Så sent som i midten af 10'erne blev kabelklipning afvist som en myte, men hen imod slutningen af årtiet ramte opsigelser af tv-pakkerne USA som en forhammer, samtidig med, at det begyndte at ulme i Danmark. Nu rammer det Europa over en bred kam.
Kabelklipning: Fra USA til Europa
De amerikanske seere opsiger tv-pakkerne i stadigt højere tempo. I 3. kvartal 2019 vinkede 20.000 husstande i gennemsnit farvel til tv-pakken hver eneste dag. Hertil kommer de husstande, som nedgraderer pakken.
I Danmark stod det i 2017 klart, at danskerne ligeledes var begyndt at klippe kablet til tv-pakken. Ikke i samme tempo, som i USA, men dog så det kan mærkes. Danmarks største tv-distributør YouSee havde eksempelvis per 3. kvartal 2019 mistet 215.000 danske husstande siden toppen i 2014.
Nu rammer tendensen bredt i EMEA-regionen (Europa, Mellemøsten og Afrika), der udgøres af en pulje mere eller mindre veludviklede tv-markeder. I 3. kvartal 2019 opsagde 660.000 husstande tv-pakken i denne region. Det fremgår at informitv's Multiscreen Index, som indekserer tv-udviklingen blandt de 100 førende tv-distributører.
Kun i Asien oplever man fortsat fremgang i tv-pakker. På tværs de tre regioner klippede knap 2,1 mio. husstande kablet til tv-pakken i 3. kvartal 2019. Det svarer til knap 0,5% af de 450.000 mio. tv-husstande, som indgår i Multiscreen Index.
Informitv noterer sig i øvrigt, at den britiske storaktør Sky i 3. kvartal 2019 for første gang tabte tv-kunder. Sky ejes nu af amerikanske Comcast, som med 44,34 mio. tv-kunder er den største klassiske tv-distributør i verden. Til sammenligning har Netflix over 158 mio. abonnenter.
Konsolidering fører til nye storspillere
Med den tiltagende nedgang begynder vi at se konsolidering på det klassiske tv-marked. Igennem opkøb har bl.a. store Hollywood-studier og teleudbydere fået flere seere under vingerne, hvorfor de har råd til at miste kunder, mens de omstiller sig til en ny realitet, hvor seerne streamer deres tv-indhold.
- "Selvom nogle operatører mister tv-abonnenter, så sætter Multiscreen Index dette i kontekst," sagde William Cooper, direktør for Multiscreen Index. "På trods af en vis nedgang i abonnenter, så skaber virksomhedskonsolidering nogle meget store spillere med stordriftsfordele. Med betydelige tilbagevendende indtægter har de stadig råd til at miste nogle kunder."
Læs også: Guide: Streamingtjenester, TV-platforme & apps
I løbet af 2020 lancerer bl.a. Comcasts NBCUniversal og AT&T's WarnerMedia deres respektive streamingtjenester, Peacock og HBO Max, og skyder dermed deres overgang til streaming i gang. Moderselskaberne står bag de to største tv-distributører i USA. Det er de samme to tv-distributører, som i 2019 tabte tv-husstande i højeste tempo.
- Kilde: informitv Multiscreen Index