvigelserne reduceres og de gr nuancer gengives nu meget bedre.

    Gamma er stadig en smule for lav, men varierer kun fra 2,06 til 2,26. Det er ikke perfekt, men bestemt meget bedre end fr. Farvetemperatur er en smule for hj, hvilket gr billedet en tand for blligt. Overordnet er Multimedia profilen dog en positiv overraskelse.

    Jeg foretog nu en fuld kalibrering af AW2310 og her er mit resultat.

    Alienware


    Jeg formede at forbedre farvegengivelsen. Jeg fik ogs gamma meget tt p vores ml p 2,2, men dog ikke helt perfekt.

    Nedenfor kan du se mine kalibrerede indstillinger:


    After calibration
    Brightness: 30
    Contrast: 50
    Input Color Format: RGB
    Mode Selection: Graphics
    Sharpness: 50
    Dynamic Contrast: Off
    Response time: Overdrive
    RGB: Custom
    R: 92
    G: 84
    B: 84



    Jeg har reduceret lysstyrken. Dette sikrer en mere afbalanceret og behagelig oplevelse, foran skrmen, nr du bruger skrmen til kontor og internet surfing. Til spil og 3D br du hve lysstyrken en del. Jeg har ogs kalibreret RGB (rd, grn, bl) vrdierne for at forbedre farvegengivelsen.

    Hvis du ikke har mod p at kalibrere AW2310, br du vlge Multimedia billedprofilen for bedste billedkvalitet.

    Jeg gik videre til at undersge AW2310 i praksis, og undersgte indledende farvegengivelsen. Farverne er ikke s prcise og nuancerede som p grafiske skrme, men som en allround skrm jeg faktisk overbevist af AW2310.

    Gamer skrme og TN skrme har ofte problemer med skve farver, bnd i gradienter og problemer med at skelne alle farver. AW2310 skelner da heller ikke alle farver, men klarer sig bedre end langt strstedelen af gamerskrme, og har bestemt bedste farvegengivelsen end Samsung 2233rz, som vi i sin tid kritiserede for netop farvegengivelsen.

    Alienware AW2310 har et mat panel og derfor heller ikke udbredte refleksioner i panelet. Skrmens ramme har heller ingen reflektioner, fordi rammen ikke er hjglans sort, hvilket ellers prger mange gamerskrme i dag.

    Jeg mlte nu sortniveau og kontrast. Se mine resultater nedenfor.

    Out-of-Box Efter kalibrering
    Black level 0,26 cd/m2 0,18 cd/m2
    Lysstyrke 226 cd/m2 129 cd/m2
    Kontrastforhold869:1717:1
    Kontrastforhold +/- 50


    Efter kalibrering mlte jeg et sortniveau p 0,18 cd/m2. Det er ikke imponerende, men svarer til Dells IPS-skrme, ssom U2410. PVA panelteknologien er stadig den bedste hvad angr sortniveau og kontrast.

    Til sammenligning mlte vi et sortniveau p 0,12 cd/m2 p Samsung 2233rz, men det skete ogs med en lysstyrke for hvid (hjeste lysstyrke) p 103 cd/m2. P Alienware kalibrerede vi til 129 cd/m2 lysstyrke. Det betyder ogs, at hvis jeg reducerede baggrundsbelysningen p Alienware AW2310 yderligere, ville jeg kunne forbedre gengivelsen af sort yderligere, men Samsung 2233rz er stadig en smule foran p dette punkt.

    Shadow detail er lige s vigtigt som sortniveau. Shadow detail beskriver skrmens evne til at gengive og adskille de mrkeste farvenuancer.

    Shadow detail p AW2310 er ganske fin og faktisk bedre end p U2410, som jeg havde stende ved siden af i forbindelse med testen. Jeg kunne skelne mellem langt strstedelen af de mrke nuancer efter kalibrering p AW2310. Dette er positivt og vigtigt for mrke spil, som f.eks. Doom.

    Endelig har jeg taget et billede af AW2310 i et fuldstndig mrkt rum for at undersge for inhomogen lysfordeling, hvilket ogs ofte betegnes som clouding / backlight bleeding.

    Alienware


    Alienware AW2310 har en anelse ekstra lys som slipper igenne langs kanterne. Selv om det er synligt, s er det ikke kritisk, men dette burde vre bedre p plads p en gamerskrm i denne prisklasse.

    Responstid

    Bemrk: For at drage fordel af 120 Hz har du brug for et grafikkort med dual-link DVI udgang.

    Det er vigtigt at skelne mellem slr og opdateringshastighed (Hz), nr vi taler om responstid. Opdateringshastigheden (Hz) er forbedret p AW2310 og skrmen er i stand til at hndtere 120 Hz mod 60 Hz for typiske skrme. Selv om 120 Hz skrme kan reducere slr i hurtige bevgelser, s er den vsentligste forbedring hurtigere opdatering og mere flydende billedgengivelse.

    rsagen er, at typiske skrme krer ved 60 Hz, som betyder, at du modtager 60 billeder hvert sekund fra grafikkortet. Med 120 Hz skrme fr du 120 billeder per sekund. Dette betyder naturligvis bedre respons og et jvnere billede, men det egentlige sprgsml er naturligvis om det menneskelige je rent faktisk kan opfatte forskellen?

    Det svarede vi p i vores anmeldelse af Samsung 2233rz og konklusionen er, at det kan man helt bestemt. Vi mente sgar, at Samsung 2233rz gav os den bedste ydelse fra en gamerskrm nogensinde pga. 120 Hz.
    Og jeg m sige, at AW2310 er lige s god eller bedre.

    Responstiden er meget lav, og bevgelse hndteres flydende og uden hak. Slret, som ikke afhnger direkte af 120 Hz system, men snarere af panelet og Overdrive kredslbet, er ogs reduceret til et minimum. Jeg s en anelse slr p meget hurtige bevgelser fra AW2310, men dette glder for alle paneler i dag.

    AW2310 har ingen synlige Overdrive slr. Overdrive slr er den slags slr, hvor du ser en hvid glorie omkring objekter i bevgelse. Se et eksempel p traditionelt slr og Overdrive slr nedenfor.

    Overdrive slr
    Venstre: Overdrive slr. Hjre: traditionelt slr


    120 Hz opdateringshastigheden br ikke forveksles med 100 og 200 Hz teknologierne p Tv fladskrme. TV interpolerer (beregner) nye billeder, men modtager stadig samme mngde billeder per sekund; for eksempel 24 Hz fra en Blu-Ray, eller 50 Hz (egt. 25 Hz) fra TV-udsendelser. AW2310 er i stand til modtage 120 billeder per sekund, og det giver alts en mrkbar forskel.

    Input lag p AW2310 er ogs meget lavt. Vi mlte input lag til et ubetydeligt niveau, og vores mlinger viste sjldent input lag over 0-5 ms. Dette er utrolig vigtigt for spil, da input lag angiver forsinkelsen p det signal som kommer ind i skrmen og det billede som vises p skrmen. Du kan bruge vores inputlagTest software her til at evaluere input lag p alle skrme og Tv.

    Jeg forsgte at spille et par FPS spil, ssom Unreal og Counter-Strike og AW2310 giver en meget behagelig oplevelse. Nr skrmen reagerer s hurtigt fler man samtidig, at man bliver bedre til spillet. Jeg vil ikke strkke den til at sige, at jeg er srlig god til nogen af ovennvnte spil, men nr skrmen er i orden, oplever jeg ogs, at jeg klarer opgaven bedre.

    Dommen?

    120 Hz gaming er et vigtigt skridt i gaming. Hvis du vil have den bedste spiloplevelse, s kommer du ikke uden om en 120 Hz skrm. AW2310 er mindst lige s god som Samsung 2233rz og mske en tand bedre p baggrund af meget lidt slr og god styring af Overdrive. Ogs billedkvaliteten p AW2310 er mere prcis og farvegengivelsen er bedre.

    3D gaming p AW2310

    Sammen med Nvidia 3D Vision (Klik p linket for at lse en separat test af denne) kan du forvandle AW2310 til en 3D-skrm. Dette er muligt p grund af 120 Hz teknologien, men du har ogs brug for Nvidias 3D briller. Du behver naturligvis ikke at anvende denne funktion, og du kan afvikle spil uden 3D-briller, hvis du foretrkker, men lad os prve at tage et kig p 3D-ydelsen.

    Dette er ikke en egentlig Nvidia 3D Vision anmeldelse, men blot en ekstra sektion til Alienware AW2310 anmeldelsen. Nvidia 3D Vision anmeldelsen kan du finde her: Nvidia 3D Vision test.

    Alienware


    I pakken finder man et par 3D briller, en styreenhed, der lader dig ge eller reducere dybden i 3D billedet samt to USB-kabler, t til opladning af 3D-brillerne og et til styreenheden. Brillerne leveres ogs med tre nse-enheder, s der findes ogs en til netop din type nse.

    Alienware


    Ikke alle spil understtter 3D, men de fleste nyere spil gr. P dette link kan du se NVIDIAs liste over understttede spil:
    3D Vision 3D-spil.

    Du skal ogs bruge en kraftig computer til at afvikle 3D spil, da 3D krver en del af grafikkortet. Nvidia angiver GTX260 grafikkortet som mindstekravet.

    Nvidia 3D Vision bygger p de aktive 3D shutter briller. 3D funktionen fungerer ved at sende forskellige billeder til hvert je og 3D brillen hjlper jnene til at adskille disse to billedstrmme. Det er i vrigt samme koncept, som dit daglige syn bygger p. Fordi du modtager to forskellige billeder fra hvert je, kan hjernen stte perspektiv i disse og vise dig verden i 3 dimensioner. 3D afhnger sledes ikek kun af hvad du ser, men ogs hjernens evne til at omdanne dette til 3D.

    Far Cry 2 i 3D
    Jeg lagde ud med Far Cry 2 i 3D og jeg m sige, at det virkelig er imponerende. Spillet har et tungt visuelt fokus, og dette medvirker til at skabe en god 3D-effekt, og en oplevelse, hvor du fler, at du er helt fordybet i Far Cry-atmosfren.

    Hvis du er en Far Cry fan - eller selv hvis du ikke er er jeg sikker p, at du vil nyde denne oplevelse. Du er i det mindste ndt til at prve det.

    X-Men Origins: Wolverine i 3D
    Jeg forsgte ogs med et spil som X-Men Origins: Wolverine, der er angivet som"Fair" p Nvidias 3D-liste. Spillet tilfjer da ogs en 3D-effekt og i flere tilflde er den god, men dette spil illustrerer ogs for mig, at den faktiske 3D-oplevelse afhnger meget af indholdet. Far Cry 2 er simpelthen bare bedre og mere overbevisende.

    Alienware


    3D-effekten varierer p den mde fra spil til spil. I nogle spil er 3D-effekt fremragende, og i andre spil i 3D-effekt ikke s god. I de drlige spil foretrkker jeg egentlig at holde 3D ude af oplevelsen, da det virker lidt for kunstigt og generende. Til de gode spil, synes jeg dog at det bidrager ekstremt meget og det er svrt at forestille sig at spille disse spil uden 3D.

    Generelt m jeg sige, at Nvidia 3D Vision er en god oplevelse p Alienware AW2310. 3D-effeken gr mange spil mere levende og du kan virkelig fordybe dig i dem. Det tilfjer ogs dybde i billedet, og giver dig faktisk et bedre overblik.

    3D-effekten
    3D-effekten handler mest om dybde i billedet. Du kan ogs forvente nogle f effekter, som trder ud af billedet, men de er stadig begrnset og fungerer ikke lige s godt som dybden ind i billedet.

    Du br ogs vide, at 3D ikke kun handler om fancy effekter. Det er faktisk en faktor, der virkelig tilfjer et ekstra element til gaming, og jeg tror, at de fleste af de brugere der forsger sig med 3D gaming vil have en svrt ved at g tilbage til 2D spil. De virker pludselig mere dde.

    Efter denne test m jeg sige, at jeg har stor tillid til 3D spilindustrien. AW2310 er en god skrm til 3D spil og Nvidia 3D Vision system er virkelig vrd at prve. Jeg er temmelig sikker p, at du vil blive positivt overrasket og finde det bedre end du havde forestillet sig.
    3D brillerne er lidt ndssvage, men p nuvrende tidspunkt er de en ndvendighed. Og i grunden er de vel ikke meget mere ndssvage end headsets.

    AW2310 giver dig ogs de rigtige vrktjer til at virkliggre 3D gaming. 3D brillerne reducere lysstyrken fra panelet, men AW2310 er i stand til at levere en hel del lyseffekt og endnu mere end Samsung 2233rz, hvilket er vigtigt for 3D gaming. Den fremragende spilydelse og den lave responstid gr ogs 3D-spil endnu bedre.

    Jeg s en smule cross-talk (nr billederne til venstre og hjre je overlapper), men det var ikke kritisk, og ikke delggende p nogen mde. Alligevel br en perfekt responstid vre at foretrkke, og forhbentlig bliver der ogs arbejdet videre p dette i fremtiden hos skrmproducenterne.

    Nvidia 3D Vision understtter disse 3D systemer: Monoscopic, Interlaced (Field-Sequential), Side by Side, Over/Under, Multi-View (Tiled), Sensio, and SIS Attachment.

    Betragtningsvinkler

    Betragtningsvinklerne er smalle, men det er ingen overraskelse. AW2310 bruger et TN panel og TN panelteknologien er den med de smalleste betragtningsvinkler af LCD varianterne. Farverne ndres og bliver lidt udvaskede fra vinkler og kontrasten reduceres, hvilket ogs betyder en reduktion i sort.

    AW2310 har hverken bedre eller vrre synsvinkler end den Samsung 2233rz.

    Se betragtningsvinklerne herunder:

    Alienware


    Alienware


    Konklusion

    Alienware AW2310 er dyrere end Samsung 2233rz, der var den frste 120 Hz skrm p markedet. AW2310 er dog ogs marginalt strreog s har den en hjere Full HD-oplsning. Alienware AW2310 har ogs gode ergonomiske funktioner ssom tilt, hjde og drejejustering.

    TN panelerne er at foretrkke til spil og 120 Hz er en vsentlig forbedring, da det giver mere flydende og hurtigere afvikling af spil. Responstiden p AW2310 er ogs meget lav, og s hverken problemer med input lag eller overdrive slr. Alt sammen karakteristika for en gte gamer skrm.
    TN panelet i Alienware AW2310 har dog sine begrnsninger, og det er bestemt ikke en skrm til grafisk arbejde men det pstr Alienware naturligvis heller ikke.

    Farvegengivelsen er middelgod, men absolut bedre end p Samsung 2233rz, som havde ret uprcise farver. 2233rz havde dog lidt bedre bedre sortgengivelse. Betragtningsvinklerne er smalle, og vi oplevede en smule problemer med ujvnt lys p AW2310, selv om det ikke var kritisk.

    Alt i alt klarer Alienware AW2310 sin opgave fornemt. Det er skabt til gaming og 120 Hz-systemet er en forbedring, som alle gamere vil nyde. 3D er valgfrit og du har brug for Nvidia 3D Vision test (klik for test) ved siden af, men 3D-oplevelsen er rent faktisk en behagelig overraskelse, og jeg tror 3D kan blive stort indenfor spil-verdenen.

    S er Alienware AW2310 de ekstra kroner vrd i forhold til f.eks. Samsung 2233rz? Ja, men samtidig er prisen ogs hj. Af mervrdi fr man en tand bedre responstid, hjere Full HD oplsning, mere prcis farvegengivelse og bedre ergonomiske funktioner. Andre producenter er ogs p vej med 1920x1080 120 Hz skrme. Vi hber at tage et kig p disse skrme snart.

    AW2310 er blevet tilfjet til vores liste med anbefalinger af Tv og monitors her som en sublim gamerskrm. Alienware AW2310 er tilgngelig nu p www.dell.dk.

    Positiv NegativMlgruppe
    Responstid og 120 Hz Betragtningsvinkler FPS gaming
    Farvegengivelse for et TN panel Sortgengivelse Multimedia
    3D oplevelse (Nvidia 3D pkrvet) Smule ujvt lys 3D Gaming
    Ingen overdrive slr og lavt input lag Pris
    Shadow detail
    Ergonomiske funktioner


    Pris og forhandler:


    Alienware AW2310 debat

    Har du har konkrete sprgsml eller tilfjelser henvises du til denne trd i forummet, hvor skrmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=16695



  • Del p:


    Flere anmeldelser

    Philips POS9002 OLED

    Test: Philips POS9002 OLED

    15 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
    Samsung Q9

    Test: Samsung Q9

    01 Aug 2017 | Torben Rasmussen |
    Panasonic EZ950

    Test: Panasonic EZ950 OLED

    10 Jul 2017 | Torben Rasmussen |
    LG E7 OLED test

    Test: LG E7 OLED

    19 Jun 2017 | Torben Rasmussen |