Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonTest: Oculus Rift - Vildere end du kan forestille dig - FlatpanelsDK

Test: Oculus Rift - Vildere end du kan forestille dig

|


Mange beskriver deres første møde med Oculus Rift, som nærmest livsændrende, eller en ægte next-gen oplevelse. Der er utallige videoer på nettet med folk der forventningsfuldt afprøver Oculus Rift, med en kæbe der konstant hænger helt nede ned gulvet. Efter at have set lidt for mange af disse videoer, besluttede jeg at bestille Development kittet fra Oculus VR i januar. Jeg måtte bare prøve den, og jeg kunne ikke vente på den kom på markedet om et års tid – eller måske endnu længere.

Lad det være sagt med det samme, den lever på alle måder op til hypen. Det her er anderledes, det her er helt nyt. Før sad jeg og kiggede på min monitor, nu befinder jeg mig i en anden virkelighed, inde i spillet. Når jeg vender mig om er spilverdenen også bag ved mig, over mig og under mig. Det er en mærkelig fornemmelse, det er indlevelse på højt plan, og det er super skræmmende.

Vi står overfor en revolution inden for oplevelser og gaming på computeren, og Oculus Rift er kun begyndelsen. Spørgsmålet er om du vil have den røde eller den blå pille, for har du først prøvet, vil du have mere.

Bemærk: Vi fortæller her om oplevelserne med udvikler-versionen af Oculus Rift. Det endelige produkt, som kommer i handlen vil have forbedringer/ændringer på flere områder.

Læs historien bag Oculus Rift og hvordan det blev til her: Oculus Rift – Tilbage til fremtiden

Tilmeld dig vores Nyhedsbrev, Facebook, twitter eller RSS for at modtage besked når nye anmeldelser er online

Oculus Rift test
Her er kittet inkl. Opbevaringskasse. Foto: Rasmus Kønig Sørensen


Oculus Rift Development Kit i Skimaske-design

Man modtager development kittet i en plastikkuffert af den type man bruger til at transportere videoudstyr rundt i. Inde i kufferten er der en HMD (head mounted display) - eller et par Virtual Realty briller om du vil. Der er også en kontrolboks, som sidder fast i enden af det kabel, der kommer fra HMD’en. Her er der mulighed for at indstille lys og kontrast, samt tænde/slukke. Bag på boksen er der HDMI, DVI, USB og et 5v strømstik. Man kan selv bestemme om man vil tilslutte via HDMI eller DVI.

I kufferten er der kabler til begge dele, samt DVI-HDMI adapter. Der er også nogle ekstra linser, en strømforsyning m. både US/EU/UK stik, et USB kabel, samt en højst nødvendig pudseklud. Det hele sidder godt beskyttet nede i formskåret skumgummi, og det hele mærkes som rigtig lækker kvalitet, selvom det nok ikke vinder nogen designpriser. Det ligner med andre ord hvad det er, nemlig et development kit.

Oculus Rift test
Remmen over hovedet hjælper med stabilitet. Foto: Rasmus Kønig Sørensen


Oculus Rift ligner på nuværende tidspunkt en blanding mellem en skimaske og tablet. Og det er det på mange måder også. Det er i princippet en 7” IPS skærm med en opløsning på 1280x800, påmonteret en slags skimaske. Foran skærmen er der nogle kraftige linser der gør at billedet bliver svøbt omkring dig, men i en behagelig afstand for øjnene. Sammen med en sindrig software, bevirker dette at du føler dig inde i spillet i fuld 3D på samme måde som den virkelighed du ser uden brillerne.

Oculus Rift test
Her kan afstanden til øjene indstilles. Jo tættere jo bedre. Foto: Rasmus Kønig Sørensen


Inde i Oculus Rift sidder der nogle accelerometre og gyroskoper, der sørger for at omsætte den retning du kigger i til softwaren, samt den rotation dit hoved har. Dette bevirker, at når du bevæger dit hoved og kigger rundt i virkeligheden, kigger du også rundt i den virtuelle verden – praktisk taget uden mærkbar forsinkelse. Desværre kan development kittet ikke registrere hvad din position er i rum, dvs. at når man flytter hovedet frem for at kigge nærmere på noget, eller vil kigge ud over en kant, sker der intet. Det er meningen at dette skal tilføjes i den endelige version, sammen med højere opløsning.

Brillerne er relativ lette (vejer 379 gram) og man bliver ikke træt af at have dem på i længere tid af gangen. Pasformen er også god og man kan indstille afstanden fra linserne til øjnene. Jo tættere de kommer på, jo større bliver dit FOV (field of view), altså det synsfelt du har i spillet. Synsfeltet er altafgørende for indlevelsen, og det er her Oculus Rift brillerer i forhold til alt andet på markedet, beregnet til menigmand. Masken har både en bred og blød rem omkring hovedet, men også en over hovedet, der stabiliserer, og aflaster.

Oculus Rift test
Et kig ned i brillerne. Læg mærke til linserne. Foto: Rasmus Kønig Sørensen


Der medfølger 3 forskellige sæt linser til brillerne, og man kan skifte dem ud alt efter om man har normalt syn (A), er let nærsynet (B) eller moderat nærsynet (C). Er du langsynet, eller svært nærsynet, eller har du en bygningsfejl kan du bruge dem med dine briller i stedet, eller endnu bedre bruge kontaktlinser. Brillerne vil dog fratage noget af dit synsfelt, da linserne skal flyttes længere væk fra dine øjne, så det er en nødløsning, dog med et rimeligt resultat.

Jeg fik selv de bedste resultater med B-linserne til de let nærsynede, selvom A-linserne til normalt syn gav et lidt større synsfelt, om end mindre skarpt. Den endelige version skulle gerne komme med en diopter, så man selv kan dreje og indstille, som vi kender det fra kikkerter og spejlreflekskameraer.

Oculus Rift test
Kontrolboksens forside og bagside. HDMI,DVI,USB og 5v. Foto: Rasmus Kønig Sørensen


Installation

Installationen af kittet er nemmere end man skulle tro. Man skal nemlig slet ikke installere noget. Os der har prøvet kræfter med Nvidia 3D vision eller lign. stereoskopiske løsninger ved at der er en masse bøvl med drivere og opsætning. Sådan er det ikke her. Oculus Rift tilsluttes med DVI eller HDMI, og et USB kabel, Windows 7 genkender og installerer. Ingen drivere, intet bøvl.

Det samme skulle være tilfældet på Mac, hvilket jeg ikke har testet endnu. Når man starter et spil op der understøtter Oculus Rift, virker det bare. Sådan helt uden videre. Man kan næsten ikke tro det kan være så nemt. Dette er konsekvensen af at lave et system der understøttes af spillet eller softwaren, frem for understøttelse på driver niveau.

Ganske enkelt fremragende – og en fantastisk konsekvent tankegang der leder tankerne hen på Apple. Enten virker det perfekt, eller også virker det overhovedet ikke.

Software og spil

Selvom development kittet er tiltænkt udviklere, er der allerede nu flere ting man selv kan afprøve. Valve har som de første allerede lavet officiel understøttelse i Team Fortress 2, samt i Half Life 2, inkl. Episode 1 og 2. Der er også lavet såkaldte hacks eller mods af amatører til Minecraft og Doom III BFG, og de virker fantastisk godt, en anbefaling herfra. Derudover kan man downloade en lang række demoer lavet af både professionelle udviklere og amatører.

Nogle af de mest populære værktøjer til spiludvikling understøtter allerede Oculus Rift, herunder Unity, Unreal Development Kit 3.0, samt den kommende og meget imponerende version 4.0. Det tegner godt for fremtiden, og det bliver spændende at se opbakningen når vi kommer tættere på den endnu ukendte og endelige lancering af produktet.

Oculus Rift test
Minecraft på Oculus Rift. Billede: PCGamer.com


Der er dog også lavet drivere til at få eksisterende spil til at fungere med Rift, nemlig VorpX og Vireio. Oculus VR anbefaler ikke disse, da oplevelsen ikke er den samme som når et spil understøttes af Oculus Rift direkte. Min oplevelse er den samme. Det giver den bedste oplevelse at bruge de officielt understøttede spil, selvom mange har glæde af disse drivere. Problemet ligger i den måde stereoskopisk 3D renderes. Uden at have adgang til selve kilde-koden af spillet, kan man ikke lave korrekt 3D perspektiv.

Lad os tage et kig på nogle konkrete oplevelser med Oculus Rift.

Half Life 2 – et gensyn der føles nyt

Jeg må sige, at jeg er en stor fan af Half Life 2, så naturligvis lå denne titel øverst på min liste over hvad der skulle prøves. Det er svært at forklare hvordan det er at starte spillet op for første gang, og så genopleve togvognen man ankommer i, med egne øjne. Sådan føles det nemlig, som om man selv står derinde i spillet og betragter omgivelserne. Det føles som on grænsen mellem spillet og mig er væk. Vagterne der kommer hen til en med knipler virker yderst skræmmende, og man adlyder deres ordrer uden at stille spørgsmål.

Man bliver også opmærksom på sin egen, og andres intimsfære, og man kan fornemme når man kommer for tæt på en figur i spillet, ligesom man kan i virkeligheden. Træd et skidt tilbage og så føles det rigtigt igen. Meget mærkeligt og meget fantastisk at et spil kan appellere direkte til de menneskelige følelser og instinkter på denne måde. Det eneste der holder oplevelsen fra at være fuldstændig virkelighedstro, er opløsningen der er lidt for lav, og dermed ødelægger detaljerne på ting der er 5-10 meter eller længere væk. Dette bevirker også at den ellers fantastiske 3D grafik, mister noget dybde på afstand.

Oculus Rift test
Half Life 2 set gennem Oculus Rift. BIllede: MartinCaine.com


Fantastisk 3D

Men den stereoskopiske 3D er helt forrygende i forhold til hvad jeg ellers har prøvet af biografer, TV og monitor. Den er på ingen måde påtrængende eller anstrengende, men naturlig som vi er vant til at se det i virkeligheden. Man tænker faktisk ikke over det, før man kommer for tæt på noget og trækker hovedet tilbage for at undgå objektet.

Det her er 3D som det skal være, og det er samtidig en fantastisk måde at fornemme rum på. Men føler ikke på noget tidspunkt at man kigger på en skærm foran sig, men nærmere at man bare er inde i denne her verden med perfekt stereoskopisk 3D omkring sig. Meget mærkelig, når man tager i betragtning hvor simpelt Oculus Rift er opbygget. Det skyldes selvfølgelig at crosstalk er fuldstændig udelukket, og at de to halvdele af skærmen er fuldstændig synkrone. Det eneste der afholder det fra perfektion, er lav opløsning, og så den lidt lave kontrast og farvemætning, der betyder at det visuelle udtryk virker lidt mere fladt end det burde.

Det er dog helt overvældende at gense alt i det korrekte størrelsesforhold. Køretøjer virker skræmmende når de kommer kørende forbi, stiger op ad bygninger virker ubehageligt høje, og personer og ting har den størrelse vi kender fra virkeligheden. Noget af det mest imponerende er luftkanalerne og små gange under jorden. De fremkalder den helt rigtige trykkende klaustrofobiske fornemmelse.

Man bruger fantastisk meget tid på at gå rundt og betragte objekter på nært hold og værdsætte detaljerne, der ellers virker uinteressante på monitor eller TV. Sanserne kommer på overarbejde og man fanger virkelig alle mulige detaljer man aldrig har set før, eller måske ikke gad kigge på i farten. Her kan man bare ikke lade være med at stoppe op og kigge.

Rutsjebaner og det ydre rum

En af de absolut mest populære demoer at udsætte folk for, er ”Rift Roller Coaster”. En rutsjebanetur i en middelalderlig forlystelsespark, bygget på Unreal Engine 3 motoren. Efter en lang tur op af bakken, kommer man ud over en kant, og man kan rent fysisk mærke suset i maven når det går næsten lodret nedad igen på smalle skinner.

Demoen er specielt sjovt at vise til venner og bekendte, der i forvejen har det dårligt med rutsjebaner eller højder. Deres reaktion er nærmest den samme som hvis det var en rutsjebanetur i virkeligheden, hvis de da ikke trækker brillerne af i utide. Det er næsten sjovere at se andres reaktioner, end selv at prøve.

Oculus Rift test
Rift Coaster – en virtuel rutsjebane. TheRiftLift.com


En anden demo kaldet ”Planet 1” smider dig ind i cockpittet på et rumskib over en Mars-lignende planet. Her er meteorregn og en gigantisk hvid kugle på overfladen. Man kan ikke lade være med at kigge over skulderen, hver gang en meteor suser forbi. Det er en meget stemningsfyldt oplevelse, og denne type cockpit-spil egner sig fantastisk godt til Oculus Rift, da men i forvejen sidder ned i en stol, og har nemmere ved at indleve sig i situationen. Jeg tror roligt vi kan sige at flysimulatorer og bilspil vil få sig en revival med denne teknologi, der bringer det til et helt nyt niveau af indlevelse. Jeg kan i hvert fald ikke vente til, at der kommer et godt bilspil eller en flysimulator med understøttelse.

Oculus Rift test
Planet 1 tager dit på en rejse til en anden planet. Billede: TheRiftlist.com


Virtuel Biograf

En af de mest interessante mainstream applikationer til Oculus Rift i øjeblikket, er en virtuel biograf. Man tager simpelthen brillerne på, og straks befinder man sig midt i en biograf, hvor man kan sætte sig hvor man har lyst. Foran en er et kæmpemæssigt lærred. Biografen understøtter både 2D og 3D film, og det er svimlende tæt på den oplevelse man får i biografen i virkeligheden. 3D film ser tilmed langt bedre ud og er mere afslappende for øjnene. Meningen er at man skal kunne invitere venner og familie, så man ellers kan sidde sammen og se en film.

Oculus Rift test
CinemaVR – En virtuel biograf. Billede: OculusVR.com


Når Oculus Rift får en lidt højere opløsning er det ganske enkelt et fantastisk alternativ til biografen og til hjemmebiografen. Dette er helt klart en af de ting man ikke havde set komme, men et aspekt af Oculus Rift, der virker så overbevisende, at man næsten ikke kan tro det før man har set det.

Nyt indhold, spiltyper & oplevelser – mus/tastatur ikke optimalt

Det der virker i et almindeligt spil, virker ikke nødvendigvis i virtual reality, og omvendt. F.eks. er et statisk loading billede, helt forfærdeligt at kigge på, specielt når man ikke er forberedt på at ens verdens pludselig står stille. Mellemsekvenser virker heller ikke særligt godt, eller rettere alt hvor styringen bliver taget fra dig. Det vil simpelthen føles som et lille overgreb på din hjerne.

Omvendt kan det være fantastisk afslappende at gå rundt i sin egen lille verden og betragte ting, landskaber, havet osv. Ligesom det kan være rart at gå en tur i virkeligheden. Man kunne let forestille sig virtuel turisme blive en helt ny genre. Tænk på hvordan man kunne forskønne hverdagen på hospitaler og plejehjem, for dem der ikke kan komme ud selv.

Oculus Rift test
Er der en fremtid i virtuel turisme? (Dear Esther). Billede: Riftenabled.com


Når indlevelsen er stor, passer mus og tastatur ikke rigtig ind i billedet. Den frihed det giver at befinde sig inde i spillet, bliver holdt lidt tilbage af de konventionelle måder at styre spillet på. Min Xbox 360 controller er bedre end tastatur og mus, fordi man kan variere hastighed og acceleration med de analoge sticks. Men helt optimalt er det dog ikke. Der er ligesom behov for noget nyt, der bringer kroppen med ind i spillet, for at nå nye højder af indlevelse. Om det bliver noget Kinect lignende, eller noget der minder om Playstation Move må tiden vise, men et eller andet er der behov for. Den 2 dimensionale tankegang passer ikke særligt godt ind i virtual reality.

Simulationssyge

Man bliver hurtig opmærksom på ens egne begrænsninger, i forhold til hvad man kan udsætte sig selv for i det virtuelle rum. Ligesom der er ting der i virkeligheden vil gøre os køresyge, kan dette også ske i simulationen. Jeg fandt hurtigt ud af, at en helikoptertur med nogle yderst skarpe sving eller opbremsninger, kunne mærkes direkte nede i mellemgulvet, som var jeg rent faktisk i helikopteren selv.

Efter ca. 5 minutter var jeg nødt til at holde en pause i et par timer, indtil jeg havde mod på flere eksperimenter. Det samme gjorde sig gældende i Half Life 2, hvor en lang tur i beach buggy over sandbankerne lige måtte tages i 2 bidder.

Oculus Rift test
Heli-Hell 2. Billede: www.grin.be


Efter et par dage vil dette dog blive bedre, og du vil kunne tilbringe længere tid med brillerne på. Allerede på 3. dag kunne jeg spille Half Life 2 i et par timer i træk uden problemer. Første dag var 15 minutter rigeligt. Jeg hører nok også til de mere sarte, men du er nødt til at prøve det selv for at afgøre hvor modtagelig du er. Hvis du i forvejen har nemt ved køresyge, vil du også have problemet her. Alder spiller også ind; jo ældre desto mere følsom er man typisk. Det ser dog ud til alle, med lidt øvelse, kan nyde godt af virtual reality. Efter sigende skulle din køresyge/søsyge også forsvinde, når du har vænnet dig til brillerne.

Ingen roser uden torne

Oculus Rift er indtil videre kun et Development Kit. Dette understreges af den meget lave opløsning på 1280x800 delt mellem 2 øjne, dvs. 640x800 pixel pr. øje. Faktisk er det mindre, for 16:10 formatet betyder lidt mere spild af pixels, så reelt er det endnu lavere opløsning. Lad det være sagt med det samme, det er simpelthen for lavt når synsfeltet er strakt ud over så stort et område.

Et af de store problemer er også at man kan se de sorte streger mellem hver enkel pixel, altså det der også bliver kaldt ”screen door” effekten. Det kan sammenlignes lidt med at kigge gennem en fægtemaske eller et fluenet. Jeg havde på forhånd hørt om dette problem. Det var heldigvis slet ikke så udpræget, som jeg havde frygtet.

Det ændrer dog ikke på at opløsningen er for lav. Samtidig er kontrast og farvedybde i den lave ende (skærmen er den samme som er brugt i Nexus 7), og dette betyder at billedet ser en smule støvet ud, og kommer til at mangle dybde, hvilket igen kommer til udtryk ved manglende 3D effekt på afstand når der kun er få pixels at gøre godt med. Bevares, det er dog stadig en helt fantastisk og unik oplevelse på alle mulige måder. Det er blot vigtigt, at man ikke bestiller disse briller i troen om et produkt der er klar til butikkerne.

Oculus Rift test
Forskellen på development kit or den nye HD prototype. Billede: OculusVR.com


Motion-blur er et andet problem, der dog ikke umiddelbart er en løsning på, eller som kan fjernes helt med et hurtigere panel. Problemet ligger i at man har dobbelt motion-blur effekt. Altså hvis man fikserer øjnene på et statisk objekt i den virtuelle verden, kan man jo godt bevæge hovedet imens. Dette giver motion-blur over hele skærmfladen selvom du i princippet kigger på noget der ikke bevæger sig. Dette problem har man ikke på en almindelig monitor, hvor det kun er objekter i bevægelse der udgør problemet, eller f.eks. panoreringer af hele fladen.

Kombinerer du dette med headtracking, ja så har du meget mere bevægelse end man har på en normal monitor, og dermed et større problem med motion-blur. Jeg lagde dog kun mærke til problemer de første minutter, og glemte det derefter. Men det er stadig et problem, der eksisterer, og nok ikke kan løses helt i umiddelbar fremtid. Det ser ud til nogle personer har det sværere med det end andre.

Oculus Rift test
HD prototype fra E3 2013 (1080p). Billede: OculusVR.com


Konklusion - mere end et par virtual reality briller

Det mest imponerende ved Oculus Rift, er hvordan de har skabt en hel platform for virtual reality, frem for bare et stykke hardware. Deres SDK gør at enhver udvikler nemt vil kunne integrere Oculus Rift i projektet, uden den store viden på forhånd. Hvis man udvikler i Unity eller UDK, er det rent faktisk så nemt som drag and drop, selvom der selvfølgelig er langt til en gennemtænkt integration, hvor gameplayet er rettet mod virtual reality.

Annonce:
Det er også lykkedes Oculus VR at få nogle af de vigtigste kræfter med på vognen, i hvert fald indenfor PC gaming. Når udviklere som Valve, id Software, Dice og Epic støtter op om noget, er det ikke for sjov. Derfor er der al mulig grund til at tro på projektet og på en lys fremtid for Oculus Rift.

Er du udvikler eller seriøs gaming-entusiast og har lyst til at prøve kræfter med Oculus Rift, kan du bestille et development kit til $300 plus porto. Det bliver heldigvis sendt fra et europæisk distributionscenter, så der kommer ikke ekstra moms eller told på. Regn med omkring 2100 kr. i alt.

En betinget anbefaling af nuværende development kit
Jeg ville uden forbehold anbefale alle at bestille dette development kit til $300, hvis opløsningen var lidt højere. For mig er det den eneste rigtige begrænsning for at dette kan blive en kæmpemæssig succes; ja endda en revolution inden for gaming.

Heldigvis går lovningen på meget højere opløsning i det endelige forbrugerprodukt, og i sidste uge demonstrerede Oculus VR da også en HD-version på E3 messen i Los Angeles. Forskellen skulle være som nat og dag. Både i forhold til en meget højere opløsning, men også en væsentlig bedre kontrast og farvedybde som bonus. Den såkaldte ”screen door” effekt er også stort set væk. Oculus VR lover, at 1080p-opløsning kun er et absolut minimum og at de sigter højere på den endelige version.

Til alle andre dødelige vil jeg anbefale at vente til en evt. version 2 i af development kittet med højere opløsning, som der går rygter om, eller helt vente til den endelige udgave til forbrugermarkedet, der forventes i handlen om et års tid. Løse rygter siger 3-4. kvartal 2014. Har du mulighed for at prøve Oculus Rift hos en ven eller bekendt, må du ikke snyde dig selv for det. Det er bestemt en køretur værd.

Under alle omstændigheder er der fantastisk meget at glæde sig til med Oculus Rift. Og det kan være svimlende at tænke på de muligheder det bringer med sig om et år eller to.

Læs historien bag Oculus Rift og hvordan det blev til her: Oculus Rift – Tilbage til fremtiden

Fantastisk Virtual Reality-oplevelseFor lav opløsning, screen door-effektSpil
Komplet udviklingsplatformBehov for ny styre-mådeFilm
Vejer ikke særlig megetLidt for lav kontrast & farvemætningSimulation
Uanet potentialeHelt nye scenarier
Pris ift. tidligere VR



Flere anmeldelser

Test: 98" TCL C805 (MQLED80)

01 Mar 2024 |

Test: Panasonic MZ2000 (MLA OLED)

23 Feb 2024 |

Test: Sony A95L (QD-OLED)

21 Dec 2023 |

Test: Apple HomePod (2nd Gen) som TV-højttalere

07 Sep 2023 |