Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonKlassisk tv-marked i USA i frit fald - FlatpanelsDK

Klassisk tv-marked i USA i frit fald

30 Oct 2019 | Rasmus Larsen |

Allerede før Apple, Disney, Warner og NBCUniversal har lanceret streamingtjenester, er det klassiske, amerikanske tv-marked i frit fald. Hver dag dropper over 20.000 husstande tv-pakken. De danske modeller er afprøvet.

Tiltagende kundeflugt

Tallene for 2018 og første halvdel af 2019 viste et blodrødt amerikansk tv-marked. Tallene for 3. kvartal 2019 har mere karakter af et marked i frit fald. AT&T, den andenstørste aktør, fører an med et tab på 1,36 mio. tv-kunder i 3. kvartal 2019. På et år har AT&T mistet over 14% af tv-kunderne. Allerede før to af de seks store tv-distributører har rapporteret regnskab, nærmer den samlede kundeflugt i 3. kvartal 2019 sig 2 mio. Det betyder, at over 20.000 husstande hver eneste dag opsiger tv-pakken i USA. Det er på tværs af kabel-, parabol-, IP- og OTT-tv, at amerikanerne opsiger klassiske tv-pakker. Det er i øvrigt sket i en periode uden større lanceringer af nye streamingtjenester, hvortil seerne valfarter. Først i november lancerer Apple og Disney egne streamingtjenester, mens Warner (ejet af AT&T) og NBCUniversal (ejet af Comcast) først melder sig på banen i foråret 2020.

Danske modeller er afprøvet

Amerikanerne har flere reklamer på flow-tv, men ellers har tv-distributørerne forsøgt sig med næsten alle de modeller, som danske tv-distributører forsøger sig med i disse år. - Ligesom bl.a. YouSee, Canal Digital og Waoo: Tv-distributørerne i USA har bygget tv-bokse, hvorpå der er streaming-apps såsom Netflix. - Ligesom bl.a. YouSee, Stofa og Waoo: Tv-distributørerne i USA har lanceret supplerende apps til streaming. - Ligesom Telia TV og Waoo TV Go: Tv-distributørerne har lanceret klassiske tv-pakker via streaming, men også de går tilbage. Sony lukker f.eks. fra januar 2020 sin tv-tjeneste PlayStation Vue. - Markedet er blevet konsolideret igennem store opkøb. - Ligesom Viasat og Canal Digital: AT&T - rekordholderen for flest tabte tv-kunder - opkøbte i 2015 DirectTV's parabol-forretning for at konvertere kunderne til nyere produkttyper. Allerede nu åbner AT&T for et muligt frasalg af parabol-forretningen for at standse blødningen. - Ligesom alle danske tv-distributører: Priserne hæves løbende for at opretholde omsætningen. En model som ikke umiddelbart er afprøvet på amerikanerne er YouSees 'bland selv'. Læs også: Mange danskere har klippet tv-kablet De mørke skyer over den klassiske tv-branche står ikke umiddelbart til at glide væk. Med lanceringen af nye store streamingtjenester vil indhold fra tv-kanalerne forsvinde gradvist. Det gælder både nyt indhold og gamle tv-serier. Der begynder at tegne sig et billede af, at det klassiske tv-marked i USA ikke står til redning. Fortsætter kundetabet i samme tempo, uden yderligere acceleration, så vil markedet (pt. omkring 85-90 mio.) være så godt som væk om 10 år. Er der tegn på, at noget lignende er under opsejling i Danmark? Forretningsmodellerne er i store træk de samme, men på nuværende tidspunkt er tempoet i kundefaldet lavere. Siden toppen i starten af 2015 har YouSee mistet 196.000 tv-kunder. Det svarer til ca. 14% af tv-kunderne - AT&T's årlige tab. De andre tv-distributører indberetter ikke danske kvartalstal. - Kilde: Selskabernes regnskaber, Fiercevideo.com

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Rygte: PS5 Pro bliver tre gange så kraftig som PS5

18 Mar 2024 |

Første danske streaming-apps bekræftet til FireTV

18 Mar 2024 |

DRs nye tv-arkiv 'Gensyn' åbner i dag på DRTV

15 Mar 2024 |

Ny Beoconnect Core forbinder gamle B&O højttalere til ethvert TV

15 Mar 2024 |

TCL's næste flagskib forventes at have 14000 miniLED zoner, 6500 nits

13 Mar 2024 |