Hobbitten i HFR (48fps): vores oplevelser - FlatpanelsDK
Hobbitten

Hobbitten i HFR - vores oplevelser
Hobbitten i HFR (48fps): vores oplevelser

17 Dec 2012 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

Hobbitten er den frste film, der er optaget med 48 billeder per sekund modsat traditionelle 24 billeder per sekund. Formatet er dbt HFR (high frame rate) og FlatpanelsDK deler her vores oplevelser med Hobbitten i HFR, som giver en markant anderledes filmoplevelse. Selvom du ikke har set filmen, kan du frit lse videre. Der er ingen spoilere omkring indholdet (ud over dem som ses i traileren).

Bemrk: Du kan kun se Hobbitten i HFR, hvis du ser 3D-udgaven. Det er ikke alle 3D-udgaver, der er HFR. Hobbitten kan ikke opleves i HFR i 2D (endnu). Se listen over HFR-biografer her.

Historien om 24 billeder per sekund

Fr vi fortller om vores oplevelser, krves mske en lille historisk introduktion. Film har gennem rtier vret filmet i 24 fps (frames per second eller billeder per sekund), og selvom man i bde biografen og p fladskrms-tv hver frekvensen af billederne (ved at vise billederne mellem 2 til 6 gange hver), s er der stadig kun ny billedinformation 24 gange per sekund.

Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D
Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D


24 fps-formatet har som sdan ikke noget navn, men mange forbinder det i dag med noget filmisk, biografagtigt og lignende. Det er sdan de fleste seere har oplevet film i biograferne gennem hele deres levetid, og derfor fles det rigtigt. Det er dog vigtigt at understrege, at der absolut ikke er nogen rigtighed i lige netop at bruge 24 fps. Det er et meget gammelt format, som udelukkende er valgt p baggrund af konomiske, tekniske og distributionsmssige overvejelser i en alder, hvor alt foregik analogt. 24fps var det mindste man kunne bruge, hvis billeder stadig skulle fremst flydende. Vi er i dag glade for formatet, men det er udelukkende fordi vi er vante til det slrede biograf-look, som 24fps-formatet giver.

Modargumentet er, at 24fps er en speciel udtryksform, hvilket der bestemt er en sandhed i

Vi er for lngst rykket ind i en digital alder, men filmproduktion tager frst det endelige skridt nu. Det giver nye muligheder, blandt andet muligheden for at optage med flere billeder i sekundet. Hobbitten er frste store biograffilm som tager skridtet til 48 fps og i de kommende r vil vi se meget mere fra den front. James Cameron taler endda om at bruge 60 fps til Avatar 2 og Avatar 3.

Modargumentet er, at 24fps er en speciel udtryksform, hvilket der bestemt er en sandhed i. Hele filmindustrien har arbejdet ud fra den ramme, ligesom de arbejder ud fra, at film vises p en afgrnset firkant via en skrm eller en projektor. Med andre ord har man optimeret filmproduktion ud fra disse betingelser, og det er der blevet fantastiske film ud af. Ligesom der stadig findes musikelskere som foretrkker den mere knitrende og autentiske lyd fra en plade eller musikelskere, som foretrkker live-musik, s er der ogs filmelskere, som stter en pris p de film, der er skabt ud fra netop 24fps-formatets rammebetingelser. Det er en smagssag, og der er ingen endegyldig sandhed i den debat.

Det interessante er dog om 48 fps kan bne op for nye filmteknikker og nye filmoplevelser. Vi har derfor vret meget nysgerrige omkring, hvordan Peter Jackson har brugt formatet og hvordan resultatet er. Det er derfor ogs med dette udgangspunkt, at vi fortller om vores oplevelser med Hobbitten.

Hvis du vil lse mere om teknikken s se vores store baggrundsartikel p Hobbitten her.

Hobbiten i HFR vores oplevelser

Fra frste jeblik bemrker man, at Hobbitten ikke er som andre film. Der sker noget p biograflrredet, som man ikke er vant til. Oplsningen er den samme som i andre biograffilm, den er optaget med samme kamerafring, men det er helt tydeligt, at oplevelsen af det, som sker p lrredet er anderledes. Du er ikke i tvivl. Der er en klarhed i billedet, som er markant anderledes end alt hvad du har set hidtil.

Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D
Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D


Den frste del af filmen foregr i selskab med Bilbo og dvrgene, som det ogs ses i traileren. Personligt var jeg i tvivl om, hvad jeg skulle mene fra start. Jeg gik ind med et bent sind, men det var lidt svrt at koncentrere sig kun om handlingen, fordi man var meget opmrksom p det ndrede udtryk. Middagen omkring bordet s ekstremt autentisk ud; nsten for realistisk. Det kan bedst beskrives, som at vre til stede; som at st og betragte lige ved siden af. Jeg var ikke begejstret for HFR-formatet i denne scene, da det samtidig afslrede for meget. Skuespillerne virkede simpelthen for menneskelige og ikke s eventyrlige. Drligt skuespil blev afslret. Den mindste rynke i panden kunne aflses og selvom der ikke var tale om direkte drligt skuespil, s var det tydeligt, at HFR stter ekstreme krav til kulisser, sminke og ikke mindst skuespillerne.

Peter Jackson siger selv, at det tager relativt kort tid at vnne sig til HFR, og afhngigt af hvad kort tid er, kan man vre enig eller uenig. Personligt brugte jeg hvert fald 45-60 minutter p at vnne mig til det. Mske tnkte jeg for meget over netop den tekniske del, men det er alts virkelig en anderledes oplevelse.

Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D
Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D


HFR bringer en hidtil uset skarphed og detaljegrad ind i billederne, men den giver ogs nye udfordringer for instruktren
Efter omkring en time, sker der dog noget. Man vnner sig til oplevelsen og HFR-oplevelsen bliver en lille benbaring. Jeg kunne som sdan sagtens se fordelene fra start, men jeg syntes bare ikke om den for autentiske oplevelse i close-up scenerne.

Men ligesom i Ringenes Herre, s er der ogs fantastiske billeder af natur i Hobbitten, og bringer HFR en hidtil uset skarphed og detaljegrad ind i billederne. I kampscenerne kan man rent faktisk se, hvad der sker, og i hurtige sekvenser fremstr billeder helt klart. Det bidrager ikke bare til skarpheden, men udretter ogs magi for filmoplevelsen. Det er en kmpe oplevelse, der kan give kuldegysninger. Det hele bliver filmisk igen, mske endda mere filmisk end fr. Peter Jackson elsker naturscenerne og det kommer du ogs til at gre.

Der kommer dog tilbagefald. Alting ndrer sig ikke fra dette punkt. Nr der p ny indtrffer stille dialog, kan man til tider fle, at oplevelsen igen bliver for realistisk, men jeg tror umiddelbart, at det er et resultat af, at den gamle 24fps-oplevelse er s fastgroet i vores oplevelse af film. Jeg tror det vil ndre sig med tiden, for selvom det stadig s lidt skvt ud i visse sekvenser, s var det ikke ligesom den indledende scene med Bilbo og dvrgene omkring spisebordet.

HFR-formatet skal dog ikke have ren alene, for 3D-delen har bestemt ogs en stor rolle i Hobbitten. For frste gang synes jeg 3D-effekten bidrager uden at genere. HFR giver 3D sin berettigelse. Den eneste 3D-film med rigtige skuespillere, som visuelt har vret vellykket er Avatar, men den fltes alligevel meget falsk i 3D-formatet. Som om skuespillerne var klistret p lrredet i lag.

Nr man glemmer, at man ser en 3D-film, s er 3D-teknikken moden
Hobbitten er noget helt andet. Der er flydende dybde i billedet. Man oplever ikke objekter i forgrunden som et lag. Til tider glemmer man bde HFR-oplevelsen og 3D-oplevelsen og falder helt hen i de fantastiske filmjeblikke.

Netop dt mener jeg, vidner om, at det virker. Nr man glemmer, at man ser en 3D-film, s er 3D-teknikken moden.

Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D
Oplevelser med Hobbitten i HFR 3D


HFR er kommet for at blive

Hen imod slutningen af filmen tnkte jeg slet ikke p HFR lngere. Jeg nd blot en film, der p mange mder er fantastisk. Teknikken tiltrkker sig alt opmrksomheden lige i starten, men som tiden gr, s glemmer man teknikken, der i stedet bidrager betydeligt til at skabe en endnu strre filmoplevelse. Det tegner godt for fremtiden og jeg kan ikke vente med at opleve HFR i science-fiction, animation og mange andre genrer. Det str dog ogs lysende klart, at HFR stiller helt andre krav til kulisser, kamerafring og skuespillere. Den del har Peter Jackson stadig ikke mestret i alle scener, men i visse scener viser han, hvor fantastisk det kan se ud.

HFR er kommet for at blive. 3D har fet nyt liv. Jeg har set min sidste 3D-film uden HFR. Hobbitten skal opleves.

Bonus: Hobbitten i HFR ligner absolut ikke den effekt som 100/200 Hz tv giver. 100/200 Hz tv fr billeder til at se unaturlige ud, tilfjer fnidder i billedet og gr, at bevgelse i billeder fremstr for hurtigt. Det er ikke det samme der sker i Hobbitten. Hobbitten kan til tider se for realistisk ud, men ikke unaturlig. Vi hber, at skridtet til HFR kan f tv-producenterne til at droppe 100/200 Hz systemerne, hvor der beregnes nye billeder og indsttes i billedstrmmen. Systemerne har til alle tider vret forfrdelige og bliver nu fuldstndig overfldige, da deres forml har vret at give get skarphed i bevgelse; netop det er ikke lngere et problem.

Har du oplevet Hobbitten i 3D HFR (48fps) endnu? Hvad synes du ogs den ny og anderledes billedoplevelse med HFR?



Del p:


Flere fokusartikler

Black Friday 2017

Black Friday 2017: Bedste tilbud

20 Nov 2017 | Flatpanels |
HDR formater

HDR videoformater - fremtidsudsigterne

13 Nov 2017 | Yoeri Geutskens |
Vejen til himlen

Vejen til TV-himlen

18 Oct 2017 | Yoeri Geutskens |
Motion Interpolation

Guide: Sdan undgr du "soap opera" effekten p dit TV

11 Oct 2017 | Rasmus Larsen |
Streamingbokse

Apple TV 4K vs. Nvidia Shield vs. Chromecast Ultra m.fl.

24 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
iTunes 4K HDR

Liste: Film i 4K HDR klar i iTunes - danske priser lavere end UHD Blu-ray

15 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
BeoVision Eclipse

Frste indtryk af B&O BeoVision Eclipse

11 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee Android TV

Frste indtryk: YouSee p Android TV

01 Sep 2017 | Rasmus Larsen |