Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af b_skree
#51722
Jeg står at skal udskifte mit gaml tv.
Jeg har kig på Samsung LE-46A966 og på Philips 42PFL9803H, hvilke jeg selv syntes er nogle gode skærme.
Er der nogle der har erfaringer med disse, eller er der andre gode alternativer?
Af mrtnlrsn
#51729
Hej b_skree.
Min onkel har netop anskaffet sig LE46A966 da han skulle skifte sin gamle fladskærm i stuen - efter 14 dage havde han bestilt en mere til hans kontor også. Det er virkelig en fed skærm, og OLED backlightet er det traditionelle LCD overlegent - specielt hvad angår kontrast, som virkelig kan vise sort! Kan ikke bidrage med noget som helst om Phillips, men jeg er personligt dybt imponeret af Samsungen. Til oplysning er det et digitalt signal min onkel kører på.
Af xprezz
#51730
Ville være fedt hvis det var OLED backlight men det er ikke tilfældet. Det er LED backlight der er tale om, men ja super fedt TV.
Af b_skree
#51734
Hvad er foreskellen på OLED og LED? hvilke skærm har hvad?
Af xprezz
#51735
OLED er en ny og alternativ teknologi til LCD. Kort fortalt lyser krystallerne selv hvorfor der ikke er brug for baggrundsbelysning. LED er en bagrundsbelysning baseret på små dioder frem der giver bedre mulighed for at at styre belysningen end på tidligere LCD paneler.

Sony, Philips og Samsung har alle LCD TV med LED baggrundsbelysning i deres high end modeller.

Mig bekendt er Sony de eneste der har et OLED TV på markedet på nuværende tidspunkt dog kun i 11"
Af Robo
#51739
jeg er selv på udkig efter nyt tv og så samsung LE46A966

det så virkligt godt ud,,, og nu kan jeg ikke bestemme mig for om det skal være den eller pionner kuro :D
Af tuff
#51746
Det der OLED skulle gerne blive fremtiden, men der går meget tid, før det begynder at blive masseproduceret. Indtil videre er Sony kommet frem med en 11" skærm til en værdi af 30.000 kr., så vidt jeg ved.
Af sketchpad
#51753
Det bliver spændende - nemlig!

Der er allerede kommet ny plasma og oled teknologi
på banen i 2009! Plasma har blevet supertynd og
bruger minimalt med strøm, og de seneste udgaver
kan BØJES ligesom OLED displays, så der bliver
kamp på stregen.

Oled er allerede oppe i 40" og vil formentlig blive
solgt med de første modeller i slutten af 2009.
Af xprezz
#51761
Nu skal du ikke gå hen og give folk forventninger om OLED. Jeg tror ikke vi skal forvente for meget af den teknologi før 2010 / 2011. En ting er hvad man kan fremvise i laboratorier og tidlige studier som Sonys 11", en anden ting er hvad man kan masseproducere og lave holdbart. Det er først ganske nyligt at man har kunne lave en holdbar blå OLED.
Brugeravatar
Af kthomsen
#51765
xprezz skrev:Nu skal du ikke gå hen og give folk forventninger om OLED. Jeg tror ikke vi skal forvente for meget af den teknologi før 2010 / 2011. En ting er hvad man kan fremvise i laboratorier og tidlige studier som Sonys 11", en anden ting er hvad man kan masseproducere og lave holdbart. Det er først ganske nyligt at man har kunne lave en holdbar blå OLED.
Enig. Netop ordet masseproducere er et must for at holde især prisen nede! Vi husker alle hvad et 32" LCD kostede for 2år siden!
Af sketchpad
#51783
Helt klart, jeg tænkte dog mere på den nye plasmatype de lige har presenteret i KÆMPE format som ovenikøbet kan "bøjes" ligesom oled panelerne, det lader til at plasma får ny "indsprøjtning" på markedet igen vil jeg tro, og så får
vi måske nogle overraskelser.

Med den "desperate" konkurrence der er ude på markedet
lige nu, vil intet overraske mig - seriøst, jo - måske
priserne, jeg er stadig ikke helt kommet mig over at man
kan købe plasma i 50" til under 10k i vore dage, og ovenikøbet
med de "seneste" paneler.
Af lennon
#51786
Et 42" Fujitsu plasma kostede ca 120.000 kr i 1998.
Og det første kvalitetsplasma i 42", - røg først under 20.000kr grænsen i midten af 2006 ( Panasonic 42PV60).
Jeg tror ikke på OLED i ca 40" - til menneskepenge - før tidligst om 5 år ( - men håber).

Udover den lille 11" OLED fra Sony, kan man også se teknologien i Nokias nye N85 mobil tlf, som er en af de første mobil tlf m OLED skærm.