Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Klop
#58150
Hej med jer
Jeg benytter ofte min bærbare til at se film på min PX80. Desværre har min bærbare kun VGA udgang, så det er selvfølgelig den jeg benytter. Nu overvejer jeg at investere i en WDTV box, så jeg ikke hele tiden skal skifte kabler, men også så jeg kan HDMI. Såå af ren nysgerrighed, hvor meget vinder man på HDMI i forhold til VGA?
Af red_martians
#58152
teoretisk set ingen. VGA-stikket er balanceret, og delt op i både farver og chroma. Det kan faktisk næsten ikke blive mere perfekt analogt. Digital forsimpler reelt bare signalet, så man kan bruge nogle billigere ledere osv. Den største forskel ligger i at VGA-stikket gradvis mister kvalitet over længde, hvor et HDMI/DVI pludselig vil miste signalet, pga. fejl i signalet.

En fordel med HDMI er at det er HDCP-godkendt, hvilket vil gøre at du kan se HDCP-kodede film som f.eks. blu-ray. Ulempen er at man ofte kun er begrænset til tre opløsninger. Her har VGA en fordel, da man får alle opløsninger, men vil dog gå i sort ved brug af HDCP-kodede film.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#58160
Som et lille plus til VGA, så er opløsningen på PX80 kun 720p, så der kræves ikke så megen båndbredde, som hvis det havde været 1080p.
Af Klop
#58181
Jeg siger tak for de gode og meget informative svar.