Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andersss
#182285
Man fristes til vrisse: "børn!..."
Jeg har selv arbejdes i Bilka slagelse, og vi har taget adskillelige tv ind til reparation som var langt over et halvt år gamle. Aldrig været noget der. Regner jeg med de stadig gør.
At det så også var før at de begyndte at kalde det 2 års garanti, er så en anden sag. Så servicen eksisterer i hvert fald.
Jeg ville selv vælge den butik hvor du føler du får den bedste service. Prisen skal de nok matche.
Af lgowner
#182286
Andersss skrev:At det så også var før at de begyndte at kalde det 2 års garanti, er så en anden sag. Så servicen eksisterer i hvert fald.
pointen er skam at det gør elgiganten også før de fandt på noget andet for at ligne andre shops.

tror mere at gruppe defination af reklamation og garanti bliver den svære her. når man står i butikken, og bevisbyrden er vel f.eks clouding på skærmen 12måneder efter, eller burn-in på en plasma som kunden ikke kan løse. du har receiver som ikke tænder, ukendt årsag eller en tablet som ikke vel starte.
jeg er sikker på elgiganten og bilka bytter / tager dem retur til rep uden brug af ordene, det er din fejl.
Af noxity
#182290
at man ikke ser mange pålægge sig garanti krav hos nogen forhandlere eller debatter omhandle 6/18 måneders twisten ofte
Det er så dårligt formuleret at man skal gætte sig til hvad du mener.

Hvad vil det sige at pålægge sig et garantikrav, og hvem er det som ikke gør det? Og hvordan hænger det sammen med en debat om 6/18 måneders twisten(?!). Twist? Hvilken twist?
men lad os se når bilka skal dække en erstatning som er 2 år tilbage i tiden og dem kender vi ikke nogen af??? så du kan kun få ret med reference.
Dække en erstatning som er to år tilbage i tiden? Hvad mener du? Snakker du om at dække en reklamation/garanti sag 2 år efter køb?
I så fald så har jeg utallige eksempler, da jeg har arbejdet 3-4år i Bilkas service center. Det er utrolig sjældent at en reklamationssag afvises, specielt når det gælder TV.
Garantien rækker kun så langt som bilka giver udtryk for og det kommer vel an på årsag når man kommer dertil. så det må forblive overfladisk tryghed.
Vil give dig ret i at det er kort, men præcist er det næppe.

Jeg kom med en udførlig forklaring på forskellen mellem reklamationsret og garanti, samt hvordan Bilka håndterer deres reklamationssager. Det er vidst ikke helt definitionen på en sø-forklaring.


fredekb:
Du printer bare den her side:
http://www.bilka.dk/Mere-Bilka/Fremtide ... rs-garanti

Ikke at det har den store betydning, for som jeg forklarede i mit forige indlæg, så har Bilka de sidste mange år håndteret alle reklamationssager på sådan en måde at det svarer til garanti.

Hvad angår 3D film, så afhænger det meget af den enkelte butik. For at du kan se 3D, så kræver det at de har tilsluttet en 3D afspiller til TVet. Derfor er det typisk kun én eller to TV i udstillingen som viser 3D.

Det må blive mit sidste indlæg. Tror fredekb har forstået budskabet :)
Af lgowner
#182292
dårligt formuleret, er så dit problem at du bekræfter det hele, så helt forkert er mine argument jo ikke når du kan læse og forstå udemærket.

folk kan ikke mærke forskellen i bilka / elgiganten når du kommer ned med deres krav om dækning af skade, hvor de begge sender varen til rep og problemet er væk.

så tvisten(ikke twist, choko bar) omkring beskyldninger vil aldrig være tilstede og det opreklamerede garanti butikken yder vil være der alligevel og derfor vælger jeg elgiganten selvom bilka kan reklamere med noget jeg aldrig vil bruge da vi stadig mangler dokumentationen for det der peges på. At bilka yder blindt 2års dækning ved alle fejl, for det er pointen at de ikke gør, når batteri , ridser eller andet sker og det gør elgiganten heller ikke.

At du har set mange skader blive ordnet, begrunder jo ikke at 2års garanti er tilstede, men at de bare har kedelig mange reps som vil nok også findes i en anden butik, men det er ikke hvad de reklamerer med.
Af Otto J
#182294
noxity skrev:lgowner vrøvler, men det er normalt.

Bilka har 2 års garanti, hvor loven kun foreskriver at du skal have 6 måneder med reklamation hvor man formoder at fejlen var til stede på købstidspunktet (altså garanti). I de første 6 måneder er det altså butikken som har bevisbyrden. De næste 18 måneder er det dig der skal bevise at fejlen var der ved købstidspunktet, og at du ikke er skyld i den. Dette er den normale reklamation.
Både og. Radiobranchen har forsøgt, med rimelig succes, at indprente i folks bevidsthed at man er ringere stillet efter de første 6 måneder, og spiller på folks frygt for at der skulle opstå diskussioner om hvorvidt en fejl er en fejl eller ej, fordi de i høj grad lever af at sælge tillægsforsikringer. Men i praksis har reglen om omvendt bevisbyrde ingen relevans for forbrugerelektronik. Al forbrugerelektronik formodes efter gældende praksis at have en forventet levetid på mere end to år. Derfor skal forbrugeren reelt ikke bevise noget som helst andet end at produktet er i stykker.

At der så kan argumenteres for at lade være med at handle hos de butikker der forsøger at løbe om hjørner med én ved at fordreje sandheden, det er så en anden ting. Det er egentligt ret tankevækkende at det kan lade sig gøre at sælge så meget, når man som sælger direkte står og indgyder kunderne en frygt for at apparaterne skal gå i stykker, og at butikken ikke har tænkt sig at yde nogen service. Især fordi der ikke er ret mange af de butikker der tør nægte en reparation efter de 6 måneder alligevel, fordi de ved de ville tabe en eventuel sag. Så dén "rådgivning" sælgeren giver, når han siger at man bliver behandlet anderledes efter 6 måneder, er i vid udstrækning direkte løgn.
Af noxity
#182297
Er helt enig Otto. Den omvendte bevisbyrde efter de 6 måneder betyder dog at det i princippet er dig som kunde der skal påvise at du ikke har fejlbehandlet produktet (vand, slag etc.). Ved garanti er det butikken der skal påvise dette.

I praksis har jeg dog aldrig hørt om en butik som direkte kræver at kunden selv skal dokumentere at produktet ikke er misvedligeholdt. Ofte vil butikken jo blot fremlægge sine argumenter for hvorfor at produktet ikke er dækket af reklamationen, ofte i form af en udtalelse fra et værksted.
Af Otto J
#182301
noxity skrev: Er helt enig Otto. Den omvendte bevisbyrde efter de 6 måneder betyder dog at det i princippet er dig som kunde der skal påvise at du ikke har fejlbehandlet produktet (vand, slag etc.). Ved garanti er det butikken der skal påvise dette.
Det kan diskuteres. Humlen er at der ifølge gældende praksis ikke stilles samme krav til forbrugerens bevisførelse, som til butikkens. Det vil sige, hvis du fremviser et produkt som ikke umiddelbart viser tegn på at have lidt overlast, så er bevisførelsen allerede dér flyttet tilbage til forhandleren. Det kan siges at være uretfærdigt overfor den erhvervsdrivende at det forholder sig sådan, men sådan er det. Hvis man ikke kan leve med dét, så må man jo lade være med at drive forretning. Det er IKKE en retfærdig verden at drive en butik (med slutbrugere som kunder).

Den nemmeste måde at forstå hvordan man er stillet efter de 6 måneder, er at se sådan på det at man er stillet nøjagtigt ligesom man var dengang reklamationsretten var 12 måneder. De 6 måneders formodningsregel er en bonus der er kommet til, men som ikke har nogen reel betydning for forbrugerelektronik. Det har langt større betydning ved f.eks. en T-Shirt. Hvis du vil have byttet en T-shirt hvor syningen er gået op, efter 6 måneder, så skal du påvise at det rent faktisk skyldes en mangel, og at du ikke bare har slidt den op fordi det er den eneste T-shirt du ejer. Før 6 måneder skal butikken rent faktisk påvise at den er slidt ned, og ikke var defekt ved købet.
noxity skrev:
I praksis har jeg dog aldrig hørt om en butik som direkte kræver at kunden selv skal dokumentere at produktet ikke er misvedligeholdt. Ofte vil butikken jo blot fremlægge sine argumenter for hvorfor at produktet ikke er dækket af reklamationen, ofte i form af en udtalelse fra et værksted.
Netop. Det korte af det lange er, at når det forholder sig sådan i praksis, så er det efter min mening svindel at fortælle kunden noget andet når han køber varen. Det betyder at tillægsforsikringen ikke har den værdi man er blevet lovet, og dermed vil jeg argumentere for at man kan forlange pengene tilbage, hvis man er blevet solgt den under dén forudsætning (hvis man altså har fortrudt, jeg vil jo ikke fraråde folk at købe en forsikring de rent faktisk gerne vil have)
Af fredekb
#182317
Tak for svar :) I må undskylde at jeg ikke forstår det hele, nok pga alderen (13 ½ år) Kan en af jer forklare kort men præcist hvad det er man skal huske hvis ens tv bliver defekt på en eller anden måde indenfor 2 år? F.eks med hvad man skal fremvise overfor Bilka eller Elgiganten at det ikke er en selv (hvis det er efter 6 mdr efter hvad jeg kunne forstå på jer)
Så skal jeg nok lade være med at spørge mere (medmindre jeg er helt lost)
Af noxity
#182322
Den korte: Du skal ikke huske noget som helst. Udover et købsbevis eller bon.

Den lange: Hvis der går noget galt med TVet, som du ikke selv er skyld i (slag, vand osv), så afleverer du bare TVet hos forhandleren sammen med en fejlbeskrivelse og dit købsbevis. Så sender de TVet ind til værksted som laver en diagnose. I langt de fleste tilfælde vil TVet så blive repareret og sendt retur til butikken (eller ombyttet, men det er sjældent). Hvis værkstedet finder tegn på forkert brug, så vil du få en besked fra forhandleren. Her er den typiske procedure at du vil få et tilbud på hvad det koster at reparere TVet. Men det er som sagt yderst sjældent ved TV :)

Nogle producenter, altså Samsung, Philips osv. har deres eget tilbud om reparation. Her kan du med fordel kontakte dem direkte, og de vil så sende en tekniker ud til dig. Her vil han så forsøge at reparere TVet, og hvis det ikke kan lade sig gøre på stedet, så tager han det med, mens du låner et andet TV.
Hos Samsung hedder det Samsung Prestige Service, og gælder så vidt jeg kan huske fra 40" og op.
Af fredekb
#182323
Tak for dette svar, bare for at være sikker så er det det samme om man køber i Elgiganten eller Bilka? :)
Af jones31
#182327
fredekb skrev:Tak for dette svar, bare for at være sikker så er det det samme om man køber i Elgiganten eller Bilka? :)
Elgiganten har også kørende service.
Af lgowner
#182333
fredekb skrev:Tak for dette svar, bare for at være sikker så er det det samme om man køber i Elgiganten eller Bilka? :)
udgangspunkt: ja

resten er en masse gradbøjninger af vilkår som du nok aldrig får brug for, og skulle skaden ske, så går det nok fint nok hos begge uafhængigt af deres salgsvilkår.
Af fredekb
#182337
Fedest takker for jeres hjælp, så bliver det nok Bilka da prisen er billigst der ;)
Af jones31
#182339
fredekb skrev:Fedest takker for jeres hjælp, så bliver det nok Bilka da prisen er billigst der ;)
Nu vil elgiganten jo altid matche prisen på alt fra bilka.