Oculus Rift - Vildere end du kan forestille dig test - FlatpanelsDK
Oculus Rift test

Test: Oculus Rift - Vildere end du kan forestille dig

24 Jun 2013 | (@flatpanelsdk)


Mange beskriver deres frste mde med Oculus Rift, som nrmest livsndrende, eller en gte next-gen oplevelse. Der er utallige videoer p nettet med folk der forventningsfuldt afprver Oculus Rift, med en kbe der konstant hnger helt nede ned gulvet. Efter at have set lidt for mange af disse videoer, besluttede jeg at bestille Development kittet fra Oculus VR i januar. Jeg mtte bare prve den, og jeg kunne ikke vente p den kom p markedet om et rs tid eller mske endnu lngere.

Lad det vre sagt med det samme, den lever p alle mder op til hypen. Det her er anderledes, det her er helt nyt. Fr sad jeg og kiggede p min monitor, nu befinder jeg mig i en anden virkelighed, inde i spillet. Nr jeg vender mig om er spilverdenen ogs bag ved mig, over mig og under mig. Det er en mrkelig fornemmelse, det er indlevelse p hjt plan, og det er super skrmmende.

Vi str overfor en revolution inden for oplevelser og gaming p computeren, og Oculus Rift er kun begyndelsen. Sprgsmlet er om du vil have den rde eller den bl pille, for har du frst prvet, vil du have mere.

Bemrk: Vi fortller her om oplevelserne med udvikler-versionen af Oculus Rift. Det endelige produkt, som kommer i handlen vil have forbedringer/ndringer p flere omrder.

Ls historien bag Oculus Rift og hvordan det blev til her: Oculus Rift Tilbage til fremtiden

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked nr nye anmeldelser er online

Oculus Rift test
Her er kittet inkl. Opbevaringskasse. Foto: Rasmus Knig Srensen


Oculus Rift Development Kit i Skimaske-design

Man modtager development kittet i en plastikkuffert af den type man bruger til at transportere videoudstyr rundt i. Inde i kufferten er der en HMD (head mounted display) - eller et par Virtual Realty briller om du vil. Der er ogs en kontrolboks, som sidder fast i enden af det kabel, der kommer fra HMDen. Her er der mulighed for at indstille lys og kontrast, samt tnde/slukke. Bag p boksen er der HDMI, DVI, USB og et 5v strmstik. Man kan selv bestemme om man vil tilslutte via HDMI eller DVI.

I kufferten er der kabler til begge dele, samt DVI-HDMI adapter. Der er ogs nogle ekstra linser, en strmforsyning m. bde US/EU/UK stik, et USB kabel, samt en hjst ndvendig pudseklud. Det hele sidder godt beskyttet nede i formskret skumgummi, og det hele mrkes som rigtig lkker kvalitet, selvom det nok ikke vinder nogen designpriser. Det ligner med andre ord hvad det er, nemlig et development kit.

Oculus Rift test
Remmen over hovedet hjlper med stabilitet. Foto: Rasmus Knig Srensen


Oculus Rift ligner p nuvrende tidspunkt en blanding mellem en skimaske og tablet. Og det er det p mange mder ogs. Det er i princippet en 7 IPS skrm med en oplsning p 1280x800, pmonteret en slags skimaske. Foran skrmen er der nogle kraftige linser der gr at billedet bliver svbt omkring dig, men i en behagelig afstand for jnene. Sammen med en sindrig software, bevirker dette at du fler dig inde i spillet i fuld 3D p samme mde som den virkelighed du ser uden brillerne.

Oculus Rift test
Her kan afstanden til jene indstilles. Jo tttere jo bedre. Foto: Rasmus Knig Srensen


Inde i Oculus Rift sidder der nogle accelerometre og gyroskoper, der srger for at omstte den retning du kigger i til softwaren, samt den rotation dit hoved har. Dette bevirker, at nr du bevger dit hoved og kigger rundt i virkeligheden, kigger du ogs rundt i den virtuelle verden praktisk taget uden mrkbar forsinkelse. Desvrre kan development kittet ikke registrere hvad din position er i rum, dvs. at nr man flytter hovedet frem for at kigge nrmere p noget, eller vil kigge ud over en kant, sker der intet. Det er meningen at dette skal tilfjes i den endelige version, sammen med hjere oplsning.

Brillerne er relativ lette (vejer 379 gram) og man bliver ikke trt af at have dem p i lngere tid af gangen. Pasformen er ogs god og man kan indstille afstanden fra linserne til jnene. Jo tttere de kommer p, jo strre bliver dit FOV (field of view), alts det synsfelt du har i spillet. Synsfeltet er altafgrende for indlevelsen, og det er her Oculus Rift brillerer i forhold til alt andet p markedet, beregnet til menigmand. Masken har bde en bred og bld rem omkring hovedet, men ogs en over hovedet, der stabiliserer, og aflaster.

Oculus Rift test
Et kig ned i brillerne. Lg mrke til linserne. Foto: Rasmus Knig Srensen


Der medflger 3 forskellige st linser til brillerne, og man kan skifte dem ud alt efter om man har normalt syn (A), er let nrsynet (B) eller moderat nrsynet (C). Er du langsynet, eller svrt nrsynet, eller har du en bygningsfejl kan du bruge dem med dine briller i stedet, eller endnu bedre bruge kontaktlinser. Brillerne vil dog fratage noget af dit synsfelt, da linserne skal flyttes lngere vk fra dine jne, s det er en ndlsning, dog med et rimeligt resultat.

Jeg fik selv de bedste resultater med B-linserne til de let nrsynede, selvom A-linserne til normalt syn gav et lidt strre synsfelt, om end mindre skarpt. Den endelige version skulle gerne komme med en diopter, s man selv kan dreje og indstille, som vi kender det fra kikkerter og spejlreflekskameraer.

Oculus Rift test
Kontrolboksens forside og bagside. HDMI,DVI,USB og 5v. Foto: Rasmus Knig Srensen


Installation

Installationen af kittet er nemmere end man skulle tro. Man skal nemlig slet ikke installere noget. Os der har prvet krfter med Nvidia 3D vision eller lign. stereoskopiske lsninger ved at der er en masse bvl med drivere og opstning. Sdan er det ikke her. Oculus Rift tilsluttes med DVI eller HDMI, og et USB kabel, Windows 7 genkender og installerer. Ingen drivere, intet bvl.

Det samme skulle vre tilfldet p Mac, hvilket jeg ikke har testet endnu. Nr man starter et spil op der understtter Oculus Rift, virker det bare. Sdan helt uden videre. Man kan nsten ikke tro det kan vre s nemt. Dette er konsekvensen af at lave et system der understttes af spillet eller softwaren, frem for understttelse p driver niveau.

Ganske enkelt fremragende og en fantastisk konsekvent tankegang der leder tankerne hen p Apple. Enten virker det perfekt, eller ogs virker det overhovedet ikke.

Software og spil

Selvom development kittet er tiltnkt udviklere, er der allerede nu flere ting man selv kan afprve. Valve har som de frste allerede lavet officiel understttelse i Team Fortress 2, samt i Half Life 2, inkl. Episode 1 og 2. Der er ogs lavet skaldte hacks eller mods af amatrer til Minecraft og Doom III BFG, og de virker fantastisk godt, en anbefaling herfra. Derudover kan man downloade en lang rkke demoer lavet af bde professionelle udviklere og amatrer.

Nogle af de mest populre vrktjer til spiludvikling understtter allerede Oculus Rift, herunder Unity, Unreal Development Kit 3.0, samt den kommende og meget imponerende version 4.0. Det tegner godt for fremtiden, og det bliver spndende at se opbakningen nr vi kommer tttere p den endnu ukendte og endelige lancering af produktet.

Oculus Rift test
Minecraft p Oculus Rift. Billede: PCGamer.com


Der er dog ogs lavet drivere til at f eksisterende spil til at fungere med Rift, nemlig VorpX og Vireio. Oculus VR anbefaler ikke disse, da oplevelsen ikke er den samme som nr et spil understttes af Oculus Rift direkte. Min oplevelse er den samme. Det giver den bedste oplevelse at bruge de officielt understttede spil, selvom mange har glde af disse drivere. Problemet ligger i den mde stereoskopisk 3D renderes. Uden at have adgang til selve kilde-koden af spillet, kan man ikke lave korrekt 3D perspektiv.

Lad os tage et kig p nogle konkrete oplevelser med Oculus Rift.

Half Life 2 et gensyn der fles nyt

Jeg m sige, at jeg er en stor fan af Half Life 2, s naturligvis l denne titel verst p min liste over hvad der skulle prves. Det er svrt at forklare hvordan det er at starte spillet op for frste gang, og s genopleve togvognen man ankommer i, med egne jne. Sdan fles det nemlig, som om man selv str derinde i spillet og betragter omgivelserne. Det fles som on grnsen mellem spillet og mig er vk. Vagterne der kommer hen til en med knipler virker yderst skrmmende, og man adlyder deres ordrer uden at stille sprgsml.

Man bliver ogs opmrksom p sin egen, og andres intimsfre, og man kan fornemme nr man kommer for tt p en figur i spillet, ligesom man kan i virkeligheden. Trd et skidt tilbage og s fles det rigtigt igen. Meget mrkeligt og meget fantastisk at et spil kan appellere direkte til de menneskelige flelser og instinkter p denne mde. Det eneste der holder oplevelsen fra at vre fuldstndig virkelighedstro, er oplsningen der er lidt for lav, og dermed delgger detaljerne p ting der er 5-10 meter eller lngere vk. Dette bevirker ogs at den ellers fantastiske 3D grafik, mister noget dybde p afstand.

Oculus Rift test
Half Life 2 set gennem Oculus Rift. BIllede: MartinCaine.com


Fantastisk 3D

Men den stereoskopiske 3D er helt forrygende i forhold til hvad jeg ellers har prvet af biografer, TV og monitor. Den er p ingen mde ptrngende eller anstrengende, men naturlig som vi er vant til at se det i virkeligheden. Man tnker faktisk ikke over det, fr man kommer for tt p noget og trkker hovedet tilbage for at undg objektet.

Det her er 3D som det skal vre, og det er samtidig en fantastisk mde at fornemme rum p. Men fler ikke p noget tidspunkt at man kigger p en skrm foran sig, men nrmere at man bare er inde i denne her verden med perfekt stereoskopisk 3D omkring sig. Meget mrkelig, nr man tager i betragtning hvor simpelt Oculus Rift er opbygget. Det skyldes selvflgelig at crosstalk er fuldstndig udelukket, og at de to halvdele af skrmen er fuldstndig synkrone. Det eneste der afholder det fra perfektion, er lav oplsning, og s den lidt lave kontrast og farvemtning, der betyder at det visuelle udtryk virker lidt mere fladt end det burde.

Det er dog helt overvldende at gense alt i det korrekte strrelsesforhold. Kretjer virker skrmmende nr de kommer krende forbi, stiger op ad bygninger virker ubehageligt hje, og personer og ting har den strrelse vi kender fra virkeligheden. Noget af det mest imponerende er luftkanalerne og sm gange under jorden. De fremkalder den helt rigtige trykkende klaustrofobiske fornemmelse.

Man bruger fantastisk meget tid p at g rundt og betragte objekter p nrt hold og vrdstte detaljerne, der ellers virker uinteressante p monitor eller TV. Sanserne kommer p overarbejde og man fanger virkelig alle mulige detaljer man aldrig har set fr, eller mske ikke gad kigge p i farten. Her kan man bare ikke lade vre med at stoppe op og kigge.

Rutsjebaner og det ydre rum

En af de absolut mest populre demoer at udstte folk for, er Rift Roller Coaster. En rutsjebanetur i en middelalderlig forlystelsespark, bygget p Unreal Engine 3 motoren. Efter en lang tur op af bakken, kommer man ud over en kant, og man kan rent fysisk mrke suset i maven nr det gr nsten lodret nedad igen p smalle skinner.

Demoen er specielt sjovt at vise til venner og bekendte, der i forvejen har det drligt med rutsjebaner eller hjder. Deres reaktion er nrmest den samme som hvis det var en rutsjebanetur i virkeligheden, hvis de da ikke trkker brillerne af i utide. Det er nsten sjovere at se andres reaktioner, end selv at prve.

Oculus Rift test
Rift Coaster en virtuel rutsjebane. TheRiftLift.com


En anden demo kaldet Planet 1 smider dig ind i cockpittet p et rumskib over en Mars-lignende planet. Her er meteorregn og en gigantisk hvid kugle p overfladen. Man kan ikke lade vre med at kigge over skulderen, hver gang en meteor suser forbi. Det er en meget stemningsfyldt oplevelse, og denne type cockpit-spil egner sig fantastisk godt til Oculus Rift, da men i forvejen sidder ned i en stol, og har nemmere ved at indleve sig i situationen. Jeg tror roligt vi kan sige at flysimulatorer og bilspil vil f sig en revival med denne teknologi, der bringer det til et helt nyt niveau af indlevelse. Jeg kan i hvert fald ikke vente til, at der kommer et godt bilspil eller en flysimulator med understttelse.

Oculus Rift test
Planet 1 tager dit p en rejse til en anden planet. Billede: TheRiftlist.com


Virtuel Biograf

En af de mest interessante mainstream applikationer til Oculus Rift i jeblikket, er en virtuel biograf. Man tager simpelthen brillerne p, og straks befinder man sig midt i en biograf, hvor man kan stte sig hvor man har lyst. Foran en er et kmpemssigt lrred. Biografen understtter bde 2D og 3D film, og det er svimlende tt p den oplevelse man fr i biografen i virkeligheden. 3D film ser tilmed langt bedre ud og er mere afslappende for jnene. Meningen er at man skal kunne invitere venner og familie, s man ellers kan sidde sammen og se en film.

Oculus Rift test
CinemaVR En virtuel biograf. Billede: OculusVR.com


Nr Oculus Rift fr en lidt hjere oplsning er det ganske enkelt et fantastisk alternativ til biografen og til hjemmebiografen. Dette er helt klart en af de ting man ikke havde set komme, men et aspekt af Oculus Rift, der virker s overbevisende, at man nsten ikke kan tro det fr man har set det.

Nyt indhold, spiltyper & oplevelser mus/tastatur ikke optimalt

Det der virker i et almindeligt spil, virker ikke ndvendigvis i virtual reality, og omvendt. F.eks. er et statisk loading billede, helt forfrdeligt at kigge p, specielt nr man ikke er forberedt p at ens verdens pludselig str stille. Mellemsekvenser virker heller ikke srligt godt, eller rettere alt hvor styringen bliver taget fra dig. Det vil simpelthen fles som et lille overgreb p din hjerne.

Omvendt kan det vre fantastisk afslappende at g rundt i sin egen lille verden og betragte ting, landskaber, havet osv. Ligesom det kan vre rart at g en tur i virkeligheden. Man kunne let forestille sig virtuel turisme blive en helt ny genre. Tnk p hvordan man kunne forsknne hverdagen p hospitaler og plejehjem, for dem der ikke kan komme ud selv.

Oculus Rift test
Er der en fremtid i virtuel turisme? (Dear Esther). Billede: Riftenabled.com


Nr indlevelsen er stor, passer mus og tastatur ikke rigtig ind i billedet. Den frihed det giver at befinde sig inde i spillet, bliver holdt lidt tilbage af de konventionelle mder at styre spillet p. Min Xbox 360 controller er bedre end tastatur og mus, fordi man kan variere hastighed og acceleration med de analoge sticks. Men helt optimalt er det dog ikke. Der er ligesom behov for noget nyt, der bringer kroppen med ind i spillet, for at n nye hjder af indlevelse. Om det bliver noget Kinect lignende, eller noget der minder om Playstation Move m tiden vise, men et eller andet er der behov for. Den 2 dimensionale tankegang passer ikke srligt godt ind i virtual reality.

Simulationssyge

Man bliver hurtig opmrksom p ens egne begrnsninger, i forhold til hvad man kan udstte sig selv for i det virtuelle rum. Ligesom der er ting der i virkeligheden vil gre os kresyge, kan dette ogs ske i simulationen. Jeg fandt hurtigt ud af, at en helikoptertur med nogle yderst skarpe sving eller opbremsninger, kunne mrkes direkte nede i mellemgulvet, som var jeg rent faktisk i helikopteren selv.

Efter ca. 5 minutter var jeg ndt til at holde en pause i et par timer, indtil jeg havde mod p flere eksperimenter. Det samme gjorde sig gldende i Half Life 2, hvor en lang tur i beach buggy over sandbankerne lige mtte tages i 2 bidder.

Oculus Rift test
Heli-Hell 2. Billede: www.grin.be


Efter et par dage vil dette dog blive bedre, og du vil kunne tilbringe lngere tid med brillerne p. Allerede p 3. dag kunne jeg spille Half Life 2 i et par timer i trk uden problemer. Frste dag var 15 minutter rigeligt. Jeg hrer nok ogs til de mere sarte, men du er ndt til at prve det selv for at afgre hvor modtagelig du er. Hvis du i forvejen har nemt ved kresyge, vil du ogs have problemet her. Alder spiller ogs ind; jo ldre desto mere flsom er man typisk. Det ser dog ud til alle, med lidt velse, kan nyde godt af virtual reality. Efter sigende skulle din kresyge/ssyge ogs forsvinde, nr du har vnnet dig til brillerne.

Ingen roser uden torne

Oculus Rift er indtil videre kun et Development Kit. Dette understreges af den meget lave oplsning p 1280x800 delt mellem 2 jne, dvs. 640x800 pixel pr. je. Faktisk er det mindre, for 16:10 formatet betyder lidt mere spild af pixels, s reelt er det endnu lavere oplsning. Lad det vre sagt med det samme, det er simpelthen for lavt nr synsfeltet er strakt ud over s stort et omrde.

Et af de store problemer er ogs at man kan se de sorte streger mellem hver enkel pixel, alts det der ogs bliver kaldt screen door effekten. Det kan sammenlignes lidt med at kigge gennem en fgtemaske eller et fluenet. Jeg havde p forhnd hrt om dette problem. Det var heldigvis slet ikke s udprget, som jeg havde frygtet.

Det ndrer dog ikke p at oplsningen er for lav. Samtidig er kontrast og farvedybde i den lave ende (skrmen er den samme som er brugt i Nexus 7), og dette betyder at billedet ser en smule stvet ud, og kommer til at mangle dybde, hvilket igen kommer til udtryk ved manglende 3D effekt p afstand nr der kun er f pixels at gre godt med. Bevares, det er dog stadig en helt fantastisk og unik oplevelse p alle mulige mder. Det er blot vigtigt, at man ikke bestiller disse briller i troen om et produkt der er klar til butikkerne.

Oculus Rift test
Forskellen p development kit or den nye HD prototype. Billede: OculusVR.com


Motion-blur er et andet problem, der dog ikke umiddelbart er en lsning p, eller som kan fjernes helt med et hurtigere panel. Problemet ligger i at man har dobbelt motion-blur effekt. Alts hvis man fikserer jnene p et statisk objekt i den virtuelle verden, kan man jo godt bevge hovedet imens. Dette giver motion-blur over hele skrmfladen selvom du i princippet kigger p noget der ikke bevger sig. Dette problem har man ikke p en almindelig monitor, hvor det kun er objekter i bevgelse der udgr problemet, eller f.eks. panoreringer af hele fladen.

Kombinerer du dette med headtracking, ja s har du meget mere bevgelse end man har p en normal monitor, og dermed et strre problem med motion-blur. Jeg lagde dog kun mrke til problemer de frste minutter, og glemte det derefter. Men det er stadig et problem, der eksisterer, og nok ikke kan lses helt i umiddelbar fremtid. Det ser ud til nogle personer har det svrere med det end andre.

Oculus Rift test
HD prototype fra E3 2013 (1080p). Billede: OculusVR.com


Konklusion - mere end et par virtual reality briller

Det mest imponerende ved Oculus Rift, er hvordan de har skabt en hel platform for virtual reality, frem for bare et stykke hardware. Deres SDK gr at enhver udvikler nemt vil kunne integrere Oculus Rift i projektet, uden den store viden p forhnd. Hvis man udvikler i Unity eller UDK, er det rent faktisk s nemt som drag and drop, selvom der selvflgelig er langt til en gennemtnkt integration, hvor gameplayet er rettet mod virtual reality.

Det er ogs lykkedes Oculus VR at f nogle af de vigtigste krfter med p vognen, i hvert fald indenfor PC gaming. Nr udviklere som Valve, id Software, Dice og Epic sttter op om noget, er det ikke for sjov. Derfor er der al mulig grund til at tro p projektet og p en lys fremtid for Oculus Rift.

Er du udvikler eller seris gaming-entusiast og har lyst til at prve krfter med Oculus Rift, kan du bestille et development kit til $300 plus porto. Det bliver heldigvis sendt fra et europisk distributionscenter, s der kommer ikke ekstra moms eller told p. Regn med omkring 2100 kr. i alt.

En betinget anbefaling af nuvrende development kit
Jeg ville uden forbehold anbefale alle at bestille dette development kit til $300, hvis oplsningen var lidt hjere. For mig er det den eneste rigtige begrnsning for at dette kan blive en kmpemssig succes; ja endda en revolution inden for gaming.

Heldigvis gr lovningen p meget hjere oplsning i det endelige forbrugerprodukt, og i sidste uge demonstrerede Oculus VR da ogs en HD-version p E3 messen i Los Angeles. Forskellen skulle vre som nat og dag. Bde i forhold til en meget hjere oplsning, men ogs en vsentlig bedre kontrast og farvedybde som bonus. Den skaldte screen door effekt er ogs stort set vk. Oculus VR lover, at 1080p-oplsning kun er et absolut minimum og at de sigter hjere p den endelige version.

Til alle andre ddelige vil jeg anbefale at vente til en evt. version 2 i af development kittet med hjere oplsning, som der gr rygter om, eller helt vente til den endelige udgave til forbrugermarkedet, der forventes i handlen om et rs tid. Lse rygter siger 3-4. kvartal 2014. Har du mulighed for at prve Oculus Rift hos en ven eller bekendt, m du ikke snyde dig selv for det. Det er bestemt en kretur vrd.

Under alle omstndigheder er der fantastisk meget at glde sig til med Oculus Rift. Og det kan vre svimlende at tnke p de muligheder det bringer med sig om et r eller to.

Ls historien bag Oculus Rift og hvordan det blev til her: Oculus Rift Tilbage til fremtiden

Fantastisk Virtual Reality-oplevelse For lav oplsning, screen door-effekt Spil
Komplet udviklingsplatform Behov for ny styre-mde Film
Vejer ikke srlig meget Lidt for lav kontrast & farvemtning Simulation
Uanet potentiale Helt nye scenarier
Pris ift. tidligere VR





Del p:


Flere anmeldelser

BeoVision Eclipse

Test: Bang & Olufsen BeoVision Eclipse

05 Oct 2017 | Torben Rasmussen |
Apple TV 4K test

Test: Apple TV 4K

03 Oct 2017 | Torben R, Rasmus L |
LG B7 OLED

Test: LG B7 OLED

28 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
Denon Heos

Test: Denon Heos Bar (+ AVR, Sub, 1, 3 & 5)

26 Sep 2017 | Tommy Lindegaard |