Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af julemanden
#92427
Nu er jeg forvirret - hvad er forskellen på 18 og 24 udover at den ene er til 18 ben og den anden til 24 ben - jeg mener hvordan ved man hvad man skal købe - og er de 18/24 ben der hvor hdmi kabel sidder i dvi dimsen eller er det dvi dimsens ben som skal i PC'en ??? Har talt mine hvide dvi port huller i pc og der er 24 huller + 4 som den dims skal sættes ind i ??? så det blev jeg mere forvirret af !

Kort sagt hvad skal man købe når ens dvi port i pc har 24+4 huller?


Vedr. lyd skriver du nu "Jeg ville dog ikke anbefale de sort/røde", hvad skal man så købe når man skal bruge 6-7 meter lydkablen og igen hvad sådan et lkabel præcist når man skal søge på nettet/spørge efter den?
Af julemanden
#92439
Er der ikke andre end 2 der kan svare? og gerne endegyldigt - ved ikke hvad jeg præcis skal købe
Af Kratz
#92463
De sort/røde lydkabler du spørger til kaldes for det meste Phono kabler.
Af Kratz
#92468
Ja, det er sådan en fætter.

Beklager, men jeg har ikke så godt styr på interfacet mellem PC og TV som Yakken har. Jeg skal ikke kunne sige hvilken en du skal bruge, men vil som Yakken foreslå du spørger i butikken.
Af julemanden
#92470
Tja tror bare ikke harald nyborg ved en s... om det :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#92501
Så kunne du jo følge mit råd om at købe et andet sted? Jeg har tidligere linket til www.av-cables.dk hvor du kan få alt det jeg henviser til, og de sælger ikke andet. De har endda et telefonnummer som man kan ringe til...

På den liste jeg gav dig over phonokabler var der endda en hel del andre lignende kabler, som du kunne købe i stedet af bedre kvalitet.

Mht. DVI-stikket, så er det et DVI-I stik der sidder i din PC. Den har både digitale og analoge ben, så man kan tilslutte enten VGA eller DVI til den. De digitale ben udgør ikke alle 29 (der er 29 ikke 28 - krydset er også et ben). Du kunne evt. google dig frem til hvordan DVI hænger sammen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface
Længere oppe i tråden har jeg jo også forklaret dig hvorfor der findes 24+1 og 18+1 stik, hvilket relaterer til om det er duallink (ekstrem høje opløsninger) eller singlelink der er behov for.
Af julemanden
#92503
Jeg vil da heller købe det i en by jeg bor så jeg nemt kan komme ud og bytte det + det er meget billigere ! Vedr. de andre lydkabler, er den billige løsning fint til mig !

Ok det vil sige man kan sætte både 18+1 og 24+1 i min pc ? Troede bare antal ben skulle passe til antal huller - men hvis man kan sætte begge dimser i min burde begge jo vælge den med 24+1 vel, nu da de koster det samme - men så er det bare (hvis jeg har ret) om det er hdmi-dvi eller dvi-hdmi 24+1
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#92506
Nej, antallet af ben skal ikke passe til antallet af huller, da det ikke er alle hullerne der kan bruges til et digitalt signal. Al den tid du har brugt på at betvivle vore råd kunne du jo have brugt på at hente pågældende stik og kabel i Harald Nyborg og testet det selv. Som du skriver så vil du have mulighed for at bytte det, så du kunne jo passende benytte dig af den option hvis noget ikke skulle virke...

Eller du kan ringe til det firma jeg har anbefalet dig, og betale de 50 kr. det koster i fragt at købe hos dem.

Alt sammen noget nemmere end, at vi bliver ved med at køre rundt i noget, som vi tydeligvis ikke kommer længere med. Jeg har forklaret tingene så tydeligt og detaljeret som jeg føler jeg kan. Nu må der handling på bordet.
Af julemanden
#92508
Har stadig mange ubesvaret spg. - Men ja jeg kunne da bare købe noget og spørge bagefter, men det var da nemmere at spørge først - men tak for tiden og alle svar - ja vi kunne have sparet mange spørgsmål, hvis man fik af vide med det samme at antal ben ikke skulle passe med antal huller og hvorfor folk mente det ene frem for det andet - fik bare at vide fra den ene man skulle købve 24 og den anden 18, men ikke hvorfor og at man virkelig kunne bruge begge dele !

Er ikke så god til engelsk at jeg kan læse teknisk engelsk så det faldt mig ikke ind at slå dvi op på wiki !
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#92512
Vi har også beskrevet hvordan DVI-stikket fungerer her på siden, hvilket er skrevet på dansk:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#2

Den popper op som hit nr. 1 på google hvis man søger på "DVI forklaring" ;)

Men altså: Du kan jo altid ringe og spørge en fagmand om hvilket stik og kabel der skal bruges til din skærm. Kabelforhandlere ville være et oplagt sted at starte, og det ville spare dig (og os) for en del tid på skriven frem og tilbage.

Til din skærm vil et 18+1 stik og et alm. HDMI-kabel stadig være nok, men eftersom du ikke vil tage mit ord for gode varer, så kan jeg ikke rigtig se hvordan jeg skal hjælpe dig videre.
Af julemanden
#92575
TAK for hjælpen uanset - Vil også gerne tage dine ord for gode vare, ville bare gerne høre grunden så man kunne lære lidt !

Men alt ok

selvfølgelig nye øjne til lidt af de andre ting er altid velkomne men tak OKSEN
Af julemanden
#93380
Hej igen

SÅ har jeg fået det hele til at virke (med en 24+1 dims - dog købte jeg den forkerte først, han-hun problematikken - det var det der var forskellen på hdmi-dvi og dvi-hdmi) !

Tv skræm er rimelig skarp, men kan kun få den op i 60 hz selvom tv er 100 hz) - kort spørgsmål hvilken opløsning er bedst til fuld skærm på TV når PC er sat i ??

Som skrevet er det en
Panasonic - 42'' - TXP42C10Y - HD ready - 100 HZ - DVB-T/C - MPEG4
Opløs. 1024x768p - 20.000:1 - TekstTV 500 sider - 2 HDMI+SCART 100 HZ Double Scan