Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#353009
George1 skrev: 4. jul 2023, 22:42
Rasmus Larsen skrev: 4. jul 2023, 14:18 Som skrevet, så anbefaler jeg ingen af de to. Jeg opridser blot nogle faktuelle forhold.

PS: Vi er ved at komme væk fra emnet, som er spørgsmål til testen af TCL C845. Lad os eventuelt oprette særskilte tråde til spørgsmål om andre TV, der ikke direkte sammenlignes med C845.
Altså ok med dette går jeg ud fra, det er vel relevant da Samsung også er nævnt i testen, og lige præcis TCL og Samsung er konkurrenter og nok de bedste skærme non OLED.
Mange andre og mig selv inkl. mener stadig ikke at OLED LG CX er det bedste i meget lyse rum.
Nu kommer vi væk fra TCL skærmen, men disse har ingen problemer, så..?

https://www.avforums.com/threads/worrie ... m.2311670/

C845 kan ramme "2000 nits", hvilket burde kunne oplyse de fleste stuer..og HDR (målt på 10% af skærm arealet) på "2300 nits" .

"The TCL 65C845K is easily the best value TV of 2023 to date - and it's hard to imagine any other TV coming along in the coming 6 months that might knock it off that perch."

https://www.pocket-lint.com/tcl-c845k-review/

55" 11.000 kr

85" 17.500 kr

kan ikke finde priser på 65" men prisen er sikkert meget højere end kollegaernes ditto,så "Value for money" i Danmark..Well...
#353029
jensholm skrev: 29. jul 2023, 18:10 Hvordan kan man forvente 85" udgaven gør det ift den udgave I har anmeldt? Er i tvivl om C845 er et betydeligt skridt op fra min 85" Sony XH9505
85" vil levere samme billedkvalitet. Antallet af zoner er højere, men da det er fordelt over et større skærmareal, så ender man på det samme, plus/minus. TCL blander ikke paneltyper i deres modelserier.
#353030
jensholm skrev: 7. aug 2023, 16:40
Rasmus Larsen skrev: 4. jul 2023, 13:08
westahn skrev: 4. jul 2023, 12:37 Det kunne være spændende hvis det kom i en 98" version med lidt flere zoner
Rygtet går, at TCL kommer med en ny 98" på IFA i september eller lidt senere.

De har allerede et 98" LCD-panel med miniLED og flere zoner. De sælges i Kina. Det blev også vist frem på IFA 2022, hvor jeg så det, men den europæiske afdeling sagde, at de havde besluttet ikke at lancere det pga. for høj pris.

Samsung og Sonys 98-tommere med 4K er også lige på trapperne, men jeg vil tro, at antallet zoner er nogenlunde – hvis ikke præcis – det samme.

Altså QM8?
Ikke "QM". Det er de nordamerikanske betegnelser.

Det bliver nok en C945 eller C955 i Europa.
#353053
jensholm skrev: 8. aug 2023, 19:47 Men en evt C945/955 vil måske være som QM8 ift antal zoner ?
Jeg vil tro samme antal eller flere, ja.

I Japan har TCL afsløret en 98" C955, som har "fire gange så zoner" som C845. Hvordan de opgør det, ved jeg ikke helt, for der er jo ikke en 98" C845, men måske det er en sammenligning med antallet af zoner i 85" C845.

https://www.tcl.com/jp/ja/tvs/c955
#355765
Har købt mig et TCL 75C849 (C845). På mange områder en fin skærm! Kommer fra LG55C7 med burn in.
Men mine øjne bliver irriteret af flimrer når der vises lyse ansigter, det er som om det er svært og stille skarp, selvom det er skarpt. Ved pause kan man også se der er en form for svag uro / pixels skifter frem og tilbage i farve. Ved slowmotion optagelse af skærm kan man også se det der må være BFI eller PWM?. Så tænker bare jeg må være følsom over for denne teknologi, og må hoppe tilbage til OLED og tage chancen med burn in igen.
Fjernsynet er indstillet som i din test, og alle motion indstillinger virker som de skal når man slår det til og fra, så det virker ikke til at være en bug. Konen ser det ikke, men jeg gør.
Oplevede du det samme Rasmus?
#355767
Hansk: Jeg kan oftest se, når en skærm bruger BFI og til tider PWM. Hvis ikke direkte, så ud af øjenkrogen. Jeg har med tiden fundet ud af, at jeg er ekstra sensitiv ift. den typiske seer, så jeg forsøger ikke at harcelere for meget i mine anmeldelser. F.eks. min kone ser det heller ikke, selvom jeg påpeger det.

Jeg oplevede ikke udbredte problemer med det på 65" C845 i samme stil som jeg gjorde med f.eks. Samsungs 'Neo QLED' LCD, men jeg er enig med dig i, at der er en uro i billedet på C845 i lyse dele af billedet.

Jeg er ikke klar over, om der er forskel i LED-baglyset på 65 og 75" C845. Transportskade kan forårsage LED-flimmer. Indstillingsniveauet af skærmens lysstyrke påvirker også niveauet af flimmer.

Som udgangspunkt er min anbefaling – af flere årsager – at man undgår at gå tilbage til LCD efter man har ejet OLED. Det er en svær øvelse, fordi man fået sat et højt forventningsniveau ift. billedet.
#355829
Rasmus Larsen skrev: 11. dec 2023, 05:12 Hansk: Jeg kan oftest se, når en skærm bruger BFI og til tider PWM. Hvis ikke direkte, så ud af øjenkrogen. Jeg har med tiden fundet ud af, at jeg er ekstra sensitiv ift. den typiske seer, så jeg forsøger ikke at harcelere for meget i mine anmeldelser. F.eks. min kone ser det heller ikke, selvom jeg påpeger det.

Jeg oplevede ikke udbredte problemer med det på 65" C845 i samme stil som jeg gjorde med f.eks. Samsungs 'Neo QLED' LCD, men jeg er enig med dig i, at der er en uro i billedet på C845 i lyse dele af billedet.

Jeg er ikke klar over, om der er forskel i LED-baglyset på 65 og 75" C845. Transportskade kan forårsage LED-flimmer. Indstillingsniveauet af skærmens lysstyrke påvirker også niveauet af flimmer.

Som udgangspunkt er min anbefaling – af flere årsager – at man undgår at gå tilbage til LCD efter man har ejet OLED. Det er en svær øvelse, fordi man fået sat et højt forventningsniveau ift. billedet.
Det er lige før du skal have det som et særskilt afsnit med kategorisering af hvilken grad tvet lider af det, for dem der er følsom overfor det.

Så er det ikke kun mig den er "gal med", med hensyn til at kan se en uro i billedet i det lyse. Det er sådan set hele billedet, men det er kun det lyse der er mest i øjenfaldende, der andet skal man virkelig nærstudere for at se.

Har også prøvet og se på TCL 65 C935, hvor jeg har samme problem. Sony TV vi har på arbejde har jeg også samme problem med, har jeg fundet ud af, efter jeg har stået og nærstuderet dem, det er normalt skærme jeg ikke ser på længere tid af gangen, hvilket er derfor jeg ikke rigtig har lagt mærke til det, samt de måske har det lidt mindre grad end det her TCL. Så tror godt det kan udelukkes der er en transport skade på mit.

Synes egentlig skærmen gør det godt på mange områder. Sort niveau er godt i SDR. Black bars issue er træls ved Dolby Vision, hvor de er milky farvet. Blackbars ved andre HDR formater er også påvirket hvis det er meget knald på de lyse farver i billedet, men mere ujævnt afhængigt hvor i billedet det er lyst. Dog havde jeg lidt problemer med lipsync fra Appletv, især fra Disney plus appen.
#355834
Det er et godt forslag. Jeg vil overveje, om det er noget vi skal gøre mere ud af generelt i anmeldelser.

En tommelfingerregel er dog, at man skal undgå LCD TV, hvis man oplever disse problemer. Der er i branchen ikke samme fokus på at gøre dem "flimmerfri" (hvilket dog er en certificering, der er lidt rundhåndet) som på LCD PC-monitorer. OLED TV er generelt flimmerfri, men OLED-monitorer (også i håndholdte enheder) er ikke nødvendigvis.

Nu kommer det fra LG, så det er tilsat en portion salgsgas, men jeg skrev for nylig denne artikel om emnet: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1700737109