Corona-restriktioner gav flow-tv et rygstød i foråret 2020 og igen ved årsskiftet, men den gode periode er afløst af nye store fald i forbruget af klassiske tv-kanaler.
Opsving var midlertidigt
Flow-tv fik en central rolle under corona-krisen; som nyheds- og underholdningskilde for hjemsendte danskere over hele landet. Således endte 2020 med mindre fald end observatører havde forventet.
En ny nedlukning ved årsskiftet gav flow-tv endnu et rygstød, men den gode periode for flow-tv sluttede i marts 2021 og er blevet afløst af adskillige uger med 5-30% fald i seertiden ift. samme uge året før, ifølge tal fra Kantar Gallup – med kun de afsluttende EM-kampe som afbræk.
Opsvinget har med andre ord ikke bidt sig fast.
Fra 3 til 2 timer
I starten af 10'erne så en dansker i gennemsnit flow-tv i 200 min. dagligt. Forbruget marcherer nu mod 120 min. dagligt, selvom målingerne i den mellemliggende periode er blevet udvidet til at omfatte syv dages tidsforskudt streaming.
Danskere bruger stadig meget tid på tv-kanaler, men branchen erkender, at det står skidt til. TV 2 er begyndt at referere til flow-tv som "en brændende platform".
Det betyder ikke nødvendigvis, at danskerne bruger færre timer foran TV-skærmen. Forbruget af streaming vokser hastigt, om end det præcise omfang ikke kendes. Der findes nemlig endnu ikke konsoliderede markedstal for streaming i Danmark.
- Kilde: Kantar Seer-undersøgelsen