Hvor stort skal dit TV være? - FlatpanelsDK

Hvor stort skal dit TV være?

17 Jul 2007 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk) |

FullHD er det nye buzzword og i kølvandet på vores artikel om 1080p formatet, bringer vi her en artikel om hvorvidt du rent faktisk vil have gavn af det i din stue. Mange tror fejlagtigt at hvis man blot får den højest mulige opløsning så er lykken gjort. Der dog nogle faktorer man bør have med i regnestykket, så man ikke snyder sig selv - både økonomisk og visuelt. Glem de gamle råd om at"din hånd skal kunne dække visuelt for skærmen i udstrakt arm" - vi giver dig noget mere præcist at gå frem efter.

NB! For at bruge denne applet er det en forudsætning at det kildemateriale du viser på skærmen har samme opløsning som skærmen! Dvs. når du vælger skærmens opløsning, så er det underforstået at dit indgangssignal har samme opløsning.

Først og fremmest bør man gøre sig klart at der er en begrænsning for hvor godt det menneskelige syn er. Normalt syn betegnes som 6/6 hvilket relaterer til en afstand hvormed det mindste Landolt C (et specielt udseende bogstav) kan identificeres. Med normalt syn er opløsningen af det menneskelige øje på ca. 1 bueminut eller omkring 1/60 af en grad. Ved hjælp af denne ene oplysning er det da muligt at udregne hvor tæt man skal sidde på sit TV for at kunne skelne de enkelte pixels på skærmen, hvilket må være en forudsætning for at få mest muligt udbytte af opløsningen. Flytter man sig længere væk vil detaljerne begynde at flyde sammen og sætter man sig tættere på vil de individuelle punkter til sidst blive for store og billedet vil begynde at se pixeleret ud.

De 1/60 af en grads opløsning er dog kun gældende ved stillestående billeder. Når først tingene begynder at bevæge sig er der flere ting der spiller ind, såsom farvegenkendelse, ændring i lysstyrke mv. som gør at du ikke længere vil se hver enkelt pixel helt veldefineret, men som tommelfingerregel kan du dog benytte værdierne fra vores applet herunder.

Du vil muligvis opdage at man skal sidde ret tæt på sin skærm for at få udbytte af 1920x1080 opløsningen - dette er en ret vigtig pointe når du skal købe et nyt TV. Sidder du eksempelvis 4 meter fra dit TV, skal du altså købe en skærm på mindst 101" for at kunne se fordelen ved full HD opløsningen...

Dén pointe du bør tage med dig herfra er derfor: Hvis du sidder længere væk fra et Full HD TV end vores applet angiver, så har du ikke behov for denne opløsning. Du vil ikke kunne se forskel på et TV der har full HD og et TV der"kun" har 720p opløsning. Ofte så giver det større valgfrihed mht. TV idet faktoren omkring opløsning pludselig ikke er vigtig længere.

Det bør også bemærkes at appletten kun siger noget om den maksimale afstand. Sidder du tættere på skærmen end appletten angiver, så betyder det ikke at billedet automatisk er pixeleret eller grovkornet at se på. Forestil dig blot en enkelt pixel på din PC monitor - selvom du kan se én enkelt prik på skærmen betyder det ikke, at billedet er grovkornet i almindelighed!

Sådan bruger du appletten


Du kan som udgangspunkt benytte appletten på 2 måder: Enten indtaster du hvilken størrelse skærm du vil have eller også taster du ind hvor langt fra skærmen du ønsker at sidde. Du skal derefter vælge hvilken opløsning din skærm har (og evt. hvilket format hvis det ikke er 16:9 - det gøres ved at trykke på den lille pil i øverste box).

Du kan vælge opløsningen på to forskellige måder: Enten via kildematerialet, eller via skærmens fysiske opløsning. Vælger du kildematerialets opløsning, så forstås det således, at du angiver hvad du kigger på. Dvs. enten alm. SDTV, HD eller eks. BluRay. Det antages da, at din skærm som minimum har samme opløsning. Appletten vil da angive hvornår et"punkt" på skærmen kan ses. Vær OBS på, at punkter på fra SD-signal vist på eks. et fuld HD-TV vil fylde mere end én pixel, så appletten fortæller dig hvornår du kan se denne"klump" af pixels, som udgør ét punkt fra kildematerialet. Vælger du derimod at styre skærmens opløsning, så angiver appletten blot hvornår du fysisk kan skelne pixels på selve skærmen.

Du kan som udgangspunkt vælge imellem de tre gængse formater tilgængelige i dag (opdelt i antallet af linier), nemlig 576, 720 og 1080. Appletten vil da udregne hhv. hvor stor din skærm skal være eller hvor langt du skal sidde fra den for at kunne skelne de enkelte pixels i en given opløsning.

Hvis man hellere vil rode lidt mere interaktivt med tingene, så kan du hive lidt rundt i den mageligt henslængte gut nederst, hvorved du kontinuerligt ændrer siddeafstanden og skærmstørrelsen samtidigt indstilles.

Til sidst er det også muligt at få en samlet grafisk oversigt over de områder, som de forskellige opløsninger kan"bruges" i ved at trykke på ikonet i resultatfeltet.

God fornøjelse!



Vil du prøve det i virkeligheden?


Vi er klar over at disse informationer ofte kan være lidt svære, at forholde sig til, så derfor kommer her en guide til hvordan du selv kan eftervise det. Du skal bruge en PC tilsluttet dit TV og du skal køre med 1:1 pixelmapping for at testen vil virke:

- Åbn vores testprogram: MonitorTest

- Navigér til 1:1 pixelmapping testen og du vil få vist et fint skakmønster af hhv. hvide og sorte firkanter der hvor især fylder 1 pixel.

- Gå nu væk fra TV'et indtil de små prikker på skærmen flyder sammen og du i stedet for et skakmønster, ser et grålig farveflade.

- Du har nu nået den maksimale afstand for, at du kan få glæde af den opløsning som TV'et har! De fineste detaljer vil, fra og med denne afstand, ikke længere være at skelne.

Har du ikke en PC der kan tilsluttes TV'et så har dit TV måske i stedet en USB indgang der kan bruges til at vise fotos fra. I dette tilfælde kan du benytte de testbilleder vi har herunder. Læg dog mærke til at TV'et muligvis vil forsøge at skalere dine billeder selv. Hvis du ikke kan få et perfekt skakmønster vist fra disse billeder, vil testen ikke fungere.

- Hent 1920x1080 punkters billede

- Hent 1366x768 punkters billede

- Hent 1024x768 punkters billede




Den trivielle matematik bagved


Der er intet hokus pokus eller mystiske tommelfingerregler over beregningerne ovenfor. Hvis du vil vide mere om hvordan det hele sker, så kan du læse om den trivielle trigonometri herunder.

En skærm består som bekendt af et vist antal pixels på det horisontale led og det vertikale led. Når vi udregner hvor tæt du skal sidde på dit TV for at kunne få glæde af en given opløsning, så er dette tal baseret på hvorvidt dine øjne kan skelne en enkelt pixel på skærmen, ligesom illustrationen herunder viser.


Her fra er det såmen blot basal matematik der skal til. De basale trigonometriske funktioner vi skal bruge er givet herunder, bla. tangens og Pythagoras.


Pythogoras bruges altså til at få omdannet diagonalen på skærmen (den opgives normalt i tommer, men i vores applet er det selvfølgelig omregnet til det metriske system). Diagonalen kan udtrykkes både som en funktion af højden eller bredden, samt skærmens format. Af definitionen for tangens ses det at:


Kombineres dette med Pythagoras' sætning er det da muligt at udregne hhv. afstanden til skærmen, givet at skærmstørrelsen er kendt, eller skærmstørrelsen, givet at afstanden til skærmen er kendt. I resultatet herunder er det vist hvordan bredden på skærmen kan bruges til at regne afstand og diagonalen ud, men hvis det er pixelstørrelsen på det vertikale led der er den begrænsende faktor, så er det denne værdi der bruges - metoden er den samme.


Kilder:

http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp092.shtml

http://webvision.med.utah.edu/KallSpatial.html



Del på:


Flere fokusartikler