Guide: De bedste tv-skærme til spilkonsollen - FlatpanelsDK
TV til spilkonsollen

Guide: De bedste tv-skærme til spilkonsollen

13 Oct 2015 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

Et tilbagevendende spørgsmål her på FlatpanelsDK er hvad man skal holde øje med, hvis man vil bruge tv-skærmen primært til PlayStation, Xbox og andre spilkonsoller. Så hermed en lille guide og oversigt over en af de målinger, som vi foretager i anmeldelserne.

Billedkvalitet, Hertz & input lag

God billedkvalitet kommer man naturligvis ikke udenom, hvis man vil have en god spiloplevelse. Men fordi spiloplevelsen på tv-skærmen er interaktiv, i modsætning til oplevelsen af at læne sig tilbage og nyde en god film eller tv-serie, er der også andre elementer, der spiller ind.

Man hører ofte om Hertz (Hz, billeder per sekund) i forbindelse med hurtige bevægelser på en tv-skærm. Det er heller ikke uden betydning for spilkonsol-brug, men det er værd at bemærke, at nyeste spilkonsoller såsom PlayStation 4 og Xbox One højest sender spil ud i 60Hz - eller 60fps - og ofte lavere. PC-spilmaskiner kan komme helt op på 144Hz, når de er tilsluttet en moderne PC-skærm. PS4 og Xbox One (og One S) sender maksimal spil ud i HD-opløsning (1080p). PS4 Pro og Xbox One X sender spil ud i op til 4K-opløsning og HDR. Tv-skærmene klarer nemt HD i 60Hz, så indtil spilkonsoller begynder at kunne levere spil i højere opløsning og i over 100Hz, er Hertz ikke alfa omega for spiloplevelsen på tv-skærmen.

Spilkonsollerne falder sågar ofte under 60Hz i krævende spil, så hvis dit spil begynder at hakke i intense sekvenser, er det oftest et resultat af den lave billedfrekvens i spillet. Ingen tv-skærm kan stille noget op; billedet bliver ikke bedre end hvad du sender til skærmen.

Det er i den forbindelse værd at nævne, at når man i specifikationerne for tv-skærme finder frekvenser angivet, specificerer de oftest "motion systemer", som skærmene bruger til at skabe et mere flydende billeder. Det fungerer i praksis ved at beregne og indsætte kunstige billeder i billedstrømmen. Disse systemer har dog den bivirkning, at de forsinker billedet (se tabellen nedenfor) og de skal derfor altid slås fra, når du bruger spilkonsollen. Med andre ord: spar pengene og lad dig ikke lokke af "1000 Hz" reklamerne.

Man kan med fordel kigge på et andet tal, der har stor betydning for oplevelsen af at styre spillet på skærmen. Det går jo ikke, at der er forsinkelse på knapperne, når man trykker på spilcontrolleren.

Denne forsinkelse kan måles og kaldes i populær tale ”input lag”; altså den tid det tager fra input-signalet (i dette tilfælde billedsignalet fra spilkonsollen), der sendes til skærmen, rent faktisk vises på skærmen. Forsinkelsen skal naturligvis være så lav som mulig. Input lag påvirkes negativt af alle de billedsystemer, som producenterne er begyndt at bruge. Jo mere billedbehandling, desto højere forsinkelse. Tallet kan ofte nedbringes vha. kalibrering eller ved at skifte til skærmens ”game mode” (eller “spil tilstand”) i menuen. Input lag på 200 ms - en femtedel af et sekund - er ikke unormalt på tv-skærme, når de står i standard-indstillingerne, og det siger sig selv, at det kan mærkes særligt i FPS (first-person shooters) eller bilspil.

Afhængigt af hvor trænet dit gamer-øje er, vil du formentlig kunne spotte forsinkelse lettere end andre. Input lag under 50 ms betragtes ofte som acceptabelt på tv-skærme, men spiller du meget og ofte, vil du nok værdsætte, at tallet kommer under 30 ms.


Målinger af input lag

I tabellen herunder finder du de tv-skærme, som vi har målt til under 50 ms input lag (kalibreret eller i game mode) i forbindelse med anmeldelser. Listen sorteres efter dato. Tabellen går tilbage til 2014 og opdateres automatisk hver gang vi publicerer en ny anmeldelse, så bogmærk gerne siden. Skærmene findes i flere tommestørrelser og vi linker til den størrelse, som vi har testet.



Se også vores købsanbefalinger (TV, monitors, mediebokse)

Bemærk: Vi bruger Leo Bodnar-måleren, der også bruges mange andre steder. Hvis du læser andre anmeldelser, hvor samme måler bruges, kan du sammenligne. Hvis de bruger en anden metode, kan der være mindre variation.



Del på:


Flere fokusartikler

Best HDR TV

Oversigt: Bedste HDR TV

18 Aug 2017 | Torben Rasmussen, Rasmus Larsen |
LG B7 OLED

Status på HDR: Hollywood, TV, film, spil, biografer & formater

17 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Farang C More

Interview: C More søsætter satsning på originalt indhold

21 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Apple TV gaming

Bedste spil til Apple TV

28 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
Sony X800 UHD Blu-ray

En status på UHD Blu-ray: Afspillere, film, Hollywood & formater

09 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee 2017

Interview: YouSee om fremtiden, tv-oplevelsen, 4K, eksklusivt indhold & platforme

02 Jun 2017 | Rasmus Larsen |
Viaplay 4K sport

Viaplay streamer nu sport i krystalklar 4K-kvalitet

03 May 2017 | Rasmus Larsen |
Sport i TV

Pristjek: Her får du mest sport for pengene

02 Apr 2017 | Samlino |