Test: Sony Z5500
INDHOLDSFORTEGNELSE Specifikationer - De første indtryk - Forud for testen - Funktionalitet - Strømforbrug - Kalibrering - Billedkvalitet - PC tilslutning - Betragtningsvinkler - Lyd - Konklusion - Debat Indledning
Sony har netop lanceret anden generation af 200 Hz fladskærms-Tv. Det er sket med introduktionen af Z5500 serien, der erstatter Z4500 og tilføjer internetadgang direkte på Tv'et. Sony Z5500 har desuden fået en kraftig ansigtsløftning og med det nye design holder Sony stilen minimalistisk og elegant.
Se i testen hvordan Sony Z5500 med 200 Hz klarer sig i forhold til Sonys 100 Hz Tv og om man reelt får noget ekstra.
FlatpanelsDK tester 46 tommer versionen fra Z5500 serien kaldet KDL-46Z5500. Modellen findes også i 40" (KDL-40Z5500) og 52” (KDL-52Z5500).
Panelstørrelse: 46" widescreen (LCD) Opløsning: 1920x1080 Responstid: - Kontrastforhold: 100.000:1 (dynamisk) Lysstyrke: - Farveunderstøttelse: 16,7 millioner Signal processering: 8 bit per farve Betragtningsvinkler (H/V): 178/178 Dotpitch: - Panelnummer (Type): LCD (Samsung/Sony) Strømforbrug: 166W (typisk) Vægmontering: Drejefod: Størrelse (HxBxD): 72.5cm x 109.1cm x 8.6cm (uden fod) Vægt 25,3 kg Indbyggede højttalere: Inputformater: 480p/i, 576p/i, 720p, 1080i & 1080p (50, 60 & 24p) 1:1 pixelmapping: Indgange • VGA • DVI (kan dog konverteres gennem HDMI)
• Audio (type) (Audio in/out)
• SCART (2 indgange)
• S-video • Komposit • Komponent • HDMI (4 indgange)
• Andet Udgange • Audio (type) (1 udgang)
• SCART • S/PDIF (optisk)
Tunere • Analog • DVB-T • DVB-T (MPEG4) • DVB-C • DVB-C (MPEG4) • DVB-S • DVB-S (MPEG4) • Andet Garanti: Pixelgaranti: Diverse: Manual på dansk De første indtryk
Stilen på Z5500 er minimalistisk og elegant. Sony bevæger sig væk fra de sorte højglans-look der præger størstedelen af Tv i dag. I stedet har man prydet rammen med et gennemsigtigt, lak-agtigt design, med skarpe og veldefinerede kanter og samlinger i hjørnerne.
Rammen i sig selv er mørkegrå, men alt efter hvordan lyset falder ind på rammen, varierer nuancen. I dagslys får rammen en mere lysegrå nuance og om aftenen er rammen blank sort. Et let blåligt skær dominerer dog på alle tidspunkter af dagen.
Foden er kvadratisk og ligeledes udført i blank materiale. Den giver brugeren mulighed for at dreje skærmen manuelt.
Stikkene på Z5500 sidder på skærmens bagside og på venstre side.
Dem på bagsiden vender desværre ud mod bagvæggen og det er en skam. Sony har dog været så betænkelige at placere to HDMI indgange på siden, så disse peger ud mod venstre og ikke kommer i karambolage med bagvæggen, hvis skærmen hænger tæt opad.
På skærmens højre side sidder der knapper til navigering i menuer og kanalskift.Forud for testen:
Tv signalet er gennem testen digitalt parabol-Tv (DVB-S) fra Canal Digital, hvor vi også tester med Canal Digitals udvalg af HDTV kanaler, samt analogt og digitalt antenne-Tv (DVB-T) med de frit tilgængelige kanaler.
Der testes blandt andet med DVE disken og Peter Finzels test DVD, og ligeledes testes skærmen naturligvis i praksis ved både DVD, PC og Tv brug.
Skærmen vil også blive testet og vurderet ud fra monitorTest her på siden, som nu er blevet udviklet til at erstatte mange af de funktioner, som man finder i andre skærmtestprogrammer.
Sony PlayStation 3 benyttes som Blu-Ray afspiller.Funktionalitet
Fjernbetjeningen er en ordentlig krabat, og toppen af den er præget af knapper til at styre andre enheder. Med knappen i fjerneste venstre hjørne har brugeren også mulighed for at tænde lyset i næsten samtlige af fjernbetjeningens knapper, som kan komme til gavn i aftentimerne, så man ikke skal sidde og navigere i blinde.
Desværre er fjernbetjeningen ikke særlig køn og dens kvaliteten føles ikke på niveau med udformningen af selve Tv'et. Fjernbetjeningen mangler vægt og rillerne på bagsiden giver dårlige associationer.
Heldigvis er skærmens menu af mere fornem karakter og her finder man gode muligheder for at tilpasse billedet på Z5500. Af indstillingsmuligheder findes: Baggrundslys, kontrast, lys, farvemætning, farvetemperatur, skarphed, støjreduktion, mpeg-støjreduktion, Motionflow (200 Hz), film-tilstand, samt en menu med avancerede indstillinger, der tilbyder følgende: sort-korrigering, avanc. kontrastforbedring, gamma, auto light limiter, klar hvid, farvespektrum, levende farver, samt en 6-trins RGB (rød, grøn, blå) indstilling.
Skærmens menuer er desuden bygget op på samme måde som på PlayStation 3; den såkaldte Xross menubar.
Endeligt har Z5500 en Theatre mode, som indstiller skærmen i en speciel biografprofil, der sikrer mere korrekt billedgengivelse. I denne profil deaktiveres 200 Hz systemet desuden.
I forhold til Z4500 har man også opdateret DLNA systemet, så det nu også understøtter videofiler, mod blot musik og billeder på Z4500. Det gør DLNA noget mere anvendeligt i praksis, men lad os kaste os ud i at kigge lidt på de praktiske elementer og sammenligne det med et andet produkt fra Sony, der har ganske god DLNA funktionalitet indbygget, nemlig PlayStation 3.
DLNA kræver imidlertid stadig, at man tilslutter Z5500 med et fysisk kabel. Der er ikke indbygget trådløst netværkskort i Tv’et og manglen på dette er mig en uløselig gåde – specielt for et Tv i denne prisklasse. Det hiver i min mening DLNA systemet ret markant ned.
DLNA funktionen i Z5500 understøtter både musik, billeder og video. Den tilgås fra fjernbetjeningens HOME knap, hvor man også hiver menuen frem. Her har man faner der hedder henholdsvis fotos, musik og video. Under hver kategori kan man opkoble til mediecenteret, som f.eks. står i arbejdsværelset, og hente al den media, som man har valgt at dele på PC’en. Personligt bruger jeg Tversity eller Twonky til at styre hvilke filer jeg vil dele, og således hvilken media der er synlig på Tv’et.
DLNA delen fungerer som sådan udmærket, men den er helt klart optimeret til foto og musikdelen. Det er nemlig ikke alle filmformater der understøttes. Jeg synes stadig en PlayStation 3 klarer opgaven væsentligt bedre. Styringen på Z5500 er lidt træg.
Z5500 har også fået internetadgang ligesom på W5500 serien som vi også har testet. Systemet hedder AppliCast og i forhold til den version der fandtes i W5500 byder Z5500 ikke på markante forskelle.
AppliCast har nogle forskellige funktioner, herunder en RSS læser og en billedfunktion, der kan hente billedfiler online. RSS læseren er ikke så universal, og den fangede ikke alle feeds jeg puttede i den. F.eks. ikke Flatpanels.dks eget feed eller Engadgets feed. Man skal også skrive hvert feed ind med et besværligt on-screen keyboard, som kan give grå hår i nakken.
Af andre funktioner kan nævnes et analogt ur, kalender, lommeregner, verdens ur og en online billedfunktion.
De indbyggede tunere fungerer fint. Der er også mulighed for at sortere kanaler.
Tv’et har desuden PIP og PAP.
USB indgangen på siden af Z5500 er i min mening ikke så meget værd. Jeg kunne vise billeder i jpeg format – dog ikke i BMP. Hvis billederne er i høj opløsning, er der også meget lang load tid på, men selve billedkvaliteten på Z5500 fra USB sticket er dog flot.
Jeg kunne heller ikke få afspillet avi filer fra USB sticket.Effektforbrug
Målingerne på Sony Z5500 ses herunder:
Out-of-Box (gns) | Efter kalibrering (gns) | |
Standbyforbrug | 0,1 W | 0,1 W |
Almindelig Tv brug (gns.) | 151 W | 125 W |
HDTV visning (gns.) | 151 W | 125 W |
Målingern er foretaget på 46" versionen af Z5500 kaldet KDL-46Z5500. Bemærk det utroligt lave forbrug for en 46 tommer model. Samsung LED-TV B7000 i 46" klarer dog stadig opgaven bedst med sine blot 98 W efter kalibrering.
Z5500 trækker 15 W i stand-by lige efter man har slukket Tv'et. Efter nogle minutter falder stand-by forbruget dog til 0,1 W.
Bemærk, at skærmen benytter mindre strøm efter en kalibrering. Dette er et generelt træk for fladskærme, fordi der efter kalibrering typisk er skruet ned for wauw-effekten, blandt andet med en lavere lysstyrke som resultat.
Billedkvalitet
Herunder ses en indledende måling af billedkvaliteten på Z5500 på profilen kaldet Standard.
For de nye opsummerer jeg, hvordan man skal forholde sig til grafen:
Det første tal ud fra hver linje i venstre side angiver det man kalder delta værdien. Hvis du ikke kan huske hvad det er fra din fysikundervisning på gymnasiet eller folkeskolen, så er delta en forskel mellem to ting. Delta i dette tilfælde er altså forskellen mellem den viste farve på skærmen og den ønskede farve på skærmen (fra grafikkortet eller anden kilde).
Standardprofilen giver et middelmåddigt resultat, hvor der er plads til forbedring. Omvendt kender jeg dog tendenserne fra stort set samtlige Tv i dag, hvor man fra standard af skruer op for farvetemperaturen og lysstyrken.
Det sker også på Z5500 som er lysstærk fra start af og har en farvetemperatur på knap 9400 Kelvin, som betyder, at billedet bliver for blåligt. Vi sigter mod 6500 Kelvin.
Gamma er også for høj og løber fra omkring 2.3 for de lyse gråtoner til 2.6 for de mørke scener. Det betyder, at billedet i helhed er for mørkt og mister nuancering i specielt de mørke gråtoner.
Læs mere om hvad billedparametre som farvetemperatur og gamme betyder for billedgengivelsen i praksis i vores artikel: Hvordan ser det forkerte billede ud?
Jeg ønsker nu at kalibrere Z5500 og forsøgte mig først med biografprofilen, der aktiveres ved at klikke på Theatre knappen på fjernbetjeningen. Biografprofilen er ikke perfekt, så før jeg tog min endelige måling foretog jeg også lidt ekstra justeringer i skærmens menu, justerede RGB (rød, grøn, blå) og tog en måling, som ses herunder (indstillinger kan ses i tabellen længere nede).
Resultatet er noget bedre gengivelse af farver, ligesom biografprofilen giver en farvetemperatur der er meget tæt på vores mål på 6500K. Det sikrer, at billedet hverken bliver for blåligt eller rødligt.
Jeg har også reduceret lysstyrken - også ud over det som biografprofilen står på som standard.
Jeg fik dog aldrig gamma helt korrekt. Jeg justerede den til +1, som betyder, at gamma er korrekt for de mørkegrå nuancer, hvilket også medfører god gengivelse af shadow detail (skærmens evne til at skelne forskellige mørkegrå nuancer på skærmen), men gamma er stadig lidt for høj for de lyse gråtoner, som medfører at lyse farvenuancer er en anelse for mørke.
Skal man have en helt korrekt gamma, kræver det, at man også tilgår service menuen på Z5500, men det er ikke almindelig praksis for vore tests.
Herunder ses målingerne efter kalibrering:
Efter kalibrering | |
Profil: | Biograf |
Baggrundslys | 2 |
Kontrast | 89 |
Lys: | 51 |
Farvemætning: | 50 |
Skarphed: | 0 |
Farvetemperatur | Varm2 |
Støjreduktion | Fra |
Mpeg-støjreduktion | Fra |
Motionflow | Til/Fra |
Film-tilstand | Auto 1 |
Sort korrigering | Fra |
Avanc. kontrastforbedring | Fra |
Gamma | +1 |
Auto Light Limiter | Fra |
Klar hvid | Fra |
Farvespektrum | Standard |
Levende farver | Fra |
RGB: | Manuel |
• Rød-justering | -1 |
• Grøn-justering | -5 |
• Blå-justering | -1 |
Efter indstilling tog jeg som nævnt udgangspunkt i profilen kaldet Biograf, som aktiveres ved at trykke på den orange Theatre knap på fjernbetjeningen. Herefter reducerede jeg baggrundslyset yderligere, da Z5500 er for kraftig i sin standardindstilling (og biografindstilling). Den kunstige skarphed, som tilføjes med indstillingen kaldet skarphed i skærmens menu, reduceres også. Denne er unødvendig og faktisk destruerende for billedkvaliteten på digitale kanaler og HDTV.
Jeg hævede også indstillingen kaldet lys til 51 for at give skærmen en tand bedre shadow detail. Ideelt burde lys egentlig hæves lidt mere, men fordi den rykker hele gammaforløbet får det lige så vel negative som positive konsekvenser, og en af de negative er, at sort bliver mindre dyb.
Endeligt har jeg deaktiveret en lang række af de dynamiske kredsløb, såsom sort-korrigering, dynamisk kontrast mv.
Det skal dog her indskydes, at Theatre profilen, som kan aktiveres på Z5500 gør en del af tingene for brugeren og giver et fint udgangspunkt for langt bedre billedkvalitet. Samtidig bør det dog bemærkes, at biografprofilen primært er henvendt til filmbrug i aftentimerne. I dagstimerne kan det foretrækkes at skrue lidt op for baggrundslyset på Tv'et.
Efter kalibrering er billedet på Z5500 mere rødligt end fra standard af, hvilket også er ønskeligt. Generelt kan man sige om billedgengivelsen, at Z5500 har mange gode billedelementer. Jeg oplever ikke udbredte problemer med gengivelse af bevægelse på skærmen eller farvegengivelsen, og jeg fornemmer en dyb gengivelse af sort, som bidrager til dynamik og dybde i billedet.
Svagheden for Z5500 er gengivelse af analoge signaler. Så har du ikke allerede digitale kanaler eller måske endda HDTV, bør det anbefales sammen med eventuelt køb af Z5500. Z5500 klarer sig nemlig noget flottere på digitale kanaler og HDTV, hvor man oplever godt detaljering. Denne flotte gengivelse udvandes på analoge signaler, som bliver ret"bløde" og udetaljerede.
Gengivelsen af digitale kanaler i standardopløsning (SD, ikke HD) er fin, men ikke helt på højde med de tungeste drenge, som f.eks. Pioneers reference-Tv, KURO. Bravia Engine 3 gør det bedre end Bravia Engine 2 på Z4500 modellen, men der kan stadig forekomme lidt grums når billedet bevæger sig på digitale kanaler på Z5500. Dette skyldes de-interlacing processen, som kunne være bedre på Z5500.
Farvegengivelsen er fin, men de lyse farvenuancer har et lidt for mørkt udtryk, fordi jeg aldrig var i stand til at få gamma helt præcis. Farverne er dog generelt nuancerede og Z5500 har ikke helt lige så udbredte problemer med gengivelsen af mørke nuancer, som jeg oplevede på W5500, hvilket er positivt.
HDTV gengivelsen på Z5500 er måske den mest imponerende, og tilgangen af Bravia Engine 3 løfter den et niveau over sin lillebror i W5500 serien. Jeg så blandt andet nogle sportsudsendeler i HDTV fra min Canal Digital HDTV boks, og Z5500 gengav et flot, detaljerigt og skarp billede – også ved hurtige panoreringer og bevægelse på fodboldbanen.
Jeg går videre til at snakke om 200 Hz systemet om lidt, men vil blot her indskyde, at Sony Z5500 måske nok er det LCD-TV jeg har set, der opretholder bedst detaljering i bevægende scener (det der kaldes motion resolution).
Z5500 klarer også min 1080p24 test perfekt.
FlatpanelsDK har aldrig lavet en officiel test af Sonys første generation af 200 Hz på Z4500 serien, men jeg har efterhånden stiftet bekendtskab med den ved flere lejligheder. Lige så interessant er det dog at vurdere om man reelt får noget ud af 200 Hz fremfor Sonys egen 100 Hz, der findes i bl.a. W5500 serien.
Lidt baggrundshistorie hører til, så here goes: 200 Hz er en videreudvikling af Sonys eget 100 Hz, der af talrige medier omkring i verden (inklusiv FlatpanelsDK) er anerkendt som det 100 Hz system, der gavner mest for LCD-TV. Hz er et udtryk for"noget per sekund", og i Tv verdenen betyder det således 200 billeder i sekundet. Det betyder ikke, at Z5500 modellen modtager 200 billeder i sekundet, men derimod at den viser 200 billeder per sekund på skærmen til brugeren.
Hvordan det? Jo, vores Tv signal er 50 Hz, men ved at"beregne" nye billeder baseret på dem Tv'et rent faktisk modtager, kan man skabe 3 billeder ekstra hvert sekund, så man får 1 ægte og 3 simulerede = 4 per sekund. Altså 4x50 = 200 Hz.
Dette skal bidrage til mere flydende billeder og glatte bevægelser, og Motionflow + 200 Hz systemet i Z5500 bidrager afgjort til bedre og mere flydende gengivelse af bevægelse, men bør foretrækkes på Tv udsendelser og spil (f.eks. konsolspil). Den hører sig ikke til på Blu-Ray afspilning.
Dog bidrager 200 Hz på Z5500 også en anelse mere til en oplevelse af et unaturligt billede end Sonys 100 Hz, der ellers har været rost for at være den 100 Hz teknologi, der har været mindst ramt af dette (og hvor Samsungs har været den værste).
Det er derfor også i høj grad en smagssag om man ønsker 200 Hz fra eller til. I tegnefilm og animation - og derfor også spil på spilkonsoller - bidrager det indiskutabelt til en bedre oplevelse, men på visse film, kan man have oplevelsen af et lidt unaturligt billede. Heldigvis har 200 Hz systemet flere niveauer, der varierer i hvor heftigt Tv'et går til den. Det er positivt og betyder, at de fleste i sidste ende formentlig vil opleve 200 hz som gavnende.
I konsolspil på f.eks. PlayStation 3 klarer Z5500 sig formidabelt. Jeg bemærkede ikke udbredt input lag når game mode er aktiveret. Input lag er den forsinkelse der kan opstå fra signalet kommer ind i skærmen til det vises på skærmen. Dog bør det bemærkes, at 200 Hz systemet kan tilføje input lag, men det er stadig ikke ødelæggende for oplevelsen. Sony Z5500 er en fin kompagnon sammen med en spilkonsol.
200 Hz bidrager også til en anelse bedre gengivelse end Sonys 100 Hz Tv, men i min verden er forskellen marginal og valget mellem f.eks. Sonys W5500 med 100 Hz og Sony Z5500 med 200 Hz, bør ikke alene bero på 100 Hz vs. 200 Hz. Og så er det jo heldigt, at Z5500 byder på andre forbedringer - læs videre.
Jeg har målt gengivelsen af sort herunder:
Out-of-Box | Efter kalibrering | |
Sortniveau | 0,07 cd/m2 | 0,05 cd/m2 |
Brightness (lysstyrke) | 244 cd/m2 | 133 cd/m2 |
Kontrastforhold | 3486:1 | 2660:1 |
Kontrastforhold angivet med en usikkerhed på +/- 50
Gengivelsen af sort på Z5500 er overbevisende og efterkalibrering nåede jeg et sortniveau på 0,05 cd/m2. Jeg kunne godt få det endnu dybere, men det blev på bekostning af shadow detail og det ønsker jeg ikke. Sortniveauet på Z5500 er således på niveau med Panasonics V10 serie og det bedste jeg endnu har målt på et Sony Tv - også synligt bedre end på W5500 serien, som vi også har anmeldt.
Kontrastforholdet - som er forholdet mellem den mørkeste farver (sort) og den lyseste farve (hvid) - er også imponerende højt på 2660:1 efter kalibrering. Z5500 er således i stand til at vise meget dyb sort samtidig med, at der vises kraftige farver eller helt hvid - hvilket ofte er et problem på de konkurrerende plasma-Tv.
Shadow detail er dårlig før kalibrering og selv på biografprofilen der aktiveres med Theatre knappen på fjernbetjeningen, opnår man slet ikke potentialet i Z5500, og detaljer i mørke scener forsvinder i høj grad. Dette skyldes, at gamma er upræcis, men med min kalibrering var jeg i stand til at forbedre dette, så shadow detail er fair og mørke scener på Z5500 gengives mere detaljeret, samtidig med, at sort er dyb. Helt perfekt blev det dog aldrig.
Man kan forbedre shadow detail ved at skrue højere op for indstillingen kaldet lys, men dermed også rykke gamma og forværre sort. Det er et kompromis og nogle vil foretrække det ene frem for det andet. Personligt foretrak jeg ikke at justere indstillingen ”lys” for høj. Vil man have perfekt shadow detail, kræver det det en komplet kalibrering af Z5500.
Jeg har også undersøgt for clouding eller det vi traditionelt har kaldt inhomogen baggrundsbelysning. Det forekommer ofte på LCD-TV og kommer til udtryk ved, at eksempelvis hjørner eller kanter af LCD panelet lyser mere op end resten af skærmen.
Sony Z5500 har ingen problemer med clouding overhovedet, hvilket er yderst positivt, da mange Sony LCD-TV traditionelt har lidt af dette.
PC og mediecenter tilslutning
Der var ingen problemer med at få et PC signal igennem til Z5500 fra en PC. Jeg benyttede blot en af de indbyggede HDMI indgange, men man kan også vælge at benytte den analoge D-SUB (VGA) indgang. HDMI foretrækkes dog. Har du ikke en HDMI udgang på dit mediecenter eller din tilsluttede PC, kan du også vælge at bruge en DVI->HDMI adapter.
Z5500 understøtter således korrekt 1:1 pixelmapping fra en PC.
Betragtningsvinkler
Betragtningsvinklerne er ikke forbedret i forhold til den forrige generation af Sonys Tv. I praksis bemærkes ændringerne fra andre synsvinkler ved, at specielt hudfarver skifter til pastelagtige nuancer. Intensiteten af sort reduceres også fra vinkler, så skal man opleve dyb gengivelse af sort, kræver det, at man sidder ligefor Tv'et.
For at få en fornemmelse for hvordan sort ændrer sig fra vinkler, har jeg prøvet at fange det på et billede herunder:
Jeg har taget billeder af betragtningsvinklerne herunder:
Lyden
Lyden leveres af skjulte højttalere i skærmens bund og der er derfor heller ikke meget punch i dem. Der mangler bund i lyden, men stemmer forekommer dog klare og tydelige. Skærmen har også nogle forskellige lydprofiler, men helt godt bliver det aldrig.
Jeg anbefaler et separat lydanlæg sammen med Z5500.
Konklusion:
Sonys nye Z5500 serie byder ikke på den store revolution i forhold til forgængeren Z4500 og 200 Hz systemet er heller ikke revolutionerende i forhold til Sonys 100 Hz. Til gengæld byder Z5500 på andre positive billedelementer, som gør det til et gedigent Tv.
Z5500 byder blandt andet på den bedste gengivelse af sort fra Sony hidtil og et flot billede på både digitale og HDTV signaler. Shadow detail (skærmens evne til at skelne mørke farver) er ikke perfekt, men det kan tilgives pga. den overordnede billedkvalitet som vil overbevise de fleste brugere. Z5500 håndterer derimod bevægelse på skærmen flot og så er det positivt, at skærmen ikke problemer med ujævnt lys på panelet, hvilket tidligere Sony modeller ellers har været ramt af.
Sony Z5500 har også DLNA og AppliCast indbygget, der giver internetadgang og mulighed for at streame billeder, musik og video på hjemmenetværket. Desværre har Sony ikke valgt at gøre det trådløst, hvilket er en klar mangel.
Alt i alt leverer Z5500 et godt Tv på mange områder, men det slår ikke benene væk under os. Det er imidlertid et skridt op fra W5500 serien, ikke så meget fordi 200 Hz er en kæmpe forbedring – for det er det ikke – men billedkvaliteten på Z5500 er bedre. Valget bør således ikke stå mellem 100 Hz vs. 200 Hz, men være en overordnet vægtning af om man vil betale mere for lidt bedre overordnet billedkvalitet.
Sony Z5500 findes i 40, 46 og 52” under modelbetegnelserne KDL-40Z5500, KDL-46Z5500 og KDL-52Z5500.
Positiv | Negativ | Målgruppe |
Billedkvalitet efter kalibrering | Betragtningsvinkler | Stue |
200 Hz bidrager til flydende gengivelse | 200 Hz ikke meget forskelligt fra 100 Hz | Hjemmebiografen |
Sortgengivelse og kontrast | Analoge signaler | |
Elforbrug | Shadow detail ikke perfekt | |
Ingen clouding |
---
Har du har konkrete spørgsmål eller tilføjelser henvises du til denne tråd i forummet, hvor skærmen kan diskuteres: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=12197