Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#83898
Hej.

Jeg har et problem, jeg modtager mit TV signal fra Fiberbredbånd og når jeg vælger HDMI og enten 720p eller 1080i, på boksen fra fiberbredbånd så er formatet forkert på alle de kanaler der sender i 4/3.

Mit Tv er et ca 5 år gammelt SONY Bravia KDL-40V2500.

Ifølge manualen til SONY TVet så kan man slet ikke vælge 4/3 når der er tale om 720p eller 1080i, så det burde være i boksen fra fiberbredbånd at man skal kunne få det rigtige format, men det kan ikke lade sig gøre.
Fiberbredbånd siger at de ikke kender til problemet, og at det er mig der er noget galt med :o

Er der nogen der har en ide til hvad der er galt, det er træls at få et fint HD signal, med et flot og klart billede, men i det forkerte format. :((

Hvad skal jeg gøre ???

Mvh
Macho
Af LQmmel
#83922
Har du prøvet at skifte format på tv'et? Mener der på de fleste fjernbetjeninger fra Sony er en knap med et ikon der forestiller en firkant med 4 pile ud fra den. Prøv at trykke på den.
Af Macho
#83940
Jeps, det er prøvet, TVet kan ikke finde ud af at få 4/3 format frem, det er sat til at automatisk at vælge format, men 4/3 findes ikke når man bruger 720p eller 1080i.
Desværre. O-O
Af richthofen
#85475
Du skal sætte 4:3 til i din boks. Jeg kan sætte min Zaptor boks, som også er iptv, til 4:3 i 576/720/1080ip (1080 dog kun i).

Det der med at Fiberbånd tror du er gal har jeg også prøvet. Der er næsten ingen der har kvalitetssans når det kommer til at få vist de store biografformater på sit TV i ordenlig ikke strukket format. Og det har overrasket mig gevaldigt, da det har virket for mig som om jeg var den eneste der kendte noget til det. Selv nede i hifiklubben kiggede ekspedienten uforstående på mig da jeg viste ham grundlæggende på et TV, hvad jeg snakkede om. Han kaldte mig übernørd og sagde at hans projektor ikke havde det problem. Hmm. :o

Selv PS3 og Xbox360 har sat deres 720/1080ip billedeformat til automatisk at sætte skærmformat til 16:9. Kun 576ip kan man sætte til 4:3 skærmformat. Det er så ok fint nok, hvis man har en ekstern video processor skaleringsenhed. Men til andre er man tvunget ud i strukket/zoom in og derved forkert vist format og proportioner på skuespiller og objekter i billede.

Det værste er næsten når panavision anamorphic biograffilm (2.35:1) er beskåret eller pan/scanned til gamle 4:3 tv'er, som fx mange gamle pana/metrovison film fra 50'erne og 60'erne er vist på fx TCM. Det ser forfærdeligt ud og man må jo næsten tro at instruktørerne af filmene må vende sig i deres grave, når de ser at deres kunst er manipuleret og voldtaget så groft.

Der skal lige siges at mange af de film som er beskåret på denne måde til 4:3 tv'er er blevet gjort til amerikanerne da deres NTSC format "kun" har 640x480 opløsning.

Europæerne har heldigvis fået de fleste film i det originale 2.35:1 anamorphic format (med de store sorte bjælker oppe og nede) da vores PAL format kan vise 720x576 format.
Af donfrankie
#86509
Har du prøvet at se om der ikke skulle være et punkt et sted i menuerne til din ip boks hvor du kan vælge om boksen skal strække/zoome indholdet eller beholde det i rigtige format?
Det er der i hvert fald på Stofas Zaptor boks.
Af richthofen
#86744
Jo, men det rigtige format har noget at gøre med om du sætter din boks screenformat til 4:3 eller 16:9. Efter det kan du begynde at rode med den setting du nævner. Og igen giver den bare det zoom in (sorte bjælker oppe og nede) man enten vil have eller ikke.
Af Macho
#88212
Hej alle.

Tak for de mange svar, der er virkelig mange proffer her på siden.

Jeg er bange for at det er mit lorte Sony Braiva TV det er galt med, det er simpelthen umuligt at få 4:3 hvis jeg anvender HDMI indgangen, der er ingen problemer når jeg bruger scart stik og dermed ikke kan få HD.

Jeg tror nok at boksen fra udulige fiberbredbånd giver et 4:3 signal, men mit Sony strækker det så til bredformat.

Men det er altsammen ligegyldigt, da jeg ikke kunne leve med det forkerte format har jeg solgt mit Sony og nu overvejer jeg at købe et Lg 60 PS8000, det forekommer mig at være et OK TV til prisen, men spørgsmålet er nu, er 60 tommer for stort, vil jeg syntes at billedet er uskarpt, bør jeg nøjes med et 50 tommer ????

Jeg sidder ca 3,5 m til 4 m fra TVet.

Nogen kommentarer.

Macho

Tv intet.
WD TV.
Samsung Ekstern HD 1,5 Tgb.
Motorola boks fra udulige fiberbredbånd (er pt på boks nr 4, den sidste nye boks jeg fik kan man ikke zappe på)