Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af -jacob
#75979
Rasmus, jeg er lidt forundret over at du skruer kontrasten helt ned på 50. specielt når SONY selv sætter den til 90, endda også på profilerne "bruger" og "theater" som er dem der kommer tættest på rigtig indstilling fra fabrikkens side.
Man må jo mene at SONY har en ide med at levere TV´et med de indstillinger, det må jo være fordi de igennem deres test og udvikling er nået frem til at det er det der giver det bedste billede.
Jeg ved godt at diverse TV altid står i en hvis wow mode, og jeg er helt med på at man kan få et bedre resultat ud af skærmene ved en bedre indstilling, men sammenlignet med mange andre tests, så bliver billedet på Z5500 meget dunkelt med dine indstillinger (hvilket vergilen tydeligvis også har erfaret), og jeg synes slet ikke man får det billede ud af skærmen som er muligt.
Det virker ikke som om baggrundslyset er så kraftigt som tidligere sony modeller (4500 serien) der er jo heller ingen grund til det når folk alligevel indstiller skærmene på 5 og nedaf, men det gør også at billedet hurtigt kan blive meget mørkt, ligesom på de gamle CRT TV, og det er vel egentligt ikke det der er meningen med en moderne fladskærm.
Jeg ved godt at der er mange meninger om hvordan en moderne fladskærm skal instilles, og plasmafans mener at LCD skærme og LCD fans bruger alt for meget lys.
Det her er ikke en kritik af jeres udemærkede tests (som jeg altid læser med stor interresse), men det virker bare lidt som om der næsten er blevet en konkurrence i hvem der kan skrue mest ned for lyset, og jeg kan næsten høre frustrationen i vergilens indlæg, hvor han prøver at finde en forklaring på hvorfor hans helt nye Z5500 har sådan et mørkt billede efter indstillingen.

Der er en tendens til at folk bruger disse testindstillinger som en bibel istedet for en anbefaling, og da vergilen spørger om det ville ødelægge billedet meget hvis han skruer op for kontrasten fordi han finder billedet meget mørkt får han at vide at det skal han ikke gøre, men det er netop det der vil løse hans problem.
Jeg synes det er rigtigt fedt hvis det her site kan hjælpe folk til at få mere ud af deres TV med den rigtige indstilling, men denne gang synes jeg godtnok at billedet er blevet meget mørkt, og det er ærgeligt hvis det ender med at der er nogle der ikke bliver så glade for deres skærm som de kunne være med en anden indstilling.
Til vergilen, prøv engang at sætte dit baggrundslys på 4, og kontrasten omkring 70 - 80 stykker og se om ikke det hjælper i dagtimerne. jeg har selv haft held med at bruge lyssensoren på Z4500 og Z5500 på den måde kan du ha en mere lysstærk skærm om dagen, da sensoren selv skruer ned for lyset itakt med at der bliver mørkere i stuen om aftenen.
Af farbruun
#76012
Rasmus Larsen skrev:
Weissbier skrev:Nu har Sony sat prisen ned på Z5500. Lidt ærgerligt for os, der har købt, ::l men det gør vel fjernsynet mere anbefalelsesværdigt efter anmelderens mening, eller hvad?
Ja det hjælper bestemt på det :) Prisen var netop et af vores kritikpunkter. Jeg synes dog stadig, at Z5500 ligger en tand for højt.
Jeg købte mit 40" for 10.500 (inkl. noget HDMI kabel m. knæk) i et Sony Center. Det synes jeg er ganske fair, når jeg ser kvalitet og priser i fysiske butikker ellers.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#76017
-jacob skrev:Rasmus, jeg er lidt forundret over at du skruer kontrasten helt ned på 50. specielt når SONY selv sætter den til 90, endda også på profilerne "bruger" og "theater" som er dem der kommer tættest på rigtig indstilling fra fabrikkens side.
Man må jo mene at SONY har en ide med at levere TV´et med de indstillinger, det må jo være fordi de igennem deres test og udvikling er nået frem til at det er det der giver det bedste billede.
Jeg ved godt at diverse TV altid står i en hvis wow mode, og jeg er helt med på at man kan få et bedre resultat ud af skærmene ved en bedre indstilling, men sammenlignet med mange andre tests, så bliver billedet på Z5500 meget dunkelt med dine indstillinger (hvilket vergilen tydeligvis også har erfaret), og jeg synes slet ikke man får det billede ud af skærmen som er muligt.
Det virker ikke som om baggrundslyset er så kraftigt som tidligere sony modeller (4500 serien) der er jo heller ingen grund til det når folk alligevel indstiller skærmene på 5 og nedaf, men det gør også at billedet hurtigt kan blive meget mørkt, ligesom på de gamle CRT TV, og det er vel egentligt ikke det der er meningen med en moderne fladskærm.
Jeg ved godt at der er mange meninger om hvordan en moderne fladskærm skal instilles, og plasmafans mener at LCD skærme og LCD fans bruger alt for meget lys.
Det her er ikke en kritik af jeres udemærkede tests (som jeg altid læser med stor interresse), men det virker bare lidt som om der næsten er blevet en konkurrence i hvem der kan skrue mest ned for lyset, og jeg kan næsten høre frustrationen i vergilens indlæg, hvor han prøver at finde en forklaring på hvorfor hans helt nye Z5500 har sådan et mørkt billede efter indstillingen.

Der er en tendens til at folk bruger disse testindstillinger som en bibel istedet for en anbefaling, og da vergilen spørger om det ville ødelægge billedet meget hvis han skruer op for kontrasten fordi han finder billedet meget mørkt får han at vide at det skal han ikke gøre, men det er netop det der vil løse hans problem.
Jeg synes det er rigtigt fedt hvis det her site kan hjælpe folk til at få mere ud af deres TV med den rigtige indstilling, men denne gang synes jeg godtnok at billedet er blevet meget mørkt, og det er ærgeligt hvis det ender med at der er nogle der ikke bliver så glade for deres skærm som de kunne være med en anden indstilling.
Til vergilen, prøv engang at sætte dit baggrundslys på 4, og kontrasten omkring 70 - 80 stykker og se om ikke det hjælper i dagtimerne. jeg har selv haft held med at bruge lyssensoren på Z4500 og Z5500 på den måde kan du ha en mere lysstærk skærm om dagen, da sensoren selv skruer ned for lyset itakt med at der bliver mørkere i stuen om aftenen.
Jeg kan ikke huske Z5500s indstillinger pæcist, men står kontrast ikke lavt i biografprofilen? Det er muligt jeg har fået noteret en forkert værdi for kontrast. Umiddelbart kunne det godt se sådan ud, da jeg har justeret på både lys og gamma i menuen.

Men ja, vores indstillinger fungerer naturligvis som en guideline. De giver ikke det perfekte resultat. Til det kræver man en individuel indstilling af hvert Tv.
Af -jacob
#76073
Rasmus
Nu har jeg lige checket efter igen for en sikkerheds skyld, og både i theater mode og personlig, står kontrasten på 90 når man går ind på profilen første gang. Og der er et gevaldigt spring fra 90 og baggrundslys på 4 som skærmen bliver leveret med, til din indstilling med kontrast 50 og baggrundslys på 2.
I andre tests ligger kontrasten omkring 75, hvilket virker mere fornuftigt, og giver en del mere farve og punch i billedet, og på mig virker det lidt som om kontrasten som udgangspunkt bliver indstillet på 50 for det plejer du at gøre med SONY´s TV.
Jeg gjorde det nemlig selv da jeg fik skærmen.. lys og kontrast blev hurtigt stillet som på min Z4500, men billedet blev alt for mørkt sammenlignet med Z4500, så der er blevet skruet en del op igen.

Mht lyssensor, så virker det som om SONY har fået styr på den nu, så den ikke skruer for meget ned for lyset, som der var en tendens til på de ældre skærme. ved fuld dagslys kan man ikke se nogen forskel på om den er aktiveret eller ej, så det er først når det bliver mørkere i lokalet at den nedjusterer lyset, og det giver jo den fordel at man kan ha lidt mere knald på skærmen om dagen, uden selv at skulle skrue ned om aftenen.
Det kunne være interessant hvis i inddrog lyssensoren i fremtidige tests, da jeg tror den vil hjælpe mange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76080
Vi måler skam også med og uden lyssenser. Prøv at backtracke i vore tests og se på eks. anmeldelsen af Pioneers LCD TV.
Af lennon
#79083
Midt i al Philips diskusionen vil jeg da lige gøre opmærksom på at HDTVtest.co.uk er på banen igen . Og det med en meget positiv test af Sony40Z5500 . .