Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bada
#42118
Jeg spiller lige nu på et ældre 42" i stuen, og der er meget tydelig input lag. Kombineret med at mit kontor lige er blevet færdig renoveret, så skal jeg ud og købe en ny skærm dertil.

Jeg spiller primært FPS på Xbox'en, men de er jo som bekendt ikke lige så hurtige som fx PC-FPS spil. Bør dette have nogen indflydelse på mit valg af skærm? -kan jeg sigte lavere, end en PC-gamer ville kunne?

Umiddelbart er jeg hooked på Samsung T220 modellen, da prisen er fornuftig og den vil kunne dække mit behov. LG L227WT er også et godt bud, ud fra anbefalingerne.

Men er der noget som man som Xbox gamer skal være opmærksom på når man køber ny skærm?
Af Corax
#42154
Xbox 360 burde understøtte disse opløsninger:
640x480
848x480
1024x768
1280x720
1280x768
1280x1024
1360x768

(Kig dog lige i indstillingerne på din 360'er og bekræft dem.)

Så en skærm der har en af disse opløsninger som native opløsning vil være det bedste da billedet vil blive dårligere hvis skærmen skal interpolarisere billedet.

Så skal du lige tænkte over hvordan du vil forbinde din 360'er til skærmen med lyd. Om du vil bruge Microsofts VGA boks med toslink udgang eller om du vil bruge component direkte til skærm og højtalere.
Af Bada
#42407
Jeg ved absolut hat om det her, men jeg har læst og læst, so here goes.

I indstillingerne på Xbox'en er der kun mulighed for at vælge 420p, 720p, 1080i (jeg mener at det er de tre). Men denne side viser hvad et VGA kabel kan outputte:

http://hardware.teamxbox.com/reviews/xb ... -Cable/p1/

Og allerede dér er der et problem, da Xbox'en anvender en underlig opløsning. -den bliver ihvertfald "skæv" i forhold til hvad fx T220'eren og L227WT'eren anvender (1.6 W/D). Vil det komme til at betyde noget? Eller skal jeg prøve på at opstøve en skærm der understøtter Xbox'en bedre?

Xbox'en skal forbindes via VGA kabel og lyden bliver ført over i mit headset via toslink.
Af Corax
#42418
Det ser ud til at man skal have VGA adapteren før at du kan bruge de andre opløsninger.

T220'eren er en 16:10 skærm, så der er en opløsning du kan bruge uden at ødelægge aspect ratio'en. Det er dog individuelt om en forkert aspect ratio er generende (f.eks. er der mange der strækker 4:3 udsendelser til 16:9 for at undgå sorte bjælker). Hvis du bruger 16:9 opløsningen så vil alt blive strukket en smule på den horisontale led (mennesker bliver tykkere) eller du kan indstille skærmen til at lave sorte bjælker.

På grund af den højere opløsning på T220 så vil der være noget interpolation (læs evt. om det her på siden), men jeg tror ikke det vil forringe billedkvalitet så meget at det gør noget.
Jeg har ikke selv prøvet T220 men jeg kan saktens bruge 1280x960 på min 20" Dell der er native 1600x1200 uden at billedkvalitet bliver synligt dårligere.

Så enten en skærm der er 1680 x 1050 (16:10) er sikkert et godt valg.