Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ringhejm
#51531
Hej med jer.

Jeg har købt Panasonic Plasmaskærm TH-42PZH8FVsom jeg snart får hjem til dette vidunder har jeg så Sony Hjemmebio system 5.1 DAV-DZ230 tilsluttet med HDMI. men nu kommer så mit spørgsmål.

Jeg skal selvfølgelig stene nogle DVD'er lidt for vildt når det kommer hjem, men jeg er lidt i tvvil om den bedste indstilling. Så der for vil jeg høre hvad jeres erfaring er på området.

En DVD er jo kun med en opløsning på 720x576 punkter. men min DVD afspiller kan så gå helt op i 1280 X 720p hvilket jo er lidt højre. Det sker jo så ved at den laver en opskalering af DVD'en.
Men mit nye TV kan jo gå op i Full-HD ( ved godt det ikke er Full-HD ) og det vil så igen lave en opskalering af signalet... hmmm nu er vi op på 2 opskaleringer er det godt ???

og er det bedre at lade TV'et lave en stor op skalering til 1920X1080 eller er det bare at prøve sig frem indtil man syndes det er godt. ???

Så skriv kort hvad i har gjort da jeg jo gerne vil have fuld udnyttelse af det. især når den har den funktion der gør at den viser film i oprindelig optagelse. 24 FPS ved 96 Hz 8)
Af sketchpad
#51534
Du kan ligeså godt opskalere signalet, men du kan vælge om du vil lade dit TV gøre det eller din afspiller, har du en HDMI DVD afspiller kan den højst sandsynlig upscale for dig, men er det f.eks en DENVER/UNITED (Billig bambus DVD afspillere)
så er chancerne større for at Panasonicen ville være bedre
til at upscale.

Upscaling processorer er nemlig ikke født lige børn, alt
afhænger af pris, nogle er rigtig gode til det - andre
er super ringe til det (så ser du ligefrem et mønster
i billedet, - så taler vi om RINGE) ;)

Billedet dit vil i alle tilfælde blive opskaleret på dit
tv, enten du vælger 480p eller 720p, vælger du 1080p
på din player - er det din player der opskalerer til 1080p
og tv'et kører i native mode (forudsat at du har et
FULL-HD tv, og ikke blot kompatibelt).

Dersom du vælger at køre din player i 480p mode, vil dit
tv selv opskalere til 1080p (ellers ville du blot se
et lille firkantet billede i midten af dit fjernsyn...he he )

Så du vælger selv hvad du SYNES er bedst.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#51558
Det nemmeste er nok blot, at tage en film og se hvilket resultat der bliver det bedste.