Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Jesper1983
#231358
overvejer at købe sonos 5.1 soroundsound sæt. bestående af playbar, sub og 2 play1

jeg skal desuden også have et nyt tv, men det er ikke helt besluttet hvilket

MEN

syntes jeg læser om en masse problemer med at hive soround ud af sættet? ja jeg er total lost :s

vil gerne kunne sætte blueray afspiller og playstation 4 til tv'et og samtidig få soround lyd fra enhederne, men kan man overhovedet det med Sonos? syntes jeg læser om en masse problemer med det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#231362
Der er ikke noget TV der kan videresende 5.1 lyd hvis kildematerialet kommer ind via HDMI. Så med Sonos skal du have en optisk switch og udstyr med optisk udgang for at få surround med. Det er ikke optimalt.
Af Jesper1983
#231364
læste godt i nogle anmeldelser noget om en optisk switch, men ja, det lyder ikke optimalt, men hvis jeg købte en switch, ville det så fungere? ville jeg kunne få soround med fek.s en PS 4?

undskylder hvis det er nogle lidt dumme spørgsmål, men jeg er lidt lost og sagen er den at jeg har fået et tilbud på komplet Sonos 5.1 til 12400 og Fruen i huset er pjattet med Sonos :D men det giver bare ikke nogen mening at smide så mange penge efter noget som ikke virker optimalt med mine andre enheder.
Brugeravatar
Af hans123
#231386
Mit gamle Sony EX500 kan sende 5.1 lyd ud af optisk når der sendes lyd og billede ind via hdmi.

Men alle nyere tv kan desværre ikke.

Så playbaren kan ikke anbefales hvis man ønsker 5.1 lyd på nyere tv
Af Jens Holm
#231387
Som jeg husker det, så understøtter soundbaren heller ikke DTS, hvilket gør den ret uanvendelig i mit hoved
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#231391
Problemet med switchen er, at hvis du eks. har en Blu-Ray-afspiller i den anden ende, så vil ca. 50% af skiverne være kodet i DTS og de andre i Dolby. Ved DTS så smides DTS-Core sporet ud og det forstår Playbar ikke en dyt af, så der vil der være fuldstændig stilhed. Det er testet af da vi så på Playbar i sin tid.

Så enten lever du med, at Playbar kun spiller i noget Dolby Pro-Logic-agtigt når du ser BluRays fordi du har den sat til TV'et eller også så køber du noget andet end Playbar. TV'et vil ikke sende DTS ud på noget tidspunkt, men du vil også kun få 5.1 lyd når du bruger eks. Netflix-app'en eller ser TV. Ikke når du ser på noget der kommer fra en HDMI-kilde.
Af MichaelM
#231404
Jeg mener komplett eller lignende online biks havde et 5.1 sæt (sprit nyt) til 11-13.000 kr igår.

aner intet om kvalitet o.l. Men mest så du ikke bliver snydt og køber et brugt produkt til ny pris.
Af Jesper1983
#231454
det var komplett som gav mig et tilbud, da jeg ikke nåede at købe det, og fik at vide at de havde det hele dagen :) brokkede mig på facebook, og de ville så gerne sælge de til mig aligevel.

men jeg har ikke købt det, der er alt for meget bøvl med det hehe, syntes sonos er super fedt, men det er bare ikke det rigtige for mig, så tror vi smutter en tur i hifiklubben og kikker på hvad der er af andre muligheder.

mange tak for svar alle sammen :) super godt med hurtig hjælp :)
Af hkochnielsen
#232194
Jeg "kaprer" lige denne tråd - da jeg egentligt også havde tænkt mig at købe Sonos .. Men nu bliver jeg i tvivl.

Vi flytter om en måneds tid - og i den forbindelse står den på både nyt TV og nyt lyd setup. Jeg havde forestillet mig at købe et LG 55UH770V (.. eller noget i den dur), og så supplere med Sonos Playbar + Subwoofer + 2x Play1 som baghøjttalere. På sigt vil jeg nok købe en Play3 til kontoret + evt. til soveværelset (her skal der sidde et andet 32 eller 40 tommer TV). Det er et krav at baghøjtalere er trådløse - de skal stå på vores hvide "køkken væg", og der ville Sonos hvide/grå Play1'ere passe fint ind

Mit indhold kommer primært fra:
- Min eget netværk (købt via iTunes) + Google Play music (auto opload fra iTunes)
- Leje af film på iTunes (p.t. det vi bruger); via en Apple TV boks
- Netflix (forventer jeg; evt 4K abonnement for at prøve det)
- Vi lejer ikke længere film på BluRay (PS3)

Idag kører vi med et "klassisk" 5.1 setup (kablede baghøjtalere, Denon Reciever der får optisk lyd fra Apple TV). Som jeg forstår denne tråd, så kan jeg ikke bare plugge Sonos Playbar på AppleTV/TV, og så få 5.1 ud af det - eller ?

(Gode tips og anbefalinger modtages gerne !)
Brugeravatar
Af hans123
#232207
Har selv playbar plus sub, men har ikke ønsket bagkanaler pga Sonos ikke magter denne opgave tilfredsstillende.
Men elsker Sonos. Har det i alle rum i hele huset
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#232232
Du får 5.1 hvis du smider Pkaybar i ATV eller TV, hvis der kommer 5.1 lyd ud fra den kilde du ser. Fra TV vil det kun være fra apps (hvis de understøtter det) og TV - ikke fra HDMI kilder. Sætter du den direkte til ATV får du 5.1 også fra de apps der understøtter det. Men den kan jo altså kun sidde på én af de to så du får ikke 5.1 lyd fra begge dele uden at skifte kablet rundt på en eller anden måde.

Det nemmeste er nok at få fat på en SPDIF omskifter af en art, som både ATV og TV kan sættes i og så føre SPDIF over i Playbar. Men har du en ATV4 så har den vel slet ikke SPDIF?
Af BPR
#232234
Hej. Jeg står i samme situation - skal flytte i nyt hus om noget tid og skal have nyt lyd set up og tv. Mht. Venter jeg i spænding på testen af LG OLED som er i gang - håber på en god test og at prisen på B6 når ned i en god pris i starten af 17.
Lyd - Jeg havde også tænkt på Sonos, men er efter en del læsen på nettet kommet frem til Raumfeld i stedet - det får rigtig fine anmeldelser og jeg (og konen!) synes også det er pænere end Sonos. Til TV-lyd havde jeg overvejet deres soundbar, men er i stedet kommet frem til at jeg vil have et 5.1 system med en Raumfeld connector til,(ikke nær så dyr som Sonos connect).

Her er de 3 valgmuligheder jeg har fundet frem til, som evt. Kan bruges til inspiration - jeg modtager også,rigtig gerne erfaringer eller råd om de systemer jeg fundet frem til :-)

1) Dali zensor PICO
2) Jamo A102 hcs6 (Den billigste mulighed - samlet sæt med med Yamaha 481 forstæker kun 6500kr- men er lidt i tvivl,om de er kræftige nok - jeg kan ikke finde nogle dankse anmeldelser)
3) Teufel Cubycon 2 (Firmaet bag Raumfeld - jeg har kun fundet tyske anmeldelser, men de er gode)

Forstærker/receiver regner jeg med bliver Yamahas nye 481 eller højere, da den har 4k, hdr, osv.

Alle 3 systemer er med ret små højttalere, da det er et must fra konen - men ud fra anmeldelser osv. skulle lyden være god på,alle 3.

Hvad tænker i andre om disse muligheder - de er alle 3 billigere end Sonos playbar plus sub osv.

Fortsat god dag :-)
Af hkochnielsen
#232288
Arh nu dæmrer det... Så hvis nu jeg kun havde et TV og der var en optisk udgang, ville jeg måske slet ikke have et problem (men tror ikke der er det)
Jeg har en apple tv 3 og den har jo optisk udgang. Ville virkelig gerne henimod en løsning hvor jeg ikke manuelt skal skifte rundt men må tilstå jeg ikke er en ørn til det her.

Samsung HW750 + 2 styk M351 var måske også en mulighed, men kender dem slet ikke og de får lidt blandede anmeldelser.

Det er sgu værre end at vælge gardiner og køkken det her !