Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonKabel-klipperi er en realitet - FlatpanelsDK

Kabel-klipperi er en realitet

31 Oct 2017 | Rasmus Larsen |

Det kan ikke længere afskrives som en myte. Danskerne er for alvor begyndt at klippe kablet til tv-pakken. Danmarks største tv-udbyder YouSee har i 2017 mistet 63.000 tv-kunder og peger på, at det er en generel tendens.


Danskere nedgraderer & klipper

De danske tv-udbydere fejede i den spæde opstart for streamingtjenester bekymringerne om kabel-klipperi til side. Streamingtjenester supplerer tv-pakken, lød argumentet – og tallene syntes dengang at bakke op om påstanden.

I 2016 begyndte danskerne dog så småt at melde sig ud og udviklingen har for alvor taget fart i år. YouSee har i årets første 9 måneder mistet 63.000 husstande som tv-kunder. Kundebasen toppede i slutningen af 2014 og siden da har YouSee mistet tæt på 100.000 husstande.

Tonen har også ændret sig.

- ”Denne udvikling er på linje med markedsudviklingen,” skriver TDC i sit kvartalsregnskab.




Kun få tv-udbydere i Danmark offentliggør kundetal, men regnskaber viser, at Canal Digital siden 2014 har mistet 65.000 tv-kunder i Norden. Stofa havde i 2013 over 450.000 tv-kunder, men det estimeres, at ca. 70.000 har forladt selskabet.

Samtidig viser tal fra Kantar Gallup, at danskere i 2016 i gennemsnit brugte næsten 20% mindre tid på at se tv-kanaler ift. 2012.

Det siges ofte, at første skridt mod at klippe kablet, er at nedgradere til grundpakken. I starten af 2012 havde 22,5% af kunderne hos YouSee grundpakken. Tallet stiger hvert kvartal og ramte 34,6% i 3. kvartal af 2017.

Stofa udtalte sidste år, at andelen af tv-kunder med fuldpakke er faldet fra 80% til under 40% på få år. En konsolidering i branchen er allerede undervejs.


Streaming tager andele

Tendensen har i adskillige år stået soleklart i USA. Den samlede kundebase for tv-pakker i USA faldt med 2,5% år-over-år i årets første kvartal, ifølge UBS. Analytikere spår, at faldet vil stige til over 3% for hele 2017 og accelerere til over 4% i 2018.

Skal udviklingen i USA tages som indikator for Danmark, så vil kabel-klipperi tage til i de kommende år.

Det er ikke fordi, at hverken amerikanere eller danskere ser mindre tv. Faktisk er forbruget af video opadgående, hvis man måler på tværs af tv-kanaler og streamingtjenester og inkluderer både tv-skærme og håndholdte skærme.

Det der er ved at ske, er i stedet, at streamingtjenesterne tager andele. Danskere har opdaget, at DRs kanaler og arkiv kan ses uden merbetaling via DR TV. TV2s ditto kan ses på TV2 Play via betaling. Når disse tilbud krydres med amerikanske tilbud som Netflix og HBO, begynder det at ligne et substitut for tv-pakken.

Det estimeres, at Netflix bruges af over 1 million danske husstande. I 2016 brugte hver fjerde dansker DR TV ugentligt. TV2 Play rundede allerede sidste år 300.000 kunder.

Bill Gates er engang citeret for at sige noget på linje med, at vi altid overvurderer ændringer på kort sigt og undervurderer ændringer på lang sigt. Streaming har sat tv-signalet fri og de traditionelle gatekeepere må erkende, at platformsarkitekter er ved at tage over. Når den gamle garde ikke længere kan styre hverken distribution eller brugerflade, ændres markeder fundamentalt. Næste i køen er tv-markedet.





Flere nyheder

LG C8 OLED

Mest populære TV-skærme i 2019, ifølge PriceRunner

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Apple TV+

Apple TV+ mere udbredt end Disney+ i USA, hævder analyse

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Netflix

Netflix's vilde vækst fortsatte i Apple TV+, Disney+ lanceringskvartal

24 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
TV i stuen

Danskerne så lidt mindre flow-tv og lidt mere streaming i 2019

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
YouSee

YouSee efter Discovery-opgør: Alle kanaler skal være valgfri

23 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
DR2+

DR2+ lanceret som nyt streamingunivers på DRTV

22 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Philips 2020 TV

Philips afslører 2020-generation af 4K OLED og LCD TV

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |
Disney+ i Danmark

Disney+ lanceres i Danmark i sommeren 2020

21 Jan 2020 | Rasmus Larsen |