Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Samsung 2233rz - FlatpanelsDK

Test: Samsung 2233rz

|


Indledning

Samsung 2233rz er næste generation af gamerskærmen og den første af sin slags. I stedet for at opdatere ved 60 Hz som traditionelle fladskærme, kan Samsungs nyeste skud på stammen opdatere ved 120 Hz og derved reducere slør og levere et mere flydende billede.

Vi har som nogen af de første herhjemme fået skærmen ind til en test hvor vi går i dybden med Samsung 2233rz og kigger på om den virkeligt leverer næste generation af gamerskærmen til spilfolket.

Samsung 2233rz kan også gengive imiteret 3D vha. GeForces 3D briller. Det vil vi dog ikke gå i dybden med her i testen.

Panelstørrelse:22"
Opløsning:1680x1050
Responstid:3 ms (g2g)
Overdrive:
Kontrastforhold:1000:1
Lysstyrke:300 cd/m²
Farveunderstøttelse:Op til 16.2 millioner farver
Farvespektregengivelse:72 % af NTSC
Signal processering: 8 bit per farve
Betragtningsvinkler (H/V):170°/160° (kontrasttab 10:1)
Dotpitch:-
Panelnummer (Type):TN
Strømforbrug:50 W
Vægmontering:
Størrelse (HxBxD): 37.2cm x 51.7m x 7.1cm (uden fod)
Vægt:5,2 kg
Justeringsmuligheder

Tilt
Swivel
Højde
Pivot
Indbyggede højttalere:
Indgange
VGA
DVI
DisplayPort
Audio (type)
SCART
S-video
Komposit
Komponent
HDMI
Andet
Garanti:-
Pixelgaranti:-
Diverse:

Pris og forhandler:

Sammenlign Samsung produkter som Samsung 2233rz hos PriceRunner.


De første indtryk


Samsung 2233rz har en sort ramme i blankt plastik og med en gennemsigtig underkant, også i plast.

Samsung 2233rz


Skærmen har bløde og afrundede former, som komplementeres af den ovale fod.

Samsung 2233rz


Foden tilbyder udelukkende tiltjustering.

Samsung 2233rz


Alle stik tilsluttes på skærmens bagside.

Samsung 2233rz


Skærmens menu tilbyder følgende indstillingsmuligheder: brightness, contrast, profiler, farvetemperatur, RGB (rød, grøn, blå) indstilling, gamma og sharpness.

Forud for testen


Bemærk at skærmen gennem testen, testes der med DVI tilslutning. Grafikkortet er et Geforce 9600GT.

Skærmen vil blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer. Herefter testes den i praksis i alt lige fra tekstbehandling til hurtige spil.

Billedkvalitet


Jeg har taget en indledende måling af skærmens billedkvalitet herunder.

Samsung 2233rz


For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:

Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).

  • En deltaværdi på over 2 giver en synlig forskel i farverne.
  • Deltaværdier op i mod 4-5 giver deciderede forkerte farver.
  • Delta på mellem 1 og 2 giver gode farver om end ikke helt korrekte.
  • Delta værdier på under 1 giver meget tæt på perfekte farver, hvor vi naturligvis går mod 0 for det bedste resultat man kan opnå.
  • Alt mellem delta 0 og 1 er stort set ikke synlige ændringer for det menneskelige øje.

    Samsung opfører sig ligesom mange andre gamerskærme på markedet. Der er ikke lagt største arbejde i korrekt gengivelse af farver og gamma – hovedfokus ligger i stedet på spilydelsen og responstiden på panelet.

    Gamma er ikke helt præcis og farvetemperaturen er faktisk lidt for lav. Det er utraditionelt, da farvetemperaturen på skærme plejer at være for høj fra start af. En for høj farvetemperatur giver et blåligt billede, en lav farvetemperatur giver et rødligt billede. Vi sigter efter 6500 Kelvin.

    Læs mere om hvad faktorer som farvetemperatur og gamma betyder for billedet på skærmen i praksis i vores artikel: Hvordan ser det forkerte billede ud?

    Lysstyrken er ret høj og jeg anbefaler at man reducerer den. Jeg forsøgte også skærmens andre farveprofiler, blandt andet profilen kaldet movie, men 2233rz får ikke meget bedre farvepræcision af denne grund.

    Jeg foretog nu en kalibrering af skærmen for at forbedre billedgengivelsen. Herunder kan min måling ses.

    Samsung 2233rz


    Jeg var i stand til at forbedre gengivelsen af både farver og ikke mindst de mørke gråtoner, som betyder, at skærmen også gengiver mørke scener i film og spil bedre.

    Desværre forskyder farvespektret sig en anelse efter kalibrering, som du kan se på billedet med målingerne oven for. Skærmen trækker en smule mod grøn, og er ikke helt i stand til at gengive komplet blå (Kig på den sorte trekant i diagrammets venstre side. Den ideelle er den orange).

    Til gengæld har jeg fået reduceret lysstyrken til et mere behageligt niveau, specielt hvis man sidder længe foran skærmen i afdæmpet belysning.

    Her er indstillingerne efter min kalibrering:


    Efter kalibrering
    Lysstyrke:23
    Kontrast:75
    RGB:Manuel
    • R:48
    • G:35
    • B:41



    Jeg har primært sænket lysstyrken, men også justeret i skærmens RGB (rød, grøn, blå) menu for at forbedre farvegengivelsen.

    Samsung 2233rz minder om mange andre gamerskærme på dette punkt, og det er tydeligt, at der ikke er fokuseret på korrekt gengivelse af farver og billedparametre generelt. Farverne er fra start af overmættede og lysstyrken er ret høj.

    På grund af dette og som konsekvens af, at man benytter den såkaldte TN paneltype i 2233rz retter skærmen sig således heller ikke til grafikere eller fotografer, som bør satse på andre skærme end disse deciderede gamerskærme.

    Herunder har jeg målt skærmens evne til at gengive sort, som er vigtigt, når skærmen skal gengive mørke scener i spil og film, ligesom det er med til at skabe dybde og dynamik i billedet.

    Out-of-BoxEfter kalibrering
    Sortniveau0,28 cd/m20,12 cd/m2
    Brightness (lysstyrke)266 cd/m2103 cd/m2
    Kontrastforhold950:1858:1
    Kontrastforhold angivet med en usikkerhed på +/- 50



    Før kalibrering er gengivelsen ikke overbevisende, men efter min kalibrering og sænkelse af lysstyrken på panelet, ender jeg med en gengivelse af sort på 0,12 cd/m2. Det er ikke på niveau med de bedste LCD-TV i dag, men bestemt et fint niveau. Til sammenligning målte jeg 0,21 cd/m2 på Dell 2209WA, og forskellen mellem 0,21 og 0,12 cd/m2 er afgjort synlig i praksis.

    Endeligt undersøgte jeg om skærmen led af det såkaldte clouding / backlight bleeding. Dette fænomen forekommer på LCD skærme generelt og betyder, at skærmen lader mere lys slipper igennem i f.eks. LCD panelets hjørner eller kanter, hvilket kan være ret forstyrrende, når man sidder foran skærmen. Se billede herunder.

    Samsung 2233rz


    Samsung 2233rz lider desværre af en anelse clouding i skærmens bund.

    Responstid og spil


    Hovedvægten af anmeldelsen af Samsung 2233rz vil ligge på dette afsnit, da skærmen er rettet mod spilbrug og den første af sin slags med 120 Hz opdatering. Bemærk at for at benytte 120 Hz kræves et grafikkort med dual-link DVI udgang.

    Jeg vil indlede med noget kortfattet teori mht. 120 Hz begrebet. Hz er en angivelse som bruges i mange sammenhænge og angiver hvor ofte noget opdateres per sekund. 120 Hz angiver således, at Samsung 2233rz opdaterer sit billede 120 gange hvert sekund.

    Typisk har fladskærme kørt ved 60 Hz, altså med 60 billedopdateringer per sekund, men med 2233rz er det for første gang blevet muligt at sende 120 Hz billeder fra grafikkortet til skærmen og vise alle disse 120 billeder per sekund.

    Der skal skelnes mellem denne teknologi og den 100 Hz teknologi der benyttes for fladskærms-Tv i dag. LCD-TV med 100 eller 200 Hz fungerer ikke på samme måde. De modtager 50 Hz fra tv kanalerne, som efterfølgende suppleres med ekstra billeder, som skærmen selv ”udregner”. Samsung 2233rz kan derimod faktisk modtage 120 billeder per sekund og vise disse – ikke noget fiksfakseri med kunstigt tilføjede billeder. Og netop dette kan bidrage til mere flydende billeder og bevægelse med mindre slør.

    Men lad os komme til det interessante og kigge på 2233rz i praksis. Dommen?

    Jo, Samsung 2233rz leverer bestemt noget jeg ikke har set tilsvarende. Det er ikke en kæmpe revolution indenfor fladskærme, men i mine øjne overtager den tronen som den hurtigste skærm på markedet.

    Grunden er simpel. 120 Hz bidrager ret positivt til oplevelsen af et flydende billede og sløret er reduceret til et minimum. Det er ikke elimineret, men med både ret god styring af Overdrive, der sikrer, at skærmen ikke trækker det hvide glorie-agtige slør, samt lav responstid, klarer 2233rz opgaven utrolig godt.

    En anden væsentlig del af spiloplevelsen er det såkaldte input lag, altså forsinkelsen på de signaler skærmen modtager ind gennem sit kabel på bagsiden. Samsung 2233rz kan næsten sige sig fri fra problemer med input lag, men jeg kunne dog fremprovokere det i enkelte tilfælde. Det var ikke kritisk og ikke mere end 10 ms, så det får ikke afgørende betydning for spiloplevelsen.

    Oplevelsen i spil er også forskellig fra en traditionel spilskærm. Selvfølgelig er den minimale slør et plus for oplevelsen, men den største forbedring af oplevelsen ligger i, at bevægelse føles en anelse mere flydende. Det kommer til udtryk i specielt hurtige skydespil, hvor oplevelsen føles mere levende og glat.

    Alt i alt lever Samsung 2233rz op til forventningerne. Den er næste generation af gamerskærme til spilfolket, og selvom den ikke gør op med alle LCD teknologiens svagheder med responstid, er den i min mening den nye konge af gamerskærme.

    Film og betragtningsvinkler


    Betragtningsvinklerne er tilsvarende til tidligere Samsung skærme baseret på TN paneler, hvilket vil sige størstedelen af mainstream skærmene. Kender du betragtningsvinklerne på andre Samsungs gamerskærme, kan de overføres til 2233rz.

    Fra vinkler mister skærmen primært kontrast, men også farver ændrer karakter fra store vinkler.

    Jeg har taget billeder af betragtningsvinklerne herunder:

    Samsung 2233rz


    Samsung 2233rz



    Og nedefra:

    Samsung 2233rz



    Konklusion


    Samsung 2233rz er den nye konge af gamerskærme. Det er jeg ikke i tvivl om efter denne anmeldelse. Det leverer endnu ikke perfektion, men oplevelsen af hurtige spil er bedre og mere nær, og sløret er reduceret til et minimum.

    Det gør den også til den ideelle kompagnon til gameren, med hang til de hurtige FPS skydespil såsom Quake eller Counterstrike på PC’en. Det kan dog undre, at Samsung så har fravalgt en HDMI indgang, som er påkrævet for tilslutning til f.eks. spilkonsoller.

    Samsung har imidlertid ikke fokuseret så meget på korrekt billedgengivelse og farvepræcision, og det gør også 2233rz uegnet til grafikere og fotografer, der ønsker at arbejde med redigering. Dette er også en konsekvens af, at Samsung benytter et TN panel, som i dag integreres i størstedelen af skærme. Omvendt klarer 2233rz sig dog fint i min måling af sort, som bidrager til dybde og god gengivelse af mørke scener i film og spil.

    Afslutningsvis kårer jeg dog Samsung 2233rz som den nye konge af gamerskærme pga. den vellykkede integration af 120 Hz og en meget lav responstid. Prisen på lidt over 2.000 er også overkommelig.
    Jeg vil derfor fremover benytte den som reference for test af skærme til spilbrug. På denne baggrund modtager skærmen også en Top anbefalings-Award.


    Tryk på awarden for at læse mere.



    Bemærk at for at benytte 120 Hz kræves et grafikkort med dual-link DVI udgang.

    Pris og forhandler:

    Sammenlign Samsung produkter som Samsung 2233rz hos PriceRunner.


    PositivNegativMålgruppe
    120 Hz og responstidIngen HDMIGamere
    SpiloplevelseBetragtningsvinklerAllround brug
    SortgengivelseUpræcis billedgengivelseKontor
    En anelse clouding


    ---


    Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=12318



  • Flere anmeldelser

    Test: LG C1 OLED

    10 May 2021 |

    Test: Sony A90J OLED

    16 Apr 2021 |

    Test: Chromecast med Google TV

    09 Apr 2021 |

    Test: PlayStation 5

    08 Dec 2020 |