Netflix bekræfter, at de aktivt begynder at modarbejde deling af password i indeværende kvartal, efter forskellige tiltag er blevet testet i Latinamerika. Flere metoder tages i brug.
- "Senere i 1. kvartal forventer vi at begynde at udrulle betalt deling mere bredt. Dagens udbredte kontodeling (over 100 mio. husstande) underminerer vores langsigtede evne til at investere i og forbedre Netflix samt opbygge vores forretning. Mens vores vilkår begrænser brugen af Netflix til én husstand, erkender vi, at dette er en ændring for medlemmer, der deler deres konto mere bredt," skriver Netflix i sit kvartalsregnskab, der kom i nat dansk tid.
Netflix's regnskab viser, at væksten i den grad er tilbage. Alene i 4. kvartal 2022 kom der yderligere 7,66 mio. abonnenter (over 80.000 dagligt) til Netflix, som nu har over 230 mio. abonnenter.
Netflix anslår dog, at over 100 millioner husstande deler Netflix-konti. Selskabet vil have flere af disse seere til at betale.
Netflix vil tage flere metoder i brug til at slå ned på password-deling:
Skærmmeddelelser der informerer brugeren om forholdene.
Brugere kan nu se, hvilke enheder, der anvender en Netflix-konto, og i hvilke lande disse enheder befinder sig. Fra menuen kan brugeren logge ud af specifikke enheder.
Brugere kan flytte en eksisterende Netflix-brugerprofil til en nyoprettet konto, hvilket giver mulighed for at beholde historik mv.
I nogle lande vil man desuden lade brugere betale ekstra for at dele en konto med folk uden for husstanden. Det oplyses ikke, hvorfor dette bliver begrænset til udvalgte lande.
Muligvis andre tiltag, som ikke er blevet annonceret endnu.
Læs også: Analyse: Udbredt password-snyd udfordrer streaming-tjenester
Du kan stadig rejse med Netflix
Selskabet forsikrer abonnenter om, at de stadig kan rejse med deres konto. Det er uklart, hvordan Netflix kan adskille rejser fra kontodeling, men de vil sandsynligvis bruge adskillige datapunkter såsom lokationer, enheder og brugsmønstre.
- "Som det er tilfældet i dag, vil alle medlemmer kunne se indhold, mens de rejser, uanset om de er på et TV eller en mobilenhed," bekræftede Netflix.
Indgrebet begynder at rulle ud senere i indeværende kvartal, hvilket sandsynligvis betyder marts, idet Netflix oplyser, at de ikke forventer, at det vil få en væsentlig indvirkning på de økonomiske resultater før 2. kvartal 2023.