Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#125868
Hej FlatPanelers

Så er det på tide at købe et nyt fjernsyn.

Jeg har længe været overbevist om at skulle have et Panasonic TX-P42G20E (42" Plasma), men har læst en MASSE indlæg om chikanerende "Buzzzzz" og det vil jeg under INGEN omstændigheder kunne leve med. Det ville ellers være det perfekte TV da jeg kun skal bruge det til almindelige digital TV (Meget fodbold etc.) men også til film både fra DVD og mkv/xvid streamet fra min PC.

På de næste pladser på min ønskeliste har hele tiden lagt et LED(lcd) TV, men disse har jo desværre ikke den samme billedkvalitet som Plasma, men det må jeg jo så give afkald på for at slippe for buzz.

Mit spørgsmål er nu om jeg skal vælge Samsung UE40C6005 (Har læst anmeldelse her på Flatpanels) eller Sony KDL40EX710 (Kan IKKE finde Sony anmeldelse her på Flatpanels) - Jeg er fuldstændig ligeglad med hvordan TV'et ser ud rent fysisk, det eneste der betyder noget for mig er billedkvaliteten ved DVD, mkv/xvid. Primært streamet fra min PC, men der er dog også mulighed for at trække et HDMI kabel hvis dette skulle være nødvendigt ved formater der ikke kan afspilles.

Jeg er ligeglad med 3D da der jo næsten ikke findes nogen film i dette format endnu, og når de begynder at komme ville mit fjernsyn være forældet anyways.

Altså hvad ville i vælge hvis følgende punkter har prioritet:

*Billedkvalitet ved DVD/Blu-ray
*Ingen 3D
*Bruges til digital TV kiggeri
*Bruges til en del Sport (Har desværre hørt at c6005 har problemer med fodbold og at billedet "hopper")
*Bruges til streaming fra PC

Skal jeg ha et 200hz TV for at slippe for problemer når jeg ser Fodbold ?

Hvis i har andre forslag skal det siges at min max-pris er omkring 7000-8000. De 2 jeg har kig på lige nu ligger dog omkring 6000. Hvad er desuden forskellen på Sony KDL40EX710 og 715, er det bare at man kan slutte netkabel til 715 http://www.plasma-lcd-crt.com/compares/ ... dl-46ex710 ?

Noget andet er, ville billedet blive bedre ved at vælge et rent LCD i stedet for LCD/LED TV, strømforbruget har ingen betydning for mig, så hvis jeg ville kunne få bedre billede med LCD for de samme penge så ville det være fint.
Af Mysen
#125871
Hvis du er fløjtende ligeglad med designet, så er ex500 stort set samme model i en lidt tykkere version. Den koster kun 4500.
Ellers kan du for 6800 få et Samsung LCD med bedre panel, samt mulighed for USB optagelse, hvis du snupper et uden LED. LE40C755 er temmelig velanmeldt inde på avforums.com
Og ja, jeg ved godt, der er 3D understøttelse med, men ifht, hvad du ellers får for de ekstra 800, så er det noget du kan ignorere og helt lade være med at bruge. Det er stadig så rigeligt de ekstra penge værd.
Senest rettet af Mysen 4. jan 2011, 10:23, rettet i alt 2 gange.
Af Singularity
#125873
Kiggede lige på Samsung LE40C755 og kan se at det er 200hz, så vidt jeg har forstået ville det give et bedre billede til Fodbold, så det er jo uden tvivl en option. Specielt nu hvor jeg er ligeglad med om det er LED eller LCD - Og som du siger har det 3D, men det er der jo ingen der tvinger en til at bruge. Kan se det står til lige omkring 7000 de fleste steder, som jo stadig er en helt fair pris.

Nogen der kan finde en anmeldelse af dette TV et sted ?
Senest rettet af Singularity 4. jan 2011, 10:24, rettet i alt 1 gang.
Af Mysen
#125874
Singularity skrev:Skal jeg ha et 200hz TV for at slippe for problemer når jeg ser Fodbold ?
Du skal have scanning backlight. Det er der på de to fra Samsung, men ikke på de to fra Sony.

Eller du kan risikere (uuuuhhhh :p)og købe et Plasma alligevel. Ved G20e er der nok væsentlig større chance for du får en støjsvag, end en der larmer. Ved V20e til knap 9 kilo er risikoen nærmest minimal. Bare sørg for at købe over internettet. Så får du 2 ugers fuld fortrydelsesret, selv om du har åbnet for kassen...

Test af den engelske version C750:

http://www.avforums.com/review/Samsung- ... eview.html
Af Singularity
#125883
Har kigget lidt nærmere på Samsung LE40C755 rundt omkring på nettet, og det sniger sig i den retning.

Tak for tippet. Nu vil jeg tage en tur ind til København og snuse lidt rundt senere i dag. Jeg vil forhøre mig om nogle af forhandlerne vil sælge det til 7000 inkl. noget forsikring. Syntes det er lidt usmageligt at se på TV'et i en butik og få en snak med en forhandler og så tage røven på ham og gå hjem og købe det over nettet.

Kan se på Samsungs side
http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... subtype_p2
at det hedder LE40C755R2WXXE, men de fleste steder der sælger det kalder det blot LE40C755XXE altså uden R2W, står det for Region2 eller Revision2 altså en nyere udgave som man eventuelt skal være på udkig efter ?
Af Singu
#125912
Så har jeg været på en lille tourne, og må starte med at sige at jeg trækker ordene om at støtte den lokale TV-pusher i stedet for nettet til mig igen.
9999.- for LE40C755XXE, og han "kunne ikke" sælge det til mig for mindre end 9499,-
Mage til frækhed skal man lede længe efter når selv samme El-gigant har det til 7000 på nettet http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -3d-lcd-tv

"VI VIL VÆRE BILLIGST" som det bræger ud i deres reklamer... Haha op i røven med det. (Lige overfor lå en Fona som solgte selv samme TV til 7999)

Anyway jeg syntes LE40C755XXE har et utroligt flot billede ved DVD/Blu-ray, ved dog ikke om deres TV signal i butikken var for ringe men det så lidt jammerligt ud, men det gjorde det nu på alle deres TV. Kan jo også ha noget at gøre med at man lige har set DVD/Blu-ray på selv samme skærm.

En ting der dog er lidt ærgerligt ved LE40C755XXE er den 1cm grå/glas kant der er udenom selve skærmen, den laver jo bare noget latterligt genskind. Der burde de ha holdt sig til sort hele vejen.

Jeg fik også lige luret et Panasonic TXP42G20E ovre i Fona, perfekt nok viste de en ishockey kamp fra Eurosport og hold da kæft en larm. "Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz" det lød jo næste som de gamle CRT fjernsyn når de var aller værst. Dælme glad for jeg ikke dummede mig og købte et Panasonic Plasma. Selvom det nu havde et meget flot billede.

Som det ser ud lige nu ender det nok med jeg køber Samsung LE40C755XXE over nettet, har dog ikke besluttet mig for hvilken forhandler endnu. Skal lige se hvad de forskellige steder har af forsikring og gratis levering. Det lugter lidt af Wupti, da de jo har FRI levering, noget man skal betale 250 kr for ved Elgiganten. Kan dog ikke lige gennemskue om de så kun har "til kantstens" levering, da jeg bor på 3. sal :|
Af Mysen
#125959
Langt, langt de fleste plasmaskærme kan ikke høres ved normal afstand til tv'et og ved normalt brug. Men skærmene varierer, og derfor hører man også om mange, der returnerer. at du stikker øret helt ind til det i en butik med overskruede indstillinger, giver altså ikke et reelt billede af, hvad du kan forvente af buzz.

Men C755 er da absolut et fint valg. Du skal ikke bekymre dig om efternavnet. Hedder den ue40c755 er det en nordisk model. Kanten omkring tv'et er en del af de fleste Samsung modeller. Nogen synes det er flot, og andre synes det er knap så flot. ue40c6005 har også denne kant. Den ser stort set ud som C755, bortset fra den ultratynde profil.
Af Steen308
#126658
Jeg er lidt interesseret i at høre om der er nogen der har prøvet at spille xbox eller ps3 på LE40C755XXE. I den engelske anmeldelse nævner de nemlig at det kan være et problem i forhold til "38 ms lag time" (ved dog ikke helt hvad det betyder)

De nævner også clouding som et problem, nogen der har erfaringer med det??

Har nemlige selv købt ue40c6005 som jeg sender tilbage på mandag, netop pga clouding. Det er ikke noget jeg har lyst til at opleve igen.
#126692
Steen308 skrev:Jeg er lidt interesseret i at høre om der er nogen der har prøvet at spille xbox eller ps3 på LE40C755XXE. I den engelske anmeldelse nævner de nemlig at det kan være et problem i forhold til "38 ms lag time" (ved dog ikke helt hvad det betyder)

De nævner også clouding som et problem, nogen der har erfaringer med det??

Har nemlige selv købt ue40c6005 som jeg sender tilbage på mandag, netop pga clouding. Det er ikke noget jeg har lyst til at opleve igen.
Jeg hører også meget gerne fra folk der har erfaringer med C755 - både iht. PS3 og generelt tv kiggeri.

Jeg er i øvrigt næsten glad for at du nævner at du har haft problemer med C6005, da jeg en kort stund overvejede denne skærm (selvfølgelig er den skam at du er nødsaget til at sende skærmen retur). Som det ser ud nu regner jeg med at købe C755, med mindre folk mener der findes bedre alternativer til denne skærm i samme prisklasse, og som samtidig er max en meter bred.
#126769
@ Steen308

Jeg har mere eller mindre spurgt om det samme i min egen tråd ( http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 767#126767 ), hvor Mysen har givet følgende svar:
38ms er efter min mening ikke noget jeg lægger mærke til. Da jeg var hardcore DOTA gamer for nogle år siden havde jeg som host en ping på knap 40ms, og det var glimrende. Når jeg gæstede med en ping på 60ms+ var det til gengæld noget, jeg kunne mærke.

Men folk er forskellige, og derfor er det fint at de foreslår folk at prøve det, inden man køber. Det er i hvert fald den sikre løsning. Jeg tror ikke 38ms er noget, du ville kunne mærke. Men hvis du var en clan COD spiller, så er det måske en anden sag. Det er iøvrigt en generet LCD ting, at der er input lag. Nogen er bedre end andre, men 38ms er altså ikke så slemt som det lyder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#126771
Forsinkelse i ping og input lag er på ingen måde det samme. De kan ikke drages paralleller mellem de to, som Mysen prøver på.
Af Mysen
#126790
yakken skrev:Forsinkelse i ping og input lag er på ingen måde det samme. De kan ikke drages paralleller mellem de to, som Mysen prøver på.
Kan du ikke forklare det så, for umiddelbart så er det jo præcis den samme følelse af forsinkelse, der er på de to.. Uanset om det ping til en server eller input lag, der er forsinkelse fra tv'et, handler det vel om, om dette kan mærkes ved spil.

Det er muligt ping ikke er en dessideret paralel til en forsinkelse, men det var i hvert fald den, som vi brugte til at teste, hvem der burde hoste, for at undgå "delay"
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#126819
Ping angiver forsinkelsen mellem spiller og server. Spillet kører stadig lokalt og opfører sig som altid ude hos spilleren. En forsinkelse i ping hos dig vil give udslag i at din position på banen er forsinket eller, at du ikke får ramt det du ser på din egen skærm - ikke at din spiller reagerer langsomt på dine musebevægelser.

Inputlag sker lokalt. Dvs. forsinkelse mellem at du bevæger din mus og at der sker noget på skærmen. Det første vil selvfølgelig være irriterende, men blot føles som om spillet hakker - eller rettere, at tingene hakker omkring dig, for selve spillet kører flydende nok, da det jo kører lokalt hos dig og det kun er interaktionen med andre spillere der er bagud. Det sidste vil føles som om din spiller ikke reagerer på input fra dig - en helt anden oplevelse!