Hvordan ser det forkerte billede ud? - FlatpanelsDK
Forkert billede

Hvordan ser det forkerte billede ud?

30 Oct 2008 | Torben Rasmussen (@flatpanelsdk) |

For at f den optimale oplevelse af sit filmudstyr, s er det vigtigt at materialet gengives s tt p producerens vision som muligt. Langt det meste TV-udstyr man kber i dag, er ikke indstillet p en mde der gengiver et optimalt billede, hvilket bde kan forvirre nr man forsger at vlge TV ude i en butik, men ogs kan forringe oplevelsen nr man frst fr TVet hjem i stuen.

I butikken vil forkert indstillede TV have den effekt, at man som forbruger fravlger n model til fordel for en anden, men mske gres det p et forkert grundlag. Mange producenter benytter sig af forskellige sm-tricks sledes at deres TV gr alt for at overdve de andre TV. Det kan vre bde mht. lysstyrke, farvegengivelse eller skarphed.

I denne artikel vil vi forsge at give et indblik i hvilke konkrete fnomener, der bidrager til at forringe billedkvaliteten og hvordan fnomenerne kommer til udtryk p et billede. Det kan ofte vre meget svrt at vurdere hvad der er galt med et billede, eller endda at indse at der er noget galt med billedet. Vi tager udgangspunkt i et enkelt billede og udfrer forskellige former for tortur ved billedet, s du kan se effekten. Da visse af effekterne vil efterlade et indtryk af den nye effekt ser da bedre ud hos mange, s inkluderer vi for hver effekt det originale billede som reference. P hjresiden af billederne herunder vises den forkerte reproduktion af billedet, hvorimod den korrekte (dvs. det originale) vil blive vist som reference p venstresiden.

NB! For forstelsens skyld er visse af de viste effekter overdrevet en smule.

Ls ogs vores anmeldelser af TV
Ls ogs hvordan vi tester
Se ogs oversigt over TV-kalibreringer

Korrekt gengivelse

Dette er den korrekte gengivelse af de 3 surrikater, som det er meningen at fotografen vil prsentere dem. Bemrk blandt andet pelsens farvedetaljer, detaljerne ved jnene og teksturen p barken bag dyrene. Vi har tilfjet en flydende gradient p begge sider af billedet, som vil blive brugt til lettere at vise hvilken effekt de forskellige indstillinger herunder har p billedet.

Korrekt billedgengivelse

For hj kontrast

I dette billedeksempel er kontrasten i billedet for hj, som det ind i mellem er tilfldet p LCD-TV. Det er et typisk trick for at fange blikket fra kunden i butikker, der har mange skrme stende. Ved frste jekast giver det et ekstra boost til billedet, men i virkeligheden slres detaljer i fotografiet og brugeren af Tvet vil hurtigt bemrke, at der er problemer med billedgengivelsen i mange velkendte film eller videosekvenser. Ser man p billedet, s er det tydeligt at der mangler detaljer i bde de lyse og mrke farver, hvilket ogs ses p grtoneskalaen, hvor grtonerne hurtigt gr over og bliver enten helt hvide eller helt sorte.

For hj kontrast

Overboostede farver

Igen et typisk trick fra producenternes eller butikkernes side. Man booster farverne alts tilfrer ekstra rd, grn og bl for at skabe en illusion om mere intense og dybere farver. Selvom det i de fleste tilflde ikke har en lige s degraderende effekt p detaljegraden som for hj kontrast, kan det i ekstreme tilflde betyde, at man mister nuancering i farverne, som s endeligt kan betyde drligere detaljegrad. Det giver ogs en anden opfattelse af stemningen og udtrykket i billedet, hvilket er specielt kritisk for film, hvor instruktren mlrettet prver at skabe en bestemt stemning.

For kraftige farver kan ofte ses p lber, som fremtrder for rde eller hudfarver, som fr et solbrndt og rdligt skr. Uanset i hvilken grad farverne er manipulerede glder det, at forkerte farver forringer billedkvaliteten.

For kraftige farver

Farvetemperatur for hj

Farvetemperatur mles i Kelvin og dette er ogs en ret almindelig parameter, som producenterne bruger for at fremhve deres skrm i butikkens virvar af forskellige modeller. Nr farvetemperaturen bliver for hj, vil billedet blive blligt og koldt, hvilket fjerner det naturlige i billedets udtryk. I grelle tilflde kan farvetemperaturen vre helt oppe over 10.000-12.000 Kelvin, hvor man sigter efter 6.500 K som mlet.

For hj farvetemperatur

Farvetemperatur for lav

Skrme og Tv har sjldent en for lav farvetemperatur fra fabrikken af, men der findes typisk en indstilling i skrmens menu, kaldet f.eks. lav eller low. Disse kan vise sig at give et mere korrekt billede end den for hje farvetemperatur der findes p mange skrme, men omvendt kan den ogs skabe et for varmt og sepia-tone billede, der fr et gammeldags udtryk.

For lav farvetemperatur

Gamma for hj

Luminansen af de individuelle grtoner er vigtige for at billedet gengives korrekt, eftersom luminansen indeholder en meget stor del af billedinformationerne. P dette billede er gamma indstillingen for hj, hvilket betyder at mellemtonerne fremstr alt for mrke. Lg mrke til at luminansen af sort og hvid stadig er korrekte og, at farverne ikke er ndrede. Det er kun selve luminansen i mellemtonerne, der gengives forkert.

For hj gamma

Gamma for lav

Hvis luminansen i mellemtonerne er for hj, vil billedet se udvasket ud og ikke have en dybde, der fr dig til at leve dig ind i filmmaterialet. En lav gamma-indstilling vil i natur se ud som om der er skruet for hjt op for lysstyrken.

For lav gamma

Drlig grtone tracking

En ikke-liner grtone tracking er en meget almindeligt problem p digitale fladskrme. Der vil da forekomme en forkert farvning af grtoneskalaen. P vores testbillede har de lysere nuancer fet et rdligt skr, mellemtonerne har fet et grnligt skr og de mrkere nuancer har fet et blligt skr. Disse effekter er nemme at se hvis man holder sig til grtoneskalaen, men er straks noget svrere at identificere hvis man blot ser p fotografiet.

Drlig grtone-tracking

Skarphed for hj

En af de ting man ofte ser i butikkerne er TV med alt for hj skarphed. Skarphed er et af de billedbehandlingsfiltre alle TV er forsynede med og i visse tilflde kan en lille smule ekstra skarphed godt retfrdiggres. Skarphedsfunktionen ger kontrasten ved kanter i billedet, hvilket giver det indtryk at billedet er mere skarpt, men det er vigtigt at forst at disse informationer ikke kommer direkte fra kildematerialet, men derimod skabes ved at pfre skarphedsfilteret. P billedet kan man tydeligt se hvordan pelsen er blevet unaturlig og hvordan kanten langs gradientkurverne har fet en hvid skygge. Netop den hvide skygge er et af de mest markante kendetegn ved for hj skarphed.

For hj skarphed

Posterization

Hvis den interne billedbehandling fejlagtigt fr opbrudt en farvegradient i for f trin, s opstr der posterisation. Dette vil ses som bratte trin mellem forskellige farvenuancer i en ellers glat overgang. Effekten ses oftest i eksempelvis billeder af en bl himmel, eller i hudfarven i et ansigt. I vores foto kan effekten ses i barken og jorden bag surrikaterne og selvflgelig i gradienten.

Posterization

Drlig de-interlacing

Analoge PAL TV signaler og DVD signaler sendes i det skaldte interlaced format, der essentielt blot betyder at TVet kun modtager informationer om halvdelen af billedets horisontale linier for hver gang skrmen skal opdateres. Det betyder at billedet skal gentegnes af to, p hinanden flgende datastrmme, hvilket kan ske med strre eller mindre succes. Nr denne skaldte de-interlacing proces gr galt, s vil der typisk opst hakkede kanter rundt om i billedet.

Drlig deinterlacing

Afsluttende bemrkninger

Som nvnt i indledningen, s har vi overdrevet en del af eksemplerne en smule for at alle har en chance for, at se hvad der er galt. Sdan er det dog ikke altid ude i den store AV-verden og nr frst man begynder at kombinere disse fejl, s bliver det for alvor svrt at se hvad der er galt uden brug af mleudstyr. P billedet herunder har vi tilfjet en kombination af flere af de ovenstende fnomener og nedtonet dem lidt, s billedet blot er"forkert" og ikke"meget forkert". Som du kan se, s er det pludseligt meget meget svrt at stte fingeren p hvilke hndtag der skal skrues p i menuerne!

Kombination af fejl
P billedet er der tilfjet flgende fejl: Lidt for hj temperatur, tilfjet en let S-formet gammakurve, puttet lidt ekstra skarphedp og skruet lidt op for farverne.

Billedet ovenfor er langt fra urealistisk i forbindelse med kvaliteten "out-of-the-box" for et vilkrligt TV. I vores egne anmeldelser justeres billedkvaliteten vha. fysisk mleudstyr (og du kan i anmeldelserne lse hvilke hndtag vi har skruet p), som gr det muligt at rette op p visse af fejlene, men hvis du vil have det mest korrekte billede muligt, s skal dit TV hives igennem en komplet kalibrering i din egen stue.

Som afsluttende bemrkning br det siges, at det er ofte en kompliceret opgave at indstille sit TV korrekt uden brug af mleudstyr. Man kan benytte sig at hjlpe DVD'er ssom Digital Video Essentials, men hvis man vil have s korrekt et billede p sit TV som muligt, s er det svrt at komme udenom kalibreringsudstyr.



Del p:


Flere fokusartikler

Vejen til himlen

Vejen til TV-himlen

18 Oct 2017 | Yoeri Geutskens |
Motion Interpolation

Guide: Sdan undgr du "soap opera" effekten p dit TV

11 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Streamingbokse

Apple TV 4K vs. Nvidia Shield vs. Chromecast Ultra m.fl.

24 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR

Liste: Film i 4K HDR klar i iTunes - danske priser lavere end UHD Blu-ray

15 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
BeoVision Eclipse

Frste indtryk af B&O BeoVision Eclipse

11 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee Android TV

Frste indtryk: YouSee p Android TV

01 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
Uncharted The Lost Legacy

Konsolspil i HDR: Hvad du skal vide

24 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Best HDR TV

Oversigt: Bedste HDR TV

18 Aug 2017 | Torben Rasmussen, Rasmus Larsen |