Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sparrez
#51546
Hejsa

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har styr på alle begreberme om opløsning, salgstriks osv.

Mit største problem er nok hvilken størrelse fjernsyn jeg skal vælge.

I min stue vil jeg komme til at sidde mellem 3-4 meter fra TV'et, og spørgsmålet er så hvilken størrelse der er optimal?

Jeg har et 28" CRT widescreen TV og det er lidt småt i det :) så minimum er vel 32". Bliver det for stort med et 37"-42" ?

Mit budget har jo også lidt at sige. Det ligger vel omkring 5000-7000 kr. og for det synes jeg jo man burde kunne få et rimeligt 32", men hvad vi I foreslå?

Jeg skal bruge det til alm. kabeltv, evt. med en HD boks fra yousee med tiden. Jeg reger ligeledes med at smække en HTPC sammen til alm. og HD video fra forskellige kilder (DVD, Blu-Ray, h.264 etc.) selvfølgelig med HDMI etc.

Håber I kan hjælpe lidt.

--
Christian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51557
Når du siger "LCD TV" er det så fordi du forbinder ordet med en fladskærm, eller er du ikke helt så afskåret fra "salgstrick" som du selv påstår ;)

Umiddelbart lyder det ikke som om du skal have LCD, men derimod plasma. Vi har en liste over skærme vi anbefaler, som du kan finde i menuen på forsiden. Til dit formål ville et Panasonic PX80 nok være et godt bud, eller måske et LG 50PG6000 hvis du har mod på at gå op i 50".
Brugeravatar
Af kthomsen
#51574
Giver Yakken helt ret i 42PX80 eller 50PG6000 til dit budget.

Bruger du analog kabel fra yousee et stykke tid inden du lejer en HD-boks, så tag 42PX80, da den er bedst til at vise det analoge signal. Men lejer du en HD-boks inden længe, så snup en 50PG6000. Den har knap så godt et billede som PX80, som du nok ikke lægger så meget mærke til når de ikke står ved siden af hinanden, men du får meget skærm for pengene. For med 3-4m og SD eller HD signal kan du sagtens klare en skærm på mellem 42" og 50".
Man tror det er løgn, men når signalet er godt, så kan det ikke blive stort nok.
Jeg sidder også ca. 4m væk fra mit 42PX80. Det så stort ud de første 2 uger, men jeg er 110% sikker på, at næste skærm bliver MINDST 50" :D
Af sparrez
#51594
Tjoo fladskærm er nok det jeg forbinder med LCD TV. Har faktisk slet ikke haft Plasma inde i tankerne.

Men det er nok fordi de to 32" plasma vi har på arbejdet til præsentationer etc. er det arveste lort jeg længe har oplevet.

Jeg skal køre en eller anden form for mediacenter på dem og de plasma skærme jeg har set hos forhandlerne har opløsninger på 800 til 1024 i bredden og det er bare ikke nok.

Jeg kigger lige på jeres forslag, men er plasma ikke plaget af burn-in? Eller hører det til fortiden, eller har jeg misforstået noget?

--
Christian
Brugeravatar
Af kthomsen
#51596
LG'en har lettere ved retention end Panasonics skærme.

Har selv Panasonic og der skal altså stå noget statisk i skærmen i lang tid inden der er retention i nogle sekunder. Og til burn-in skal der stå det samme i mange timer. Har ikke hørt om nogen endnu, med en Panasonic PX eller PZ model der har oplevet burn-in.
Men som sagt har LGen lettere ved retention (skygger der bliver stående på skærmen fra sekunder til minutter).